بالا آوردن شیر

اگر شیرخوار، شیر مادر یا شیر خشک را بالا بیاورد معمولا مساله‌ای نیست. معمولا کودک بعد از شیر خوردن و به خصوص همراه با آروغ مقداری از شیر را بالا می‌آورد.

اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید کاری کنید بچه احساس راحتی بیشتری داشته باشد. اما شرایطی هم وجود دارد که نشان میدهد برای مداوای کودک حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. پس بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

اگر شیرخوار، شیر مادر یا شیر خشک را بالا بیاورد معمولا مساله‌ای نیست. معمولا کودک بعد از شیر خوردن و به خصوص همراه با آروغ مقداری از شیر را بالا می‌آورد.

اقداماتی وجود دارد که با انجام آنها می‌توانید کاری کنید بچه احساس راحتی بیشتری داشته باشد. اما شرایطی هم وجود دارد که نشان میدهد برای مداوای کودک حتما باید به پزشک مراجعه نمایید. پس بهتر است ادامه مطلب را بخوانید.

با توجه به آنکه دستگاه گوارش نوزاد در حال تکامل است کودک در چند ماه اول تولد بیشتر از زمانهای دیگر شیر را تف میکند. وقتی که بچه شیر می‌خورد شیر از گلو به مری و سپس به معده منتقل می‌شود.

علت شیر بالا آوردن کودک چیست؟

مری از طریق حلقه عضلات که حلقه اسفنکتر تحتانی مری (lower esophageal sphincter) به معده متصل است. اسفکتر باز میشود تا شیر وارد معده شده و سپس بلافاصله بسته می‌شود. اما این دریچه تا 6 ماهگی هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و به اندازه کافی برای انجام این ماموریت آماده نیست.

دلایل مهم دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد:

بیش از حد شیر خوردن

زیاد خوردن و تند خوردن عامل دیگری برای بالا آوردن شیر است چون معده نوزادان بسیار کوچک است. معده بچه‌ای که زیاد شیر می‌خورد پر میشود و شیر اضافی که معده نمی‌تواند نگه دارد فقط یک راه برای خارج شدن دارد و آن دهان است!

حساسیت یا آلرژی به بعضی از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌ها

آلرژی ممکن است به شیر مادر منتقل شود و باعث بالا آوردن شیر شود.

بلعیدن هوا در حین شیردهی

کودکی که خیلی سریع شیر می‌خورد همراه آن هوا را هم وارد معده خود می‌کند.

بیماری رفلاکس معده و مری

ممکن است بالا آوردن شیر باعث بیماری رفلاکس معده و مری شود. اگر حلقه اسفنکتر تحتانی مری بلافاصله بعد از باز شدن بسته نشود بالا آوردن شیر همراه با اسید معده و مایعات معده خواهد بود که رفلاکس نامیده می‌شود.

رفلاکس باعث ناراحتی زیاد برای کودک می‌شود. علائم رفلاکس عبارت است از:

  • سرفه کردن، خس خس سینه و سایر مسائل تنفسی.
  • درد و ناراحتی
  • رشد کم به دلیل استفراغ (خیلی شایع نیست)

اگر کودک شیر یا غذا را بالا می‌آورد در مورد آن به متخصص اطفال توضیح بدهید تا او بتواند با تشخیص صحیح شما را راهنمایی کند.

راه‌های کاهش بالا آوردن کودک

چندین راه برای این موضوع وجود دارد:

گرفتن آروغ نوزاد

قبل و بعد از هر وعده غذایی آروغ بچه را بگیرید تا هوای موجود در بدن او خارج شود. لازم نیست آروغ بچه‌هایی که در حین شیردهی یا غذا خوردن کمتر هوا را می‌بلعند را بعد از هر وعده غذایی بگیرید.

اما اگر خروج شیر از سینه‌های شما کم یا زیاد است احتمالا باید آروغ او را بگیرید.

آرامش در شیردهی

در زمان شیردهی نباید چیزهایِ باعث حواس پرتی، سر و صدا و لامپ پر نور در اطراف شما باشد. بعد از شیردهی نباید بلافاصله مششغول بازی با کودک شوید.

زیاد کردن فاصله بین وعده های شیردهی

توصیه کلی آن است که بین وعده های شیردهی شیرخشک حداقل 2 ساعت و نیم و شیر مادر حداقل 2 ساعت فاصله باشد. این کار از آن جهت اهمیت دارد که باعث می‌شود قبل از وعده شیردهی بعدی، معده شیرخوار کاملا خالی شود.

کم کردن سرعت شیر خوردن کودک

اگر کودک با سرعت زیاد شیر می‌خورد در پوزیشن لمیده (reclined) به او شیر بدهید تا نیروی جاذه به نگهداشتن شیر در بدن او کمک کند. همچنین می‌توانید با استفاده از شیردش شیر را دوشیده و به کودک بدهید تا سرعت شیر خوردنش کم شود.

پوزیشن‌های مختلف شیردهی

با سعی و خطا پوزیشن مناسب و راحت برای کودک را پیدا کنید. حداقل 30 دقیقه کودک را به حالت ایستاده در آغوش خود نگهدارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی که کودک شیر بالا می‌آورد معمولا شیر همراه با آروغ یا به آرامی از دهان خارج می‌شود. حتی اگر کودک بعد از هر وعده شیردهی بالا می‌آرود باز هم جای نگرانی نیست.

اما در مورد استفراغ قضیه فرق می‌کند. استفراغ همراه با جهش و خروج ناگهانی از دهان کودک است. اگر کودک فقط گاهی استفراغ می‌کند مساله‌ای نیست. اما اگر در طول 24 ساعت پشت سر هم استفراغ کند و/یا اگر استفراغ سبز و همراه با خون است حتما باید به پزشک مراجعه کنید. اینها علامت بیماری، عفونت و گاهی موارد شدیدتر است.

سایر علائمی که نشان می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید عبارتست از:

  • کودک درد دارد
  • کودک غذا را پایین نمی‌دهد و علائم کم شدن آب بدن وجود دارد
  • وزن کم می‌کند و یا وزن نمی‌گیرد
  • خیلی بالا می‌آورد.

بیشتر بدانید:

حساسیت نوزاد به شیر گاو و شیر خشک حساسیت به پروتئین گاوی

از کجا بفهمیم شیر خشک به نوزاد نمی‌سازد، علائم حساسیت به شیر خشک