بارداری در یائسگی

همانطور که می‌دانید باروری با افزایش سن کم می‌شود در نتیجه کسانی که دیرتر برای بارداری اقدام می‌کنند با دشواری بیشتری روبرو خواهد شد.

همانطور که می‌دانید باروری با افزایش سن کم می‌شود در نتیجه کسانی که دیرتر برای بارداری اقدام می‌کنند با دشواری بیشتری روبرو خواهد شد.

تا زمانی که به یائسگی می‌رسید (که نشانه آن 12 ماه بدون قاعدگی است) هنوز هم امکان بارداری وجود دارد. افزایش تعداد زنانی که در سن بالا باردار شده‌اند موید این مطلب است. مطابق مرکز ملی آمار سلامت ایالات متحده، در سال 2019 تعداد 1073 خانم 50 ساله یا بالاتر زایمان کردند که نسبت به سال 2018 بیشتر است. نرخ زایمان زنان بین 40 تا 44 از سال 1985 تاکنون همواره افزایش یافته است.

تا زمانی که 12 ماه بدون پریودی طی نشده هنوز امکان بارداری وجود دارد. با وجود آنکه بارداری در دوره پری منوپوز (دوره پیش از یائسگی) امکانپذیر است عوامل دیگری هم وجود دارد که قبل از اقدام برای بارداری در این سن باید در نظر بگیرید.

دوره پری منوپوز چیست؟

پری منوپوز به معنای دوره گذار به یائسگی است و مرحله‌ای است که بدن در حال تولید آخرین سیکل‌های قاعدگی است. برای بعضی از خانم‌ها پری منوپوز تنها چند ماه و برای بعضی دیگر ممکن است حتی تا 14 سال طول بکشد.

سنی که هر خانم وارد پری منوپوز می‌شود بستگی به سنی دارد که یائسه خواهد شد. در آمریکا میانگین سن یائسگی 51 سال و از 35 تا 60 سال متغیر است.

علائم یائسگی چیست؟

گر گرفتگی، خواب منقطع، نوسانات روحی، علائم یائسگی هستند. ممکن است یک فرد همه علائم را داشته باشد اما هنوز 1 سال بدون سیکل قاعدگی را سپری نکرده باشد. علائم دیگر پریودی‌های نامنظم، تعریق شبانه، اضطراب و بدن درد هستند.

ممکن است فردی این علائم را نداشته باشد که در این حالت تشخیص پری منوپوز دشوار است.

پری منوپوز دوره قبل از یائسگی است و از آنجا که علامت یائسگی 1 سال بدون سیکل قاعدگی است بنابراین پری منوپوز بعد از آنکه واقعا تمام شده مشخص می‌شود.

آیا امکان بارداری در دوره پیش از یائسگی وجود دارد؟

در دوران پیش از یائسگی احتمال بارداری خیلی کم است اما صفر نیست. اختلال فولیکولار (follicular dysfunction) در این دوره احتمال بارداری را خیلی کم می‌کند.

معمولا قبل از یائسگی عملکرد تخمدان‌ها دچار اختلال می‌شود. در دوران پیش از یائسگی تخمدان‌ها هنوز فعال هستند اما به اندازه جوانی و زمانی که تخمدان‌ها مرتعش‌تر بودند، موثر نیستند.

تولید استروژن و پروژسترون گامی ضروری در تناسل است. در دوره پیش از یائسگی، سطح این هورمون‌ها به طور نامنظم تغییر کرده و باعث پریودی نامنظم، کاهش تخمک گذاری و بعضی از علائم مرتبط با یائسگی مثل نوسانات روحی و تعریق شبانه می‌شود. نوسانات سطح این هورمون‌ها باعث کم شدن احتمال بارداری می‌شود.

تا زمانی که تخمدان‌ها کاملا غیر فعال نشده‌اند و هنوز تخمک گذاری وجود دارد، بارداری در دوره پیش از یائسگی امکانپذیر است. اگر در این دوران قصد ندارید باردار شوید روش‌های جلوگیری هورمونی با دوز پایین جواب می‌دهد.

سنی که در آن به دوره پیش از یائسگی می‌رسید تاثیر زیادی بر قدرت باروری دارد. چون کیفیت تخمک‌ها به مرور زمان کم می‌شود. مثلا احتمال بارداری برای یک خانم با سن 55 سال در دوره پری منوپوز خیلی کم است اما برای پری منوپوز 45 ساله احتمال آن بیشتر است.

سایر گزینه‌های بارداری در دوره پیش از یائسگی چیست؟

اگر در دوره پیش از یائسگی قصد بارداری دارید حتما با یک متخصص نازایی مشورت نمایید. یکی از گزینههای پیش روی شما ذخیره سازی و فریز تخمک (cryopreservation) است. در این روش سعی میشود کیفیت تخمک‌ها حفظ شود.

با وجود آنکه در ابتدای دهه 40 سالگی می‌توانید تخمک را فریز کنید اما بهتر است این کار را زودتر انجام دهید. هر چه سن بالاتر باشد احتمال بارداری با تخمک فریز شده کمتر است و این چیزی است که قبل از هزینه کردن و قرار دادن بدن در معرض این روش باید بدانید.

علاوه بر فریز تخمک، توصیه می‌شود آنهایی که در دوره پیش از یائسگی قصد بارداری دارند سطح هورمون تحریک فولیکول را از طریق آزمایش خون اندازه‌گیری نمایند.

اولین اقدامی که متخصص برای کسانی که در سنین بالا قصد بارداری دارند انجام می‌دهد آن است که عملکرد فولیکولار تخمدان را بررسی نماید.

سن یائسگی چقدر است؟

سن یائسگی برای هر فردی با دیگری متفاوت است. میانگین آن حدود 50 سال است اما از 45 سالگی تا 55 سالگی امکان آن وجود دارد. ممکن است فردی در 55 سالگی هنوز یائسه نشده باشد و باردار شود. یا خانمی دیگر در انتهای دهه سوم زندگی دچار اختلال عملکرد فولیکولار تخمدان شده و برای باردار شدن طیبعی مشکل پیدا کند.

خطرات بارداری در دوره پیش از یائسگی چیست؟

بارداری در سنین بالا خطرات خاص خودش را دارد که در سن بالای 35 سال خیلی مشاهده می‌شود. احتمال بارداری منجر به سقط یا نوزاد دچار ناهنجاری‌های کروموزمی مثل سندروم داون با افزایش سن بیشتر می‌شود چون کمیت و کیفیت تخمک با گذشت زمان کمتر می‌شود.

ضمنا ریسک زایمان زودرس (قبل از هفته 37 بارداری) با افزایش سن بیشتر می‌شود. اختلالات مرتبط با این زمان فلج مغزی و همچنین کم توانی‌های یادگیری و رفتاری نوزاد است. سن بالای بارداری باعث می‌شود خطر فشار خون، سکته مغزی و تشنج بیشتر شود.

اما مفهومش آن نیست که همه موارد بارداری در سنین بالا با مشکل همراه است. در هر صورت اگر در سن بالا قصد بارداری دارید حتما با پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بدانید:

بارداری بعد از یائسگی و جلوگیری از آن

پریود در دوران بارداری، واقعا چنین چیزی ممکن است؟