بوی بد واژن

اگر چه واژن دارای بویی است که در زمان برانگیختگی جنسی بیشتر هم می‌شود اما نباید واژن بوی بدی داشته باشد. بوی بد و نامطبوع واژن یا تغییر بوی آن نشانه عفونت است. هم عفونت آمیزشی و هم عفونت‌های مرتبط با آمیزش می‌تواند باعث تغییر بوی واژن شوند.

اگر چه واژن دارای بویی است که در زمان برانگیختگی جنسی بیشتر هم می‌شود اما نباید واژن بوی بدی داشته باشد. بوی بد و نامطبوع واژن یا تغییر بوی آن نشانه عفونت است. هم عفونت آمیزشی و هم عفونت‌های مرتبط با آمیزش می‌تواند باعث تغییر بوی واژن شوند.

در صورت تغییر بوی واژن چه اقدامی لازم است؟

اگر بوی واژن تغییر کرده و نامطبوع شده است یا اگر ترشحات واژن تغییر کرده است توصیه می‌شود در مرحله اول با پزشک مشورت نمایید. پزشک می‌تواند بگوید تغییر بوی واژن در اثر عفونت است و باید درمان شود یا نتیجه تغییرات زندگی مثل رژیم غذایی یا تغییرات هورمونی است که در این صورت شما را راهنمایی می‌کند.

علت بوی بد واژن چیست؟

بیماری‌های زیر می‌تواند باعث تغییر بوی واژن شود:

عفونت باکتریایی

مهمترین عفونتی که باعث تغییر بوی واژن می‌شود عفونت باکتریایی واژن است. عفونت باکتریایی نتیجه رشد زیاد باکتری در واژن است که تعادل طبیعی آنرا بهم می‌زند. عونت باکتریایی لزوما عفونت آمیزشی نیست اگر چه ممکن است مرتبط با آمیزش باشد.

علامت عفونت باکتریایی واژن

مهمترین علامت عفونت باکتریایی واژن بوی تند شبیه بوی ماهی است که معمولا بعد از تماس آلت تناسلی مردانه با واژن در رابطه جنسی ایجاد می‌شود. در حین رابطه، بوی بد بیشتر میشود چون مایع منی میزان خاصیت اسیدی واژن را کاهش داده و مواد شیمیایی که بو را تولید می‌کنند در پی هاشِ زیاد، افزایش می‌یابد.

تریکوموناس

بیماری تریکوموناس می‌تواند باعث بوی بد واژن شود. این بیماری در مردان هم هست اما به ندرت علامتی دارد. تریکوموناس یک بیماری آمیزشی است که توسط انگل تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود. در اثر آن فرد دچار بوی شدید واژن همراه با خارش و ناراحتی در رابطه جنسی و ادرار می‌شود. ترشحات واژن هم از نظر ظاهر کف مانند شده و رنگ آن تغییر می‌کند.

عفونت قارچی

عفونت قارچی عفوت باعث ناراحتی در مهبل و واژن و همچنین بوی بد واژن می‌شود. عفونتهای قارچی از رابطه جنسی ایجاد نمی‌شوند اما گاهی به آن ارتباط دارند.

بعضی افراد بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند  مثلا افراد با دیابت کنترل نشده بیشتر در خطر عفونت قارچی قرار دارند چون قارچ در قند زیاد ادرار بهتر تغذیه می‌شود.

علت‌های دیگر

بوی واژن می‌تواند به علت سایر بیماری‌های آمیزشی و تناسلی ایجاد شود به خصوص اگر آن شرایط حاد و توام با ترشح باشد. خوشبختانه اغلب،‌ تغییر بوی واژن به صورتی است که تشخیص و درمان آنها آسان است.

اما این بدان معنا نیست که نیاز به مراقبت خاصی نباشد. اگر عفونت باکتریایی درمان نشود باعث بیماری‌های دیگری مثل بیماری التهاب لگن می‌شود. وقتی باکتری از واژن به رحم سرای میکند این بیماری ایجاد می‌گردد که بر باروری فرد اثر می‌گذارد.

درمان بوی بد واژن چیست؟

همانطور که گفته شد در زمان تغییر بوی واژن اولین و بهترین اقدام مراجعه به پزشک است. گاهی درمان‌های دارویی مثل قرص و ژل و گاهی هم اقدامات معمولی مثل تغییر خوراک لازم است.

از دئودورانت و دوش واژینال استفاده نکنید

وقتی که حس می‌کنید بوی واژن تغییر کرده برای پوشاندن آن احتمالا سراغ خوشبو کننده و یا دوش واژینال می‌روید. اما این کار اصلا جالب نیست! بوی بد واژن راه طبیعی بدن برای آن است که به شما بگوید مشکلی وجود دارد و باید برای حل آن اقدام کنید.

وقتی که عفونت وجود دارد دوش واژینال می‌تواند به شما آسیب بزند. نتایج بعضی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد در صورتی که واژن دچار عفونت باشد و از دوش واژینال استفاده کنید احتمال سرایت عفونت به رحم و بیماری التهابی لگن وجود دارد.

ضمنا دوش واژینال می‌تواند فلور نرمال واژن (Vaginal Flora) را تغییر داده و شما را در معرض عفونت باکتریایی قرار دهد. پس بجز در حالتی که دوش واژینال درمانی توسط پزشک تجویز می‌شود استفاده از دوش واژینال در زمان تغییر بو و بوی نامطبوع واژن اصلا توصیه نمی‌شود.

بیشتر بدانید:

درد واژن هنگام رابطه جنسی، علت و اثر آن بر باروری

انواع رنگ ترشحات واژن و تفسیر آنها

ترشحات واژن (لکوره) در دوران بارداری