ایمنی محیط کار در بارداری

انجام کار در سررسیدهای مقرر، افزایش فروش، ارتقاء رضایت مشتری و دریافت ترفیع همیشه از اولویت‌های کارکنان است. اما حالا که باردار هستید و انتظار به دنیا آمدن فرزندتان را می‌کشید فقط پاسخگوی مدیرتان نیستید، کوچولوی در حال رشد شما نیز نیازمند مسئولیت‌پذیری و توجه شما است. شرایط کاری شما نقش مهمی در سلامت فرزند دارد.

انجام کارها در سررسیدهای مقرر، افزایش فروش، ارتقاء رضایت مشتری و دریافت ترفیع همیشه از اولویت‌های کارکنان است. اما حالا که باردار هستید و انتظار به دنیا آمدن فرزندتان را می‌کشید فقط پاسخگوی مدیرتان نیستید، بلکه کوچولوی در حال رشد شما نیز نیازمند مسئولیت‌پذیری و توجه شما است.

شرایط کاری نقش مهمی در سلامت فرزند دارد. باید مطمئن شوید حدود 8 ساعت کار در شبانه‌روز به مراقبت 24 ساعته شما از فرزندتان لطمه وارد نمی‌سازد. خوشبختانه، اغلب زنان باردار تا سه ماهه سوم بارداری یا حتی تا زمان زایمان موفق می‌شوند بدون آنکه خود، فرزند و یا حتی کارشان را در معرض خطر قرار دهند، از عهده مسئولیت‌های کاری بر آیند.

واضح است که بعضی از مشاغل برای خانم‌های باردار مناسب‌تر و ایمن‌تر هستند. اما بسیاری از خطرات محیط کار را می‌توان با رعایت نکات ایمنی، مراقبت‌های لازم و برخی تغییرات در وظایف پشت سر گذاشت. در اینجا پرسش‌هایی برای ارزیابی محیط کار، دانستن شرایط درست و اتخاذ تصیمات هوشمندانه ذکر شده است. توصیه می‌شود این سوالات را به دقت بررسی نمایید و سپس با پزشکتان در مورد دغدغه‌های و شرایط کاری خود صحبت نمایید.

آیا کار شما نیازمند صرف انرژی زیاد است؟

مشاغلی که نیازمند جابجایی زیاد اقلام، ایستادن به مدت طولانی روی پاها، فعالیت بدنی و اضافه کاری زیاد است ریسک سقط جنین، زایمان زودرس و زایمان بچه مرده را به همراه دارد. اگر محیط کار شما یکی از شرایط بالا را دارد حتما با پزشک خود در آن خصوص مشورت نمایید. اگر لازم است، با مدیر خود در خصوص جابجایی شغلی به خصوص برای هفته بیستم بارداری به بعد صحبت کنید.

آیا با تجهیزات خطرناک کار می‌کنید؟

اگر با تجهیزات سنگین و خطرناک سر و کار دارید حتما با مدیرتان برای تغییر شغل در کل دوران بارداری هماهنگ کنید.

آیا در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دارید؟

ممکن است در معرض موادی مثل آرسنیک، منوکسیدکربن یا سرب قرار داشته باشید. اینها برای جنین خیلی خطرناک است. برخی از محل‌های کار با ریسک بالا عبارتند از:

  • کارخانه‌های چرم یا لاستیک‌سازی؛
  • آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها؛
  • سالن‌های آرایش و زیبایی؛
  • مزارع؛
  • چاپخانه‌ها.

بهتر است در دوران بارداری در این مکان‌ها کار نکنید. در صورتی که جابجایی ممکن نیست، مطمئن شوید شرایط ایمنی شغلی شما برآورده شده است.

آیا شغل شما مرتبط با بهداشت و سلامت است؟

پزشکان، پرستاران و بهیاران هر روزه در معرض خطرات زیادی قرار دارند و این بخشی از شغل آنها محسوب می‌شود. اما این گونه افراد در زمان بارداری باید مراقبت‌های دوچندانی را از خود به عمل آورند و در موارد زیر باید تقاضای جابجایی نمایند:

  • قرارداشتن در معرض داروهای ضد سرطان؛
  • قرار داشتن در معرض اشعه؛
  • استفاده از داروهای هوشبری؛
  • سر و کار داشتن با داروهای استریلیزه کردن وسایل.

آیا در معرض سایر بیماری‌ها قرار دارید؟

آیا شغل شما با حیوانات یا گوشت حیوانات مرتبط است؟

برخی از بیماری‌ها مثل توکسوپلاسموز از حیوان به انسان منتقل می‌شود. اگر مجبورید در این محیط‌ها کار کنید حتما دستکش بپوشید و مرتب دستان خود را بشویید.

آیا با بچه‌های کوچک سر و کار دارید؟

معلمان و مربیان در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که ممکن است بر بارداری تاثیر بگذارد. در صورتی که شغل شما چنین است بهتر است مرتب دستان خود را بشویید، دستکش بپوشید و از ماسک استفاده نمایید.

آیا زمان زیادی را پشت میز صرف می‌کنید؟

هر کسی که در این شرایط کار می‌کند حتما گردن درد،‌ سوزش چشم، درد مچ و سر درد را تجربه کرده است. برای جلوگیری از این عوارض:

هر از چندی از جای خود بلند شوید. اگر زیاد پشت میز می‌نشینید از جای خود برخاسته، عضلات خود را بکشید و کمی قدم بزنید.
حرکت‌های کششی انجام دهید. در حالی که نشسته‌اید روی بازوها، گردن و کتف خود حرکات کششی انجام دهید.
پاهای خود را بالاتر قرار دهید. این کار از ورم و گرفتگی پاها جلوگیری می‌کند. بهتر است پای شما روی یک زیرپایی با ارتفاع کم باشد.
از صندلی راحت و مناسب استفاده نمایید. از یک صندلی راحت و یک کوسن استفاده کنید. کیبورد، ماوس و تلفن باید ارگونومیک باشد. اگر امکان تامین آنها برای شرکت وجود ندارد توصیه می‌شود خودتان آنها را خریداری نمایید.

آیا زمان زیادی را پشت کامپیوتر صرف می‌کنید؟

اشعه کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌ها،‌ خطری جدی برای خانم باردار محسوب نمی‌شود. نگرانی اصلی مربوط به دست، انگشت و مچ  است. بهتر است دکمه‌های صفحه کلید نرم باشد. مطمئن شوید که مچ‌ها صاف و خم نشده است. دست‌ها را پایین‌تر از آرنج نگهدارید.

آیا چیزهای پر خطر دیگری نیز وجود دارد؟

چه در یک آزمایشگاه کار می‌کنید، چه در یک سالن آرایش یا مزرعه، عقل سلیم بهترین داور در خصوص ایمنی کاری است که انجام می‌دهد. در مواقع ضروری ماسک بزنید، دستکش بپوشید و لباس مناسب و ایمن به تن کنید. بدون رو دربایستی با مدیر در مورد شرایط ویژه خود و محیط کار صحبت نمایید.

بیشتر بدانید:

وضعیت‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

ماساژ بارداری

گرفتگی عضلات پا در بارداری