اسهال در بارداری

وقتی که در بارداری زیاد سرحال نیستید قطعا اولین فکری که سراغ شما می‌آید و اولین نگرانی شما سلامت جنین است. آیا سرماخوردگی مادر به جنین هم اثر می‌کند؟ عفونت چطور؟ حالت تهوع و سرگیجه چه؟

وقتی که در بارداری زیاد سرحال نیستید قطعا اولین فکری که سراغ شما می‌آید و اولین نگرانی شما سلامت جنین است. آیا سرماخوردگی مادر به جنین هم اثر می‌کند؟ عفونت چطور؟ حالت تهوع و سرگیجه چه؟

آیا اسهال در بارداری باعث سقط جنین می‌شود؟

وقتی که فرد باردار دچار اسهال و یبوست می‌شود نگرانی او آن است که نکند این حالت باعث سقط جنین بشود. انقباضات اسهال خیلی شبیه انقباضات زمان سقط جنین است. این ترس وجود دارد که اجابت مزاج ممکن است باعث سقط جنین شود.

اگر قبلا هم زایمان کرده باشید عملکرد عضلات شکم شما را یاد خاطره زایمان و هل دادن بچه به بیرون در انتهای زایمان می‌اندازد. علاوه بر آن، رحم و روده تقریبا در یک ناحیه بدن قرار داشته و شما را به اشتباه می‌اندازند.

خوشبختانه سیستم‌های بدن که برای هر کدام از اینها استفاده می‌شود با هم فرق دارند. اندام‌های تناسلی کاملا مجزا از دستگاه گوارشی عمل می‌کنند. به همین دلیل اسهال در بارداری باعث سقط جنین نمی‌شود.

تاثیر بارداری بر دستگاه گوارش چیست؟

به دلیل تغییرات هورمونی و تغییرات بدنی، بارداری انواع تغییرات را در روده‌ها به وجود می‌آورد. با رشد رحم فشار آن به اندام‌های داخلی بیشتر شده و در عملکرد اندام‌ها، تحرک روده‌ها و مصرف مایعات در بدن، اختلال ایجاد می‌کند.

اگر چه اسهال و یبوست در بارداری خیلی شایع است اما تهدیدی برای جنین نیست و فقط عوارضی دارد که باید کنترل شود.

چه موقع برای درمان اسهال باید به پزشک مراجعه کنید؟

عوامل زیادی وجود دارد که در بارداری باعث اسهال می‌شود. اگر گاهی مدفوع شل باشد جای نگرانی نیست و معمولا اسهال در عرض 1 یا 2 روز خودبخود برطرف می‌گردد. اما اگر برطرف نشد و علائم دیگری هم مشاهده گردید نشانه عفونت است. اگر علائم زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • اسهال بودن برای 3 روز یا بیشتر
  • تب بیشتر از 38 درجه سلسیوس یا بیشتر
  • دل درد شدید یا درد مقعد
  • مدفوع خونی
  • مدفوع سیاه
  • علائم کمبود آب بدن شامل کم و تیره شدن ادرار (یا ادرار نداشتن)، سرگیجه،‌ دهان خشک، سردرد، تهوع و استفراغ و ضعف

درمان اسهال در بارداری چگونه است؟

اگر دچار اسهال در بارداری شده‌اید تامین آب بدن ضروری است. به میزان مناسب آب و مایعات بنوشید. مراقب باشید، بعضی از آب میوه‌ها و لبنیات می‌تواند اسهال را تشدید کند.

آیا داروهای ضد اسهال بدون نسخه در بارداری مجاز است؟

مصرف هر گونه داروی ضد اسهال در بارداری بدون تایید پزشک ممنوع است. قبل از مصرف داروی ضد اسهال در بارداری باید با پزشک مشورت نمایید.

یبوست در بارداری

بسیاری از زنان باردار در اوایل بارداری دچار یبوست می‌شوند. یبوست معمولا خطرناک نیست اما باعث آزار زیادی برای فرد باردار می‌شود. بهترین راه حل برای یبوست در بارداری پیشگیری از آن است.

درمان یبوست در بارداری چگونه است؟

اگر اجابت مزاج برای شما در بارداری مشکل و مدفوع خشک است از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید:

  • به میزان زیادی مایعات بنوشید
  • خوراکی‌های دارای فیبر بیشتر مصرف کنید، به ویژه میوه، سبزیجات و غلات کامل
  • فعالیت بیشتری داشته باشید. قدم زدن باعث کار کردن بهتر دستگاه گوارشی می‌شود

آیا داروهای ضد یبوست بدون نسخه در بارداری مجاز است؟

برای رفع یبوست در بارداری بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید. یبوست شدید را می‌توان با شل کننده مدفوع و ملین‌های ملایم برطرف کرد.

بیشتر بدانید:

راه درمان اسهال در بارداری، مصرف داروی ضد اسهال مجاز است؟

برای درمان یبوست در بارداری چی بخوریم؟