هفته بیست و سوم بارداری

تناسب اندام جنین روز به روز بهتر می‌شود. اگر بچه در این زمان به دنیا بیاید شانس کمی برای زنده ماندن دارد. این هفته، آغاز فرایند تسریع وزن گرفتن جنین است. تا چهار هفته آینده وزن او حدودا دو برابر می‌شود. ممکن است جنین برای خوابیدن و بیدار شدن الگو و نظم خاصی داشته باشد. اما الگوی خواب او ضرورتا مثل شما نیست.

23 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 21 هفته پس از لقاح

تناسب اندام جنین روز به روز بهتر می‌شود و بیش از قبل به ظاهر یک نوزاد شباهت پیدا می‌کند. اعضای بدن او هنوز از درون پوست او قابل مشاهده است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 501 گرم وزن دارد و تقریبا 28.9 سانتی‌متر قد کشیده است. جفت در طول دوران بارداری به رشد خود ادامه می‌دهد و برای کوچولوی شما مواد غذایی فراهم می‌کند. سایر اندام‌های او به تکامل خود ادامه داده و لوزالمعده هورمون‌های ضروری را تولید می‌کند. ریه‌های او نیز با سرعت بیشتری در حال رشد است.

ممکن است جنین برای خوابیدن و بیدار شدن الگو و نظم خاصی داشته باشد. اما الگوی خواب او ضرورتا مثل شما نیست. بنابراین آماده باشید حرکت‌ها و لگدهای نیم‌شبی و آرامش اواسط صبح را تجربه نمایید! این هفته، آغاز فرایند افزایش سرعت وزن گرفتن جنین است. تا چهار هفته آینده وزن او حدودا دو برابر می‌شود. اگر به تصویر جنین پسر در هفته بیست و سوم بارداری نگاه کنید می‌بینید که بیضه‌ها از شکم خارج شده و پایین آمده‌اند. اگر بچه دختر باشد،‌ رحم و تخمدان‌ها کاملا رشد کرده‌اند.

تناسب اندام جنین بهتر شده و بسیار شبیه یک نوزاد است. مغز جنین نیز در حال تولید میلیون‌ها سلول تازه است. کرک جنینی که سرتاسر بدن جنین را می‌پوشاند حالا تیره‌تر شده است. اگر بچه در این زمان به دنیا بیاید متاسفانه شانس او برای زنده ماندن هنوز خیلی کم است. در هفته بیست و سوم بارداری جنین به اندازه یک گریپ فروت است.

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون حدود 3.5 سانتی متر بالای ناف قرار دارد. در این زمان،‌ پزشک وضعیت رحم و وزن شما را به دقت تحت نظر دارد. همانگونه که وزن جنین افزیش می‌یابد وزن شما نیز بیشتر می‌شود. جنین هنوز فضای کافی برای حرکت، جست و خیز و لگد زدن در اختیار دارد. حتی ممکن است تکان خوردن شکم خود را که تجربه بسیار لذت‌بخشی است مشاهده کنید. این اتفاق به خصوص وقتی رخ می‌دهد که او به صدای شما واکنش نشان داده یا صدای فریاد یا صدای بلندی را شنیده و از جا بپرد.

اگر تکان‌های جنین را حس نمی‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. اما نگران نباشید. ممکن است حس نکردن تکان‌های جنین به دلیل آن باشد که جفت جلوی جنین قرار گرفته است. همچنین شاید افزایش وزن باعث شده تکان‌های جنین را دیرتر حس کنید.

بعضی از مادران زمانی که به سه ماهه سوم نزدیک می‌شوند تعدادی از آزاردهنده‌ترین علائم بارداری مثل ورم قوزک پا را تجربه می‌کنند. بنابراین هر وقت که می‌توانید پاها را کمی بالاتر قرار داده و کفش‌های راحت بپوشید. اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید ممکن است سبب ناراحتی شما شود. بهتر است با چشم پزشک در این خصوص مشورت نمایید.

تغذیه بارداری: سدیم

با وجود سابقه بدی که سدیم دارد، اما عامل تنظیم مایعات، دما و pH بدن است. با وجود آنکه این ماده به عنوان طعم دهنده به غذاها اضافه می‌شود اما نقش مهمتر آن در عملکرد عضلات، اعصاب و اندم‌های بدن است.

ضرورت مصرف. احتمالا زیاد شنیده‌اید که مصرف نمک طعام و سدیم باید محدود شودکه درست هم است. اما نباید آنرا به کلی کنار بگذارید. همانطور که می‌دانید میزان مایعات بدن در بارداری افزایش یافته و سدیم به تعادل آن کمک می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان سدیم مورد نیاز روزانه 1500در بارداری 1500 میلی گرم (و حداکثر 2300 میلی گرم) است.

خوراکی‌های غنی. سبزیجات، شیر، تخم مرغ، ماست، گوشت ماکیان، ماهی میوه و مغزها سرشار از سدیم هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و سوم بارداری

آیا تغییرات لازم متناسب با حضور نوزاد در منزل را انجام داده‌اید؟ بهتر است در خصوص جابجایی برخی از وسائل و ایمن‌سازی خانه خوب فکر کنید. همچنین باید برای راحتی خود، چیدمان منزل را تغییر دهید. مثلا می‌توانید تلفن را کنار مبل راحتی قرار دهید تا در زمان شیردهی با مشکل مواجه نشوید.
متاسفانه در این زمان وضعیت خواب شما بهبود پیدا نمی‌کند. حدود 80 درصد خانم‌های باردار، به نحوی بی خوابی را تجربه می‌کنند. بهتر است  از بالش‌های بارداری استفاده نمایید و در زمان خواب زانوهای خود را خم کنید.
با وجود آنکه هنوز چند ماه به پایان دوران بارداری شما باقیمانده، اما اگر شاغل هستید و هنوز سر کار می‌روید اقدامات لازم برای مرخصی زایمان را انجام دهید. در این خصوص با پزشک خود و مسئول منابع انسانی شرکت مشورت نمایید.
هر جا که می‌روید یک بطری آب همراه داشته باشید. نوشیدن آب، حجم خون را حفظ کرده و مایع آمنیوتیک را بازیابی می‌کند. می‌توانید بجای نوشیدن آب، برخی آب‌میوه‌ها یا شیر بنوشید.
ممکن است دوستان و بستگان شما بگویند در دوران بارداری زیاد چاق شده‌اید یا برعکس زیاد تغییر نکرده‌اید. قبل از آنکه تغییری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید به پزشک خود اطلاع دهید.
رحم شما اکنون درست بالای مثانه قرار دارد و باعث دفع ادرار از بدن شما می‌شود. به سختی می‌توان تفاوت ادرار و مایع آمنیوتیک را مشخص کرد. به خاطر داشته باشید که مایع آمنیوتیک بدون بو است. اگر متوجه دفع مایعات از بدن خود شدید ببینید بوی ادرار می‌دهد یا نه. اگر بوی آن به بوی ادرار شبیه نبود حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و چهارم بارداری

تکانها و لگد زدن‌های جنین در دوران بارداری

بی خوابی در دوران بارداری