آی وی اف

ناباروری مساله پیچیده‌ای است که 15 درصد زوجهایی که قصد بارداری دارند به نحوی آنرا تجربه می‌کنند. بسته به شرایط خاص هر فرد، آی وی اف تعداد زیادی از عوامل ناباروری را می‌تواند جبران کند. اما هزینه زیاد IVF همراه با سختی‌های روحی و فیزیکی باعث می‌شود بعضی از زوج‌ها برای انجام آن تردید داشته باشند.

ناباروری مساله پیچیده‌ای است که 15 درصد زوجهایی که قصد بارداری دارند به نحوی آنرا تجربه می‌کنند. بسته به شرایط خاص هر فرد، آی وی اف تعداد زیادی از عوامل ناباروری را می‌تواند جبران کند. اما هزینه زیاد IVF همراه با سختی‌های روحی و فیزیکی باعث می‌شود بعضی از زوج‌ها برای انجام آن تردید داشته باشند.

خوشبختانه، آی وی اف به خصوص برای زنان زیر 35 سال یا آنهایی که از تخمک اهدایی استفاده می‌کنند موفق است. در این مطلب قصد داریم نکات مهم جهت تصمیم‌گیری در خصوص آی وی اف را برای شما توضیح بدهیم.

عوامل موثر بر درصد موفقیت آی وی اف

سن

در بسیاری از وبسایت‌های مربوط به مراکزی که آی وی اف می‌کنند می‌توانید آمار آی وی اف و موفقیت آنرا ببینید. نکته مهم آن  است که میزان موفقیت آی وی اف با افزایش سن رابطه عکس دارد مگر آنکه از تخمک اهدایی استفاده کرده باشید.

مطابق آماری که موسسه Centers for Disease Control and Prevention (CDC) ارائه داده، درصد موفقیت آی وی اف به ازای هر تلاش برای زنانی که از تخمک اهدایی استفاده نکرده باشند به صورت زیر است:

زنان زیر 35 سال

درصد موفقیت نوزاد سالم در هر بازیابی تخمک 54.5 درصد

زنان 35 تا 37 سال

درصد موفقیت نوزاد سالم در هر بازیابی تخمک 41.1 درصد

زنان 38 تا 40 سال

درصد موفقیت نوزاد سالم در هر بازیابی تخمک 26.7 درصد

زنان 41 تا 42 سال

درصد موفقیت نوزاد سالم در هر بازیابی تخمک 13.8 درصد

زنان 43 و بالاتر

درصد موفقیت نوزاد سالم در هر بازیابی تخمک 4.2 درصد

متاسفانه درصد موفقیت آی وی اف بعد از 45 سال به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما برای زنان بالای 40 که از تخمک اهدایی استفاده می‌کنند درصد موفقیت به سن بستگی ندارد.

رویان تازه یا منجمد

وقتی که از تخمک اهدایی استفاده می‌شود درصد موفقیت تولد نوزاد زنده به صورت زیر است:

رویان تازه 55.3

رویان منجمد 46.5 درصد

یک چرخه یا چند چرخه

همانطور که گفته شد آمار بالا مربوط به یک بار بازیابی تخمک است. احتمال موفقیت با چند چرخه آی وی اف افزایش می‌یابد. برای افزایش شانس موفقیت میتوانید چند آی وی اف انجام دهید.

نتایج یک پژوهش که در سال 2015 منتشر شده نشان می‌دهد احتمال تولد نوزاد زنده برای چرخه اول آی وی اف 29.5 درصد است که در چرخه شماره شش 63.5 درصد زنان تولد نوزاد زنده را تجربه می‌کنند. اگر چه معمولا توصیه می‌شود حداکثر 3 تا 4 چرخه کامل شود اما واقعیت آن است که احتمال موفقیت آی وی اف با افزایش چرخه‌ها بیشتر می‌شود.

در عین حال هزینه بالای آی وی اف به علاوه فشار روانی که بر زوج وارد می‌شود انجام چند چرخه آی وی اف را مشکل می‌سازد. به ندرت زوجی بتوان را پیدا کرد که بیش از 3 چرخه آی وی اف را انجام داده باشند.

عواملی که بر موفقیت آی وی اف تاثیر می‌گذارند

موفقیت آی وی اف به تعدادی از عوامل بستگی دارد که شما بر بعضی از آنها کنترل خیلی کمی دارید اما  بعضی از آنها از طریق سبک زندگی سالم قابل بهبود است.

وبسایت sart.org یک ابزار رایگان برای محاسبه احتمال موفقیت آی وی اف دارد که رایگان و استفاده از آن آسان است. برای محاسبه احتمال موفقیت آی وی اف عوامل زیر در نظر گرفته می‌شود:

  • سن
  • قد و وزن
  • تعداد زایمان‌های فول ترم قبلی
  • تعداد کل بارداری‌ها (شامل بارداری‌های منجر به سقط)
  • انکه قصد دارید از تخمک خودتان یا تخمک اهدایی استفاده کنید
  • علت ناباروری (اگر معلوم است)

بیشتر بدانید:

8 چیز که قبل از انجام آی وی اف (IVF) باید بدانید

بارداری به روش آی وی اف (IVF) و مزایا و معایب آن