نگهداری از کودک نوپا در بارداری

بغل کردن و در آغوش گرفتن کودک نوپا توسط مادر باردار او به خصوص در ماه‌های اول بارداری، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. گاهی هم راهی جز این برای مادر وجود ندارد.

بغل کردن و در آغوش گرفتن کودک نوپا توسط مادر باردار او به خصوص در ماه‌های اول بارداری، معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند. گاهی هم راهی جز این برای مادر وجود ندارد.

نکات مهم برای مراقبت از خود و فرزند در زمان بارداری

اگر دچار اختلالات بارداری مثل خونریزی یا انقباضات زودرس هستید با پزشک خود در مورد مراقبت‌های خاص بارداری صحبت نمایید. همچنین اگر بغل کردن فرزند نوپا باعث ناراحتی و درد شده یا تعادل شما را بهم می‌زند نباید آنرا انجام دهید.
همراه با بزرگ شدن شکم، مرکز ثقل بدن جابجا می‌شود. این موضوع باعث فشار زیاد به کمر شما می‌شود. تغییرات بدن در اوایل بارداری می‌تواند باعث سرگیجه در زمان برخاستن شود. بنابراین در زمان خم شدن برای بغل کردن کودک ممکن است 1 یا 2 دقیقه احساس ضعف و سرگیجه داشته باشید.
وقتی که کودک را بغل می‌کنید بجای خم شدن، زانوهای خود را خم کرده و سعی کنید کمرتان تا حد ممکن صاف باشد. کفش‌های راحت و تخت بپوشید و از پشتی کمر استفاده کنید تا وقتی که کودک را بلند می‌کنید فشار وارده به کمرتان کاهش یابد. اگر نمتیوانید کودک را از زمین بلند کنید باید خلاق باشید.
از خانواده و دوستان برای نگهداری کودک کمک بخواهید. مثلا وقتی که می‌خواهید کودک را از پله‌ها بالا ببرید از دیگران کمک بگیرید.
خیلی به پاهای خود فشار نیاورید چون وقتی که احساس خستگی می‌کنید نمی‌توانید دوباره کودک را زمین بگذارید. زمانی که خیلی مشغله دارید تا حد امکان از کالسکه استفاده کنید.
گفتن اینکه نمی‌توانید کودک خود را بغل کنید به بچه سخت است. بجای آن بنشینید و اجازه دهید کودک در آغوش و دامان شما قرار بگیرد.

به خاطر داشته باشید که توان بغل کردن کودک از برای هر بارداری، هر فرد و هر کودک نوپا متفاوت است. بعضی از کودک تپل بوده و بغل کردن آنها سخت است. هر دغدغه‌ای که دارید با پزشک در میان بگذارید.

بیشتر بدانید:

کمردرد بارداری و راههای درمان

احساس خستگی در بارداری