آزمایش بارداری

تا اواخر سه ماهه اول بارداری، نخستین تست‌های بارداری انجام شده است. اما شما تردید دارید که آیا تست‌های بعدی بارداری را انجام دهید یا نیازی به انجام آنها نیست. با وجود آنکه در آزمایش خون سه ماهه اول، اطلاعات زیادی در مورد وجود ناهنجاری‌های کروموزومی مشخص می‌شود اما بسیاری از متخصصان، علاوه بر آن آزمایش NT را در انتهای سه ماهه تجویز می‌نمایند.

معمولا تا اواخر سه ماهه اول بارداری، نخستین تست‌های بارداری انجام شده است. اما شما تردید دارید که آیا تست‌های بعدی بارداری را انجام دهید یا نیازی به انجام آنها نیست. با وجود آنکه در آزمایش خون سه ماهه اول بارداری، اطلاعات زیادی در مورد وجود ناهنجاری‌های کروموزومی مشخص می‌شود اما بسیاری از متخصصان زنان و زایمان، علاوه بر آن آزمایش NT، و یا حتی آزمایش غیر تهاجمی سل فری (NIFTY یا NIPT) را در انتهای این دوره تجویز می‌نمایند. به خصوص اگر بارداری شما پرخطر محسوب شود یعنی سن شما بالای 35 سال بوده یا در خانواده شما سابقه نقص مادرزادی وجود داشته باشد.

با توجه به این آزمایش‌ها نمی‌توان تمامی اختلالات را شناسایی نمود اما کشف رایج‌ترین آنها امکانپذیر است. لازم به ذکر است که تصمیم‌گیری در مورد انجام این آزمایش‌ها کاملا در اختیار خودتان است و هیچ کس نمی‌تواند شما را مجبور به این کار بکند. توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد ویژگی‌های هر کدام از این آزمایش‌ها مشورت نمایید. در ادامه برخی از مزایای آنها ذکر شده است:

اگر اطلاعات کافی داشته باشید آرامش بیشتری خواهید داشت

در اغلب موارد، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد جنین به طور طبیعی در حال رشد بوده و آرامشی که بدست می‌آید ارزش امتحان کردن آن را دارد. خوشبختانه، دقت آزمایش‌ها در حال افزایش بوده و با وجود آنکه ممکن است جواب آزمایش مثبت کاذب باشد ولی احتمال مثبت کاذب خیلی کم است.

به خاطر داشته باشید که جواب مثبت آزمایش به معنای آن نیست که قطعا فرزند شما دارای اختلال خاصی است. آزمایش فقط احتمال داشتن آنرا نشان می‌دهد. اگر جواب آزمایش مثبت باشد پزشک بهترین راه برای طی کردن مراحل بعدی به شما میگوید. راهکار او معمولا مشاوره با متخصص ژنتیک و انجام آزمایش‌های دقیق آمنیوسنتز یا CVS است.

از این روش‌ها می‌توانید بلافاصله بعد از باردار شدن استفاده نمایید

خیلی مهم است که ناهنجاری قبل از تولد شناسایی شود. دانستن آن قبل از زایمان یک مزیت بزرگ دارد: می‌توانید اقداماتی موثر را در این خصوص انجام دهید. مثلا اگر پزشک تشخیص دهد مساله حادی در خصوص قلب جنین یا اسپینا بیفیدا،‌ وجود دارد قبل از تولد نوزاد می‌توانید برای درمان آن اقدام کرده یا شرایطی را فراهم نمایید که بلافاصله بعد از زایمان، متخصص مربوطه بالای سر نوزاد حاضر شود. همه اینها به بهبود سلامتی جنین یا نوزاد کمک می‌کند.

زمان مناسب برای حل مساله را در اختیار دارید

دانستن اینکه فرزند شما نیازمند مراقبت‌های خاص است باعث می‌شود چه از نظر فیزیکی و چه از نظر روحی برای آن آمادگی لازم را کسب نمایید. شما می‌توانید:

اطلاعات لازم را جمع‌آوری نمایید

با پزشک خودتان یا متخصص ژنتیک برای کسب اطلاعات بیشتر صحبت کنید. شما و همسرتان با مطالعه در مورد وضعیت جنین آمادگی بیشتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید شرایط را درک نمایید.

از مشاوره و گروه‌های پشتیبان کمک بگیرید

گروه‌های اجتماعی پشتیبان یا سایر والدینی که فرزند آنها شرایطی مشابه فرزند شما دارد برای یافتن پاسخ پرسش‌های شما خیلی مفید است. این افراد را در شبکه‌های اجتماعی یا حتی در مراکز درمانی می‌توانید پیدا نمایید.

زایمان را با تجهیزات مناسب انجام دهید

بسته به شرایط فرزندتان می‌توانید تصمیم بگیرید در کجا و در کدام بیمارستان زایمان کنید.

برای مراقبت‌های ویژه از فرزند خود آماده شوید

به کمک پزشک متخصص که آموزش‌های خاص موضوع را دیده است مراقبت‌های لازم، از لحظه تولد نوزاد تضمین می‌شود.

می‌توانید بیماری‌ای را درمان نمایید که ممکن است پزشکان در زمان تولد نوزاد آنرا تشخیص ندهند. بعضی از بیماری‌ها در زمان تولد و حتی چند ماه بعد از تولد مشخص نمی‌شود. بدون استفاده از روش‌های غربالگری تا مدتی بعد از تولد نمی‌توانید آنها را تشخیص دهید و علائم این بیماریها بعد از گذشت زمان نمایان می‌شود.

به کمک روش‌های غربالگری تشخیص خیلی زودهنگام این ناهنجاری‌ها ممکن شده و نوزاد از لحظه تولد تحت درمان‌های خاص آن قرار می‌گیرد. مثلا یک کودک با ناهنجاری کروموزومی 22q ممکن است برای نگهداری کلسیم در بدن خود مواجه بوده یا دچار نقص سیستم ایمنی باشد و اگر پزشکان وضعیت او را از قبل بدانند بلافاصله بعد از تولد سطح کلسیم بدن او را زیر نظر قرار داده و از تزریق واکسن به او خودداری خواهند نمود.

سخن آخر اینکه پدر و مادر شدن همیشه سفری به سوی نقاط نامعلوم است اما آزمایش‌های بارداری قدری از ابهام مسیر کم کرده و کنترل و آرامش بیشتری را فراهم می‌آورند. با وجود آنکه احتمال آنکه فرزند شما کاملا و سالم به دنیا بیاد خیلی زیاد است تکنولوژی پیشرفته برای حل برخی از مشکلات که ممکن است بعضی از بچه‌ها داشته باشند به کمک ما می‌آید.

بیشتر بدانید:

سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی در دوران بارداری

سونوگرافی NT،‌ درصد خطا و عدد نرمال NT

آزمایش غربالگری دوم یا تست آنومالی