تنقیه پیش از زایمان

تنقیه روشی قدیمی برای جلوگیری از خروج مدفوع در حین زایمان است با وجود آنکه دیدگاه متخصصان در مورد آن یکسان نیست و بعضی آنرا تایید نمی‌کنند…

تنقیه روشی قدیمی برای جلوگیری از خروج مدفوع در حین زایمان است با وجود آنکه دیدگاه متخصصان در مورد آن یکسان نیست و بعضی آنرا تایید نمی‌کنند اما هنوز هم بسیاری از بیمارستان‌ها پیش از زایمان تنقیه می‌کنند تا از حرکت آرام جنین از طریق مجرای زایمان مطمئن شوند. در اینجا به طور مختصر در مورد علت، فواید و مضرات تنقیه در زایمان توضیح می‌دهیم.

تنقیه چیست؟

تنقیه (انما) روشی است که با استفاده از آن مایعی وارد مقعد می‌شود تا روده خالی شود. با این کار از بی‌اختیاری مدفوع در زایمان و عفونت مادر و نوزاد جلوگیری می‌گردد. گاهی هم علت انجام تنقیه جلوگیری از یبوست است.

تنقیه در بارداری حتما باید توسط پزشک انجام شود تا خطری متوجه فرد باردار نشود.

چرا بعضی از متخصصان مخالف تنقیه قبل از زایمان هستند؟

امروزه تنقیه قبل از زایمان خیلی توصیه نمی‌شود چون شواهد کافی برای موثر بودن آن وجود ندارد. این روش در گذشته به طور معمول برای جلوگیری از مدفوع در زایمان استفاده می‌شد اما همه بیمارستان‌ها به آن متکی نیستند و از روش‌های دیگری برای پاکسازی روده استفاده می‌کنند.

تنقیه ممکن است توام با درد باشد و نظم طبیعی بدن را مختل نماید. همچنین گاهی باعث خونریزی و حتی کاهش آب بدن می‌شود. بهتر است در مورد تنقیه قبل از زایمان با پزشک مشورت نمایید.

چرا گاهی هنوز هم تنقیه انجام می‌شود؟

تنقیه پیش از زایمان برای کاهش احتمال مدفوع در فرایند هل دادن بچه به بیرون و آلودگی بدن و کم کردن خطر عفونت استفاده می‌شود. حدود یک چهارم زنان باردار در حین زایمان به طور بی اختیار مدفوع می‌کنند. با خالی کردن روده محیط برای مادر و تیم پزشکی پاکیزه می‌ماند. تزریق مایع به راست روده باعث تحریک اجابت مزاج و خروج مدفوع می‌شود. وقتی که روده از مدفوع خالی شود بچه بهتر در کانال زایمان حرکت می‌کند.

تصمیم برای تنقیه به وضعیت فرد باردار و قضاوت پزشک بستگی دارد. پزشک به طور قطع شرایط فرد را در نظر گرفته و سلامت مادر و جنین در اولویت او قرار دارد.

فواید تنقیه پیش از زایمان

تعدادی از فواید تنقیه پیش از زایمان به شرح زیر است:

  • روده خالی می‌شود
  • با بهبود عملکرد روده خروج مواد زاید از بدن تسهیل می‌گردد
  • انجام تنقیه قبل از زایمان کمک می‌کند فرد دچار شرمندگی ناشی از مدفوع نشده و مرحله هل دادن بچه بهتر انجام شود
  • زمان زایمان کوتاه‌تر می‌شود
  • تنقیه برای جلوگیری از فشار و آسیب به بخیه اپزیاتومی یا زخم سزارین بعد از زایمان مفید است

تنقیه حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود. تشخیص لزوم و تعداد دفعات تنقیه به شرایط فرد بستگی دارد. توصیه می‌شود قبل از انجام هرگونه مداخله پزشکی با پزشک مشورت نمایید.

خطرات تنقیه در زایمان

با وجود آنکه تنقیه پیش از زایمان موجب خالی شدن روده می‌شود اما خطراتی هم دارد:

ناراحتی و درد

بعضی از افراد ممکن است در اثر تنقیه دچار ناراحتی و التهاب موضعی شوند. وارد کردن مایع در مقعد باعث انقباض یا احساس پر بودن شکم و درد می‌گردد.

خطر جراحت

تنقیه نادرست باعث جراحت یا آسیب به بافت مقعد می‌شود. این کار حتما باید آرام انجام شده و دمای مایع مناسب باشد. پارگی یا خراش مقعد ممکن است ناشی از فشار زیاد در فرایند وارد کردن مایع باشد.

خطر عفونت

اگر تنقیه به صورت پاکیزه انجام نشده و تجهیزات ضد عفونی شده نباشد خطر ورود میکروب و سایر عوامل بیماری‌زا در مقعد وجود دارد که باعث عفونت مجاری اداری یا بیماری‌های معدوی مروی می‌گردد.

سوالات پرتکرار

آیا تنقیه در زایمان نرمال هم انجام می‌شود؟

معمولا در یک زایمان نرمال تنقیه کاربرد ندارد. اما در بعضی موارد خاص یا اگر نیاز پزشکی برای نظافت وجود داشته باشد انجام می‌گردد.

چه مدت بعد از تنقیه زایمان آغاز می‌شود؟

اینکه زایمان چه زمانی بعد از تنقیه شروع می‌شود مشخص نیست. تضمینی وجود ندارد که زایمان بلافاصله بعد از تنقیه آغاز شود. شرایط هر فرد باردار با دیگری متفاوت است و زایمان از چند ساعت تا چند روز بعد از تنقیه آغاز می‌شود.

بیشتر بدانید:

پارگی عمدی کیسه آب و القای زایمان به روش آمنیوتومی

پرینه چیست و کجاست و نحوه ماساژ پرینه در دوران بارداری