بیبی چک

بعضی از خانم‌ها به خصوص آنهایی که مشتاق باردار شدن هستند وقتی که تست بارداری را بیبی چک انجام می‌دهند دچار شک و تردید می‌شوند که آیا واقعا جواب تست درست است یا نه. حتی بعد از مطالعه دستورالعملی که روی بسته بندی بیبی چک نوشته شده باز هم به روش انجام تست یا خود بیبی چک شک می‌کنند.

بعضی از خانم‌ها به خصوص آنهایی که مشتاق باردار شدن هستند وقتی که تست بارداری را بیبی چک انجام می‌دهند دچار شک و تردید می‌شوند که آیا واقعا جواب تست درست است یا نه. حتی بعد از مطالعه دستورالعملی که روی بسته بندی بیبی چک نوشته شده باز هم به روش انجام تست یا خود بیبی چک شک می‌کنند.

چطور بیبی چک را بخوانیم؟

نشانگرها و علامت‌های خاصی در بیبی چک‌ها وجود دارد که هر کدام چیز خاصی را نشان می‌دهد.

خط‌های بیبی چک

بیبی چک خط‌هایی دارد که 2 چیز را نشان می‌دهد:  این خطها برای آن است که از اشتباه شما در خواندن بیبی چک جلوگیری کرده و همچنین در صورت وقوع اشتباه آنرا برایتان مشخص کند.

پنجره نمایش بیبی چک معمولا 2 خط دارد: خط اول (خط کنترل) نشان می‌دهد که تست درست انجام شده و خط دوم (خط تست) خط اصلی است که باردار بودن را نشان می‌دهد.

در بعضی از بیبی چک‌ها پنجره نمایش خط کنترل از پنجره خط تست جدا است. دستورالعمل استفاده از کالا نشان می‌دهد کدام خط کنترل است.

کمرنگ یا پررنگ بودن خط‌ها

اگر از بیبی چک درست استفاده کنید هر خطی که در بخش تست دیده شود به معنای جواب مثبت بارداری است حتی اگر یکی از خطوط کمرنگ‌تر باشد. در نظر داشته باشید که معمولا خط پررنگ‌تر خط کنترل است.

کمرنگ بودن خط تست به معنای اشتباه انجام دادن تست بارداری یا ایراد در بیبی چک نیست (در صورتی که تاریخ مصرف کالا نگذشته باشد). همچنین مفهومش آن نیست که خطری بارداری شما را تهدید می‌کند. هیچ کار خاصی هم لازم نیست انجام دهید. ممکن است دلیلش آن باشد که در زمان انجام تست میزان هورمون اچ سی جی (هورمون بارداری که بیبی چک اندازه‌گیری می‌کند) به اندازه‌ای بوده که باردار شدن شما را نشان دهد اما آنقدر کافی نبوده که خط پررنگ شود.

گاهی خط دوم خیلی کمرنگ و محو است و به سختی می‌توانید آنرا ببینید. اگر خطی وجود دارد و یک خط واقعی است (خط تبخیر نیست) مهم نیست چقدر کمرنگ یا پررنگ باشد؛ این خط نشانه مثبت بودن تست بارداری است.

خط تبخیر چیست؟

خط تبخیر خطی است که پس از خشک شدن ادرار روی بیبی چک نمایان می‌شود و نشانه باردار بودن نیست. برای اطمینان از اینکه خط مشاهده شده خط تبخیر نباشد حتما مطابق دستورالعمل بیبی چک عمل کنید. مثلا ممکن است روی بیبی چک نوشته شده 5 دقیقه بعد از ادرار کردن بر بیبی چک آنرا بخوانید. در این حالت اگر بعد 10 دقیقه بیبی چک را بخوانید احتمال خطا وجود دارد.

خطاها و مسائل معمول

تفاوت در رنگ خطوط بیبی چک نشان می‌دهد که نباید بعد از گذشتن تاریخ انقضاء از آن استفاده کنید. بعد از این زمان احتمال خطا در خواندن بیبی چک یا خطا در جواب بیبی چک وجود دارد.

حتما تاریخ مصرف آنرا چک کنید چون از روی ظاهر نمی‌توان نو بودن یا کهنگی آنرا تعیین کرد. بیبی چکِ تاریخ گذشته ظاهری شبیه بیبی چک نو دارد.

ممکن است روی بسته بندی کالا نمونه‌ای از خطوط و نحوه تفسیر آنها ثبت شده باشد که خیلی مفید است. برای بررسی و خواندن بهتر بیبی چک آنرا به سمت یک دیوار با رنگ روشن یا کاغذ سفید نگهدارید.

اگر هنوز هم شک دارید از کمک دیگران در انجمن‌های گفتگوی آنلاین استفاده کنید.

اگر مطمئن نباشید چکار باید بکنید؟

اگر در مورد جواب بیبی چک شک دارید دو راه حل وجود دارد: چند روز صبر کرده و دوباره تست کنید یا به مطب پزشک بروید. اگر قبل از زمان مورد انتظار پریودی، تست کرده باشید تست مجدد بعد از چند روز راهکار مناسبی است.

معمولا برای تست مجدد با بیبی چک روی دستورالعمل بیبی چک گفته شده 1 هفته صبر کنید. اگر واقعا باردار باشید این زمان به بدن شما فرصت کافی برای تولید هورمون بارداری می‌دهد.

بیشتر بدانید:

تست خانگی بارداری با استفاده از بی بی چک

چند روز بعد از آمپول اچ سی جی (hCG) تست بارداری باید انجام شود؟