تزریق آمپول بتامتازون در بارداری

آمپول‌های استروئیدی مثل بتامتازون، اغلب وقتی که خطر زایمان زودرس وجود دارد،‌ تجویز می‌گردد. اما بسیاری از خانم‌های باردار نگران استفاده از استروئیدها هستند چون فکر می‌کنند این آمپول‌ها عوارض جانبی برای خودشان یا جنین دارند. در ادامه مطلب در مورد مزایا و معایب استفاده از استروئید و آمپول بتامتازون در بارداری صحبت شده است.

آمپول‌های استروئیدی مثل بتامتازون، اغلب وقتی که خطر زایمان زودرس وجود دارد،‌ تجویز می‌گردد. اما بسیاری از خانم‌های باردار نگران استفاده از استروئیدها هستند چون فکر می‌کنند این آمپول‌ها عوارض جانبی برای خودشان یا جنین دارند. در ادامه مطلب در مورد مزایا و معایب استفاده از استروئید و آمپول بتامتازون در بارداری صحبت شده است.

چه زمانی آمپول بتامتازون تجویز می‌شود؟

اگر روند بارداری به خوبی پیش برود و پزشک تشخیص دهد که شما می‌توانید بچه را تا انتهای دوره بارداری در شکم خود نگهدارید نیازی به آمپول استروئیدی بتامتازون نخواهید داشت. اما اگر درد زایمان شما زودتر از زمان مقرر شروع شود یا علائم زایمان زودرس وجود داشته باشد،‌ آمپول بتامتازون در بارداری نیاز است. در این حالت، بچه زمان لازم برای رشد در رحم را در اختیار ندارد. وقتی که دوز مناسب آمپول بتامتازون تزریق شود نوزاد در هنگام تولد دچار بسیاری از مشکلات سلامت نخواهد شد.

در شرایط زیر تزریق آمپول بتامتازون لازم است:

  • اگر کیسه آب جنین بین هفته 28 تا هفته 34 بارداری یا حتی زودتر دچار پارگی یا نشت شود؛
  • اگر قبلا زایمان زودرس داشته‌اید و حالا انقباضات منظم و شدید دارید؛
  • اگر دوقلو یا چندقلو باردار هستید و علائم زایمان زودرس را مشاهده می‌کنید.

مزایای آمپول بتامتازون در بارداری

وقتی که جنین به صورت نارس در حال تولد است آمپول بتامتازون واقعا می‌تواند جان او را نجات دهد. به خصوص اگر جنین پیش از هفته 28 بارداری متولد شود. مزایای زیادی برای آمپول‌های استروئیدی وجود دارد:

آمپول بتامتازون می‌تواند به رشد سریع ریه‌های نارس کمک کند. ریه‌های نوزاد، ماده‌ای روانساز تولید می‌کند که به عنوان پوششی روی کیسه‌های هوایی ریه‌ها را می‌پوشاند. در نتیجه، در هنگام تنفس کیسه‌های هوایی با اصطکاک کمتری کنار هم حرکت کنند.

در حالتی که بچه نارس باشد، تولید این ماده در ریه‌ها به میزان کافی نیست. اما با تزریق آمپول بتامتازون تولید این ماده روانساز آغاز شده و باعث می‌شود تنفس در هنگام تولد نرمال باشد. در نتیجه جلوی سندرم زجر تنفسی نوزاد گرفته می‌شود. در صورت ابتلای نوزاد به سندرم زجر تنفسی، نوزاد بدون کمک دارو یا مداخله بیرونی نمی‌تواند تنفس کند.

آمپول بتامتازون در بارداری همچنین جلوی خونریزی بچه نارس را می‌گیرد. خونریزی نوزاد ممکن است به شکل خونریزی مغزی باشد، که واقعا خطرناک است.

روده‌ها و دستگاه گوارشی نوزاد نیز می‌توانند در بدو تولد از مزایای آمپول بتامتازون، بهره‌مند شوند. استروئیدها می‌توانند جلوی عفونت و ورم روده که باعث آسیب به بافت و دفع نامناسب می‌شود، را بگیرند.

عوارض جانبی آمپول بتامتازون در بارداری

تمامی داروهای دارای عوارض جانبی هستند و استروئیدها هم از این قاعده مستثنی نیستند. در حالی که آمپول بتامتازون برای جنین خواص زیادی دارد، ممکن است مادر عوارض جانبی زیر را تجربه نماید:

افزایش فشار خون؛
باقی ماندن آب در ریه‌ها که اِدم ریه (Pulmonary Edema)  نامیده می‌شود؛
ممکن است قند خون بالا رفته و در کوتاه مدت نیاز به انسولین وجود داشته باشد. اگر به بیماری دیابت یا دیابت بارداری مبتلا هستید، نیاز به دوز انسولین بیشتری خواهید داشت و بارداری شما باید به دقت تحت نظر پزشک کنترل شود.
ضمنا بعضی از بچه‌هایی که مادر آنها آمپول بتامتازون در بارداری تزریق کرده است در زمان تولد وزن و رشد کمی داشته‌اند اما این موارد نادر است.

بدون شک، مزایای تزریق آمپول بتامتازون در بارداری بیشتر از عوارض جانبی و معایب آن است. پس اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده نگران نباشید. از آن گذشته، این دارو برای سلامتی فرزند عزیز شما حیاتی است!

بیشتر بدانید:

آمپول روگام برای مادران گروه خونی منفی (Rh منفی)

آمپول اچ سی جی برای بارداری و جلوگیری از سقط جنین و عوارض آن