ایمن سازی خانه برای کودک

نمی‌دانید چقدر ساده ممکن است فرزند شما به دردسر بیفتد! بهتر است تمامی اتاق‌ها و فضاهای موجود در خانه را ایمن سازید. چه زمانی بچه شما می‌تواند چهار دست و پا حرکت کند؟ چه زمانی راه می‌رود و چه زمانی می‌تواند از روی وسائل بالا برود؟ کسی نمی‌داند. بهتر است یکی از تعطیلات آخر هفته را به ایمن‌سازی خانه اختصاص دهید. فقط چند ساعت کار لازم است.

نمی‌دانید چقدر ساده ممکن است فرزند شما به دردسر بیفتد! بهتر است تمامی اتاق‌ها و فضاهای موجود در خانه را ایمن سازید. چه زمانی بچه شما می‌تواند سینه خیز یا چهار دست و پا برود؟ چه زمانی راه می‌رود و کی می‌تواند از روی وسائل بالا برود؟ کسی نمی‌داند. به همین دلیل مهم است که خانه برای حضور کودک ایمن شود.

ایمن‌سازی به معنای آن است که هر چیزی که کودک باز می‌کند، می‌کشد یا با آن بازی می‌کند، نباید به او صدمه وارد سازد. همچنین، تمام اصول ایمنی رعایت شود مثلا هشدار سنسور تشخیص دود فعال و دارای شارژ باشد یا تمامی شماره‌های ضروری کنار تلفن قرار داشته باشد.

بهتر است یکی از تعطیلات آخر هفته را به ایمن‌سازی خانه اختصاص دهید. فقط چند ساعت برای انجام این کار نیاز دارید. بعد از آن یکی از دغدغه‌های ذهنی شما پاک شده و در آینده فقط تغییرات لازم اضافه می‌شود.

پذیرایی

افتادن و برخورد با مبلمان موجود در اتاق پذیرایی اولین خطر در این اتاق محسوب می‌شود. باید لبه‌های تیز مبلمان، ظرف‌های بلوری، میزها و غیره را با وسائل مناسب بپوشانید. بچه‌ها علاقه دارند از مبلمان بالا بروند پس بهتر است مبل‌ها را از کنار پنجره‌ها دور کنید. میز تلویزیون را طوری محکم کنید که بچه نتواند تلویزیون را به سمت خود بکشد. تمامی چیزهای زیبا ابزاری برای بازی بچه‌ها محسوب می‌شوند. قاب‌های سنگین را حتما به دیوار محکم کنید.

آشپزخانه

معمولا زمانی که در آشپزخانه بوده و مشغول پخت غذا یا شستن ظروف هستید، توجهی به اطراف خود ندارید پس باید مطمئن شوید زمانی که بر می‌گردید کودک در معرض خطر قرار ندارد. اگر مواد شوینده مثل پودرهای رختشویی یا وایتکس و غیره در طبقات پایین کابینت قرار دارد آنها را به کابینت‌های بالایی انتقال دهید. فقط می‌توانید ظروف سبک پلاستیکی، سبدها و وسائلی که برای کودک ایمن هستند را در طبقات پایین کابینت نگه دارید.

اگر از قرص‌ها، ویتامین‌ها و  کپسول‌هایی استفاده می‌کنید که بسته‌بندی آنها شبیه شکلات است حتما آنها را در جایی قرار دهید که دارای قفل مناسب باشد. برای کلیدهای اجاق گاز، ماشین لباسشویی و ظرفشویی درپوش مناسب قرار دهید. در آشپزخانه یک وسیله اطفاء حریق و تشخیص دود نصب نمایید.

اتاق خواب کودک

اگر وسائل کودک نو نیستند در مورد محکم بودن اتصالات آنها اطمینان حاصل کنید. همچنین مثل اتاق پذیرایی مطمئن شوید سرویس خواب کودک دارای لبه‌های تیز نباشد. تا وقتی که نوزاد کمتر از 6 ماه سن دارد بالش و پتو برای او خطرناک است. باید مراقب باشید نوزاد حتما به پشت بخوابد و تشک زیر او دارای فضای خالی نباشد. همچنین مطمئن شوید جعبه اسباب بازی او ایمن است. دور تخت نوزاد را حتما بپوشانید زیرا ممکن است سر او بین میله‌های تخت گیر کند.

حمام

هیچ گاه بچه را در حمام – به خصوص در وان حمام ـ تنها نگذارید. احتمال خفگی بچه در عمق چند سانتی‌متری آب وجود دارد. هرگز برای پاسخ دادن به تلفن یا غیره بچه را در حمام تنها نگذارید. وسائل خطرناک را به بالاترین طبقه قفسه حمام منتقل نموده و تمامی لوازم الکتریکی را از دسترس کودک دور نگه دارید.

سایر موارد

  • ورودی همه پله‌ها و جاهای خطرناکی که کودک نباید برود باید با وسایلی مثل گارد محافظ و محافظ پله کودک مسدود شود؛
  • پنجره‌ها نرده محافظ داشته باشد؛
  • پریزهای برق را با درپوش‌های پلاستیکی بپوشانید؛
  • اگر به طور مرتب به انباری خود سر می‌زنید مطمئن شوید همه مواد خطرناک و شیمیایی در بسته‌بندی مناسب قرار داشته باشد، مثلا درب تمامی قوطی‌های رنگ بسته باشد؛
  • مطمئن شوید هیچ کدام از گل‌های موجود در ساختمان سمی و خاردار نیستند و در صورتی که چنین است آنها را از دسترس کودک دور نگه دارید؛
  • زیرسیگاری را خالی کنید و کبریت، فندک و تنباکو را در دسترس کودک قرار ندهید؛
    در فواصل زمانی منظم خانه را جاروبرقی کنید تا مطمئن شوید وسائل کوچکی مثل گیره کاغذ، سوزن ته گرد و غیره در دسترس کودک نباشد؛
  • رادیاتورها و بخاری‌ها را به نحوی مناسب بپوشانید تا از سوختگی نوزاد جلوگیری به عمل آید؛
    باتری اسباب‌بازی‌ها را چک نمایید. به مرور زمان اسید و مواد سمی موجود در باتری خارج می‌شود؛
    لوازم آرایشی و بهداشتی را از دسترس کودک دور نگه دارید.

بیشتر بدانید: