درد هنگام نزدیکی

رابطه جنسی نباید دردناک باشد. اما حدود سه چهارم زنان در رابطه جنسی خود در زندگی به نوعی درد را تجربه می‌کنند. درد در حین نزدیکی با باردار شدن تناقض دارد. چون اولا درد رابطه جنسی عارضه‌ای است که بر باروری اثر می‌گذارد. ثانیا، درد رابطه جنسی می‌تواند باردار شدن را مشکل و حتی غیر ممکن نماید. اگر نتوانید رابطه جنسی را بخصوص در دوره تخمک گذاری تحمل نمایید نمی‌توانید باردار شوید.

رابطه جنسی نباید دردناک باشد. اما حدود سه چهارم زنان در رابطه جنسی خود در زندگی به نوعی درد را تجربه می‌کنند.

درد در حین نزدیکی با باردار شدن تناقض دارد. چون اولا درد رابطه جنسی عارضه‌ای است که بر باروری اثر می‌گذارد. ثانیا، درد رابطه جنسی می‌تواند باردار شدن را مشکل و حتی غیر ممکن نماید. اگر نتوانید رابطه جنسی را بخصوص در دوره تخمک گذاری تحمل نمایید نمی‌توانید باردار شوید.

آیا درد در حین رابطه جنسی نرمال است؟

نکته مهم آن است که بدانید چه نوع درد نزدیکی نرمال و چه نوع غیر نرمال است، علت درد رابطه چیست و اگر با آن مواجه شدید چه بکنید.

اولین رابطه جنسی

ناراحتی گاه‌به‌گاه در حین نزدیکی معمولا نرمال است. مثلا اولین رابطه جنسی زن معمولا توام با کمی درد است که دلیل اصلی آن تجربه نداشتن و اضطراب دو طرف می‌باشد. اما قرار نیست در اولین نزدیکی آسیبی به زن وارد شود. اینکه بعضی می‌گویند اولین سکس زن باید دردناک و همراه با خونریزی باشد کاملا غلط است. اولین رابطه هم می‌تواند برای زن دلچسب باشد.

پوزیشن نزدیکی

یک علت نرمال دیگر درد رابطه جنسی پوزیشن رابطه است. گاهی پوزیشن‌هایی که باعث عمیق شدن دخول می‌شود رحم را ملتهب می‌کند. راه درمان این حالت تغییر پوزیشن نزدیکی است. مثلا پوزیشن «زن بالا» باعث کنترل بیشتر او و تعیین عمق دخول توسط خود او می‌شود.

عدم پیش نوازش جنسی

دلیل دیگر درد رابطه آن است که وقت کافی برای پیش نوازش گذاشته نشده است. اندام تناسلی در زمان برانگیختگی جابجا می‌‌شوند. دهانه رحم در زمان تحریک شدن به سمت بالا و همچنین عقب حرکت می‌کند و این حالت رابطه را دلچسب‌تر می‌نماید.

با این توضیحات متوجه شدید که درد رابطه جنسی با ناراحتی معمولی در ناحیه واژن تفاوت دارد.

علت درد رابطه جنسی و ناباروری

درد رابطه جنسی می‌تواند علامت مشکل دیگری باشد. بعضی از این علت‌ها ممکن است بر قدرت باروری و حتی توانایی حفظ بارداری اثر بگذارد.

چند علت برای درد رابطه جنسی وجود دارد که می‌تواند بر باروری اثر بگذارد:

چسبندگی

به معنی پیوستگی بافت زخم است. لگن در اثر عفونت یا جراحی قبلی جراحت می‌بیند و باعث درد همراه سکس و ناباروری می‌شود. سندرم آشرمن جراحت داخل حفره رحم است که به دلیل جراحی قبلی یا عفونت ایجاد شده است. این عارضه باعث درد نمی‌شود اما بر باروری اثر دارد. در هر دو مورد باید با پزشک مشورت کنید.

اندومتریوم

درد سکس در حالت اندومتریوم در زمان تخمک گذاری بدتر می‌شود و نزدیک به قاعدگی. این درد معمولا عمیق‌تر حس میشود تا نزدیک دهانه. سایر علائم اندومتریوم شامل انقباض‌های قاعدگی شدید درد در زمان ادرار یا مدفوع به خصوص نزدیک پریود است. یا درد عمومی لگنی.

فیبروم

فیبروم تومور غیر سرطانی است که رو یا داخل دیواره رحم رشد می‌کند و باعث درد شدید در رابطه جنسی می‌شود. فیبروم هر جاری رحم مثل سرویکس یا رباطهای لگنی میتواند بوجود بیاید و به دلیل فشار باعث درد نزدیکی می‌شود.

پرده بکارت پاره نشده یا خیلی تنگ

پرده بکارت غشا نازکی است که دهانه واژن را یا بخشی از آن را می‌پوشاند. پرده بکارت سوراخ کوچکی دارد که به مرور زمان کش می‌آید. گاهی پرده بکارت خیلی انعطاف پذیر نبوده یا ضخیم و محکم است و باعث رابطه جنسی دردناک می‌شود. با جراحی می‌توان این مشکل را حل کرد.

کیست تخمدان

اغلب کیست تخمدان به طور طبیعی از بین می‌رود اما در 5 تا 10 درصد موارد نیاز به جراحی وجود دارد. کیست تخمدان معمولا بجز حالت‌های شدید باعث نزدیکی دردناک نمی‌شود. کیست به خودی خود مشکلی در باروری ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که در اثر تنبلی تخمدان یا اندومتریوم ایجاد شود بر باروری اثر خواهد داشت.

بیماری التهابی لگن

این بیماری عامل دیگر درد رابطه جنسی است و درد آن در عمق واژن احساس می‌شود. در این حالت درد بیشتر به دلیل بافت زخمی یا چسبندگی ناشی از عفونت است.

آژنزی واژن

1 نفر از5000 خانم دچار آن می‌شوند. در این حالت واژن به اندازه کافی رشد پیدا نکرده است. با جراحی می‌توان واژن را به حالت عادی برگرداند. با استفاده از دیلاتور (گشاد کننده) واژن می‌توان دهانه واژن را برای رابطه جنسی باز کرد. بدقوارگی یا فقدان رحم بارداری را ناممکن می‌کند.

خشکی واژن

خشکی واژن شامل ناراحتی ملایم تا درد شدید می‌شود به خصوص اگر سطح استروژن پایین باشد. این درد در دهانه واژن حس می‌شود. فقدان موکوس واژن، در اثر عدم تعادل هورمونی یا عوارض جانبی مصرف دارو ایجاد می‌شود.

با وجود آنکه ناباروری مرتبط با این بیماری‌ها را به آسانی نمی‌توان حل کرد اما با جراحی، مصرف دارو، فیزیوتراپی و تغییرات سبک زندگی قابل درمان هستند. نباید با درد مدارا کنید. حتما مشکل را با پزشک در میان بگذارید.

چه زمانی رابطه درناک باعث باردار نشدن می‌شود؟

گاهی خود درد عامل باردار نشدن است نه عامل ایجاد کننده آن. دو نوع درد اینگونه وجود دارد: بیماری وولودینیا و واژینیسم.

وولودینیا

درد در دهانه واژن است. درد در حالت عادی یا با لمس واژن حس می‌شود. دلیل این عارضه هنوز مشخص نیست. درمان آن معمولا نیازمند تجربه زیاد پزشک است. درمانی که برای یک بیمار جواب می‌دهد ممکن است برای دیگری موثر نباشد.

واژینیسم

در این حالت در هنگام دخول درد وجود دارد. علت این عارضه نیز هنوز علت آن دقیقا مشخص نیست. درمان هر دو بیماری نیازمند همکاری متخصص زنان و زایمان، فیزیوتراپی، متخصص درد، سکس تراپیست و روانشناس است.

مطرح کردن درد هنگام نزدیکی با پزشک

معمولا زنانی که در رابطه جنسی خود درد دارند آنرا با پزشک مطرح نمی‌کنند. اما نباید با آن مدارا کنید. درمان‌های مناسبی وجود دارد. وقتی به مطب پزشک می‌روید حتما زمان، چگونگی و محل درد را بگویید. او می‌تواند علت درد را مشخص نماید. اگر صحبت کردن در این مورد برایتان سخت است پاسخ این سوالات را بنویسید و به پزشک بدهید.

  • آیا وقتی معاینه لگن می‌کنید درد دارید؟
  • آیا شیردهی دارید و درد، بعد از زایمان ایجاد شده؟
  • آیا به روش‌های دیگر لقاح مثل تلقیح مصنوعی (insementation) تمایل دارید؟
  • آیا درد سکس در دهانه واژن یا عمق آن حس می‌شود؟
  • آیا درد واژن فقط در زمان نزدیکی حس می‌شود؟
  • آیا درد در زمان‌های خاصی از سیکل قاعدگی مثلا در زمان تخمک گذاری یا پریودی بیشتر می‌شود؟
  • آیا پوزیشن نزدیکی بر میزان درد تاثیر دارد؟
  • آیا ورود تامپون، انگشت یا آلت مردانه باعث درد در ناحیه واژن می‌شود؟
  • اگر برای بارداری اقدام کرده‌اید درد رابطه جنسی باعث کم شدن تعداد دفعات نزدیکی شما شده است؟

بیشتر بدانید:

خشکی واژن در حین رابطه، علت و درمان

رابطه جنسی دهانی در بارداری، خطری برای مادر یا جنین دارد؟

اهمیت ارگاسم و ارضای زن در رابطه جنسی