یکی از صحنه‌های کلیشه‌های فیلم‌ها و سریال‌ها پاره شدن زودرس کیسه آب است. خوشبختانه،‌ در واقعیت، احتمال این اتفاق کم است. با این حال، بهتر است علائم پارگی زودرس کیسه آب را بدانید تا در صورت اتفاق، کارهای لازم را انجام دهید.

یکی از صحنه‌های کلیشه‌های فیلم‌ها و سریال‌ها پاره شدن زودرس کیسه آب است. خوشبختانه،‌ در واقعیت، احتمال این اتفاق کم است. با این حال، بهتر است علائم پارگی زودرس کیسه آب را بدانید تا در صورت اتفاق، کارهای لازم را انجام دهید.

کیسه آب جنین چیست؟

وقتی که باردار هستید که کیسه مایع آمنیوتیک، بچه را در شکم در محیطی ایمن و سالم حفظ می‌کند. جنین در این محیط در دمایی مناسب و پایدار حفظ شده و از فشار به بند ناف جلوگیری می‌شود.

وقتی که بدن آماده زایمان می‌شود کیسه آب پاره شده و از طریق واژن تخلیه می‌شود. این اتفاق قبل و یا در جریان درد زایمان ممکن است اتفاق بیفتد. در این حالت، انقباضات را حس می‌کنید و سرویکس نازک و باز می‌شود تا جنین از کانال زایمان عبور کند. اگر کیسه آب قبل از انقباضات پاره شود پارگی زودرس کیسه آب نامیده می‌شود.

پاره شدن کیسه آب برای هر کسی با دیگری متفاوت است. بعضی از زنان خروج آرام آب و خیس شدن لباس زیر را حس می‌کنند. بعضی دیگر خروج شدید و حسی شبیه ادرار دارند. بعضی هم صدای خفیف ترکیدن کیسه آب را می‌شنوند.

چه چیزهایی باعث پاره شدن کیسه آب جنین می‌شود؟

در شرایط زیر احتمال پارگی زودرس کیسه آب بیشتر است:

  • کم وزن بودن مادر؛
  • سیگار کشیدن؛
  • پارگی زودرس کیسه آب در بارداری‌های قبلی؛
  • عفونت مجاری ادراری درمان نشده؛
  • خونریزی واژینال در هر زمان از بارداری؛
  • مشکلات سرویکس در بارداری.

در صورت پاره شدن کیسه آب چه کاری باید انجام شود؟

گاهی مشکل است که بگویید کیسه آب پاره شده است. به خصوص اگر رطوبت زیادی حس نکنید. می‌توانید یک تست استشمامی سریع انجام دهید. مایع آمنیوتیک شفاف یا کم رنگ است و بوی ادرار نمی‌دهد. ادرار بوی آمونیاک دارد. اگر می‌ترسید که کیسه آب پاره شده باید نوار بهداشتی استفاده کرده (نه تامپون) و بلافاصله با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

احتمالا آنها از شما می‌خواهند بلافاصله به مطب یا بیمارستان یا هر مرکز درمانی دیگر مراجعه نمایید. اگر مشخص نباشد که کیسه آب پاره شده یا ترشح مربوط به چیز دیگری است یک تست ساده از نمونه مایع خروجی گرفته می‌شود.

اگر 3 ماه یا کمتر تا زمان زایمان شما باقی مانده باشد پزشک منتظر می‌ماند تا درد زایمان خودبخود شروع شود. یا ممکن است القای زایمان را انجام دهد. معمولا در 12 ساعت بعد خودبخود زایمان شروع می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد نوزادان مادرانی که القای زایمان انجام داده‌اند احتمال عفونت آنها کمتر است، به مراقبت‌های کمتری نیاز دارند و نسبت به کودکانی که مادران آنها منتظر زایمان مانده‌اند زودتر از بیمارستان مرخص می‌شوند.

اگر کیسه آب خیلی زود پاره شود چه کاری باید انجام شود؟

کیسه آب حدود 3 درصد زنان باردار قبل از هفته 37 بارداری پاره می‌شود. این حالت،‌ پارگی زودرس کیسه آب نامیده می‌شود. بعد از پارگی زودرس کیسه آب باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه نمایید.

اگر حداقل 34 هفته از بارداری شما گذشته باشد

ممکن است پزشک تصمیم بگیرد زودتر زایمان کنید تا احتمال عفونت کمتر شود.

اگر بین هفته 23 تا 34 بارداری باشید

بهتر است زایمان به تاخیر انداخته شود تا بچه زمان بیشتری برای رشد داشته باشد. ممکن است به شما آنتی بیوتیک داده شود تا جلوی عفونت را بگیرد و از استروئیدها (مثل آمپول بتامتازون)  استفاده شود تا ریه‌های جنین سریع‌تر کامل گردد. تا زمان زایمان باید در بیمارستان باشید.

اگر کیسه آب زودتر از هفته 23 پاره شود

پزشک در مورد مزایا و معایب ادامه دادن بارداری با شما صحبت می‌کند. نوزادانی که در یک پارگی زودرس کیسه آب به دنیا می‌آیند احتمال کمتری برای زنده ماندن دارند و احتمال مشکلات ذهنی و ناتوانایی‌های فیزیکی آنها بیشتر است.

اگر کیسه آب پاره نشود چه کاری باید انجام شود؟

اگر درد زایمان شروع شده اما آرام پیش می‌رود ممکن است پزشک کیسه آب را خودش پاره کند. او یک قلاب پلاستیک را وارد واژن کرده و کیسه آب را می‌کِشد تا پاره شود. اما مطالعات نشان می‌دهد در بیشتر موارد این کار باعث تسریع زایمان نمی‌شود. این کار باید زمانی انجام شود که سر بچه وارد لگن شده و به اندازه کافی پایین است تا سرویکس را بپوشاند. در غیر این صورت، بدن معمولا خود بخود تا زمان زایمان این روند را ادامه می‌دهد.

بیشتر بدانید:

پارگی یا نشت کیسه آب جنین

پاره شدن عمدی کیسه آب و القای زایمان توسط پزشک به چه علت؟

تست آمنی شور برای تشخیص پارگی زودرس کیسه آب جنین