عفونت آمیزشی در بارداری

عفونت‌های آمیزشی در دوران بارداری ممکن است به بدن خانم باردار یا جنین آسیب برساند. کسانی که بیشتر از یک شریک جنسی در زندگی خود داشته‌اند، آنهایی که شریک جنسی آنها با چند نفر رابطه جنسی داشته است و کسانی که در گذشته دچار بیماری‌های آمیزشی بوده‌اند بیشتر از سایرین در خطر این بیماری‌ها در دوران بارداری قرار دارند.

عفونت‌های آمیزشی در دوران بارداری

عفونتهایی که ممکن است به بدن خانم باردار یا جنین آسیب برساند عبارتند از:

کلامیدیا

عفونتی که از طریق باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود.

تبخال دستگاه تناسلی

تبخال تناسلی عفونتی است که توسط ویروس هرپس ایجاد می‌شود.

زگیل دستگاه تناسلی

عفونتی که توسط ویروس پاپیلوم انسانی ایجاد می‌شود.

سوزاک

عفونتی که توسط ویروس نایسریا گونوره‌آ جاد می‌شود.

ایدز

ایدز عفونتی است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی ایجاد می‌شود.

سفلیس

عفونتی که توسط ویروس ترنوما پالیدوم ایجاد می‌شود.

تریکومونیازیس

عفونتی که توسط انگل تریکومونیازیس واژینالیس ایجاد می‌شود.

میزان شیوع این بیماری‌ها چقدر است؟

میلیون‌ها نفر از خانم‌ها در سرتاسر جهان به این به یک یا چند مورد از این بیماری‌ها در بارداری مبتلا شده‌اند.

چه کسانی بیشتر در خطر این بیماری‌ها قرار دارند؟

کسانی که بیشتر از یک شریک جنسی در زندگی خود داشته‌اند، آنهایی که شریک جنسی آنها با چند نفر رابطه جنسی داشته است و کسانی که در گذشته دچار بیماری‌های آمیزشی بوده‌اند بیشتر از سایرین در خطر این بیماری‌ها در دوران بارداری قرار دارند.

علائم بیماری‌های آمیزشی چیست؟

بسته به نوع بیماری، علائم آن مختلف است و می‌تواند شامل خارش اطراف واژن، ترشحات واژینال، درد در زمان رابطه جنسی، ناراحتی در زمان ادرار کردن و ناراحتی در ناحیه لگنی، ورم و تاول در اطراف واژن، غدد متورم، تب و بدن درد و عفونت غیر عادی باشد.

آیا عفونت‌های مقاربتی قابل درمان هستند؟

خوشبختانه بیماریهای آمیزشی به راحتی قابل تشخیص هستند و می‌توان آنها را در دوران بارداری بدون آنکه آسیبی به فرد حامله یا جنین وارد شود درمان کرد. از آنجا که در ابتدای بارداری پزشک شما را معاینه می‌کند احتمال آنکه خطر بیماری مقاربتی برای شما وجود داشته باشد کم است. اما اگر این بیماری درمان نشود می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند:

کلامیدیا ممکن است باعث زایمان زودرس، سقط جنین و یا عفونت چشم و ذات الریه در نوزاد شود.

تبخال ممکن است در زمان زایمان واژینال به نوزاد منتقل شود هر چند که احتمال آن کم است.

سوزاک می‌تواند شما را در خطر سقط جنین، زایمان زودرس، پاره شدن زودرس کیسه آب جنین قرار داده و یا موجب عفونت چشم، مفصل یا خون جنین شود.

سفلیس می‌تواند از جفت عبور کرده و موجب چندین نوع نقص یا زایمان بچه سر زا رفته شود. خوشبختانه، احتمال ابتلا به سفلیس کم است و مداوای آن با آنتی بیوتیک احتمال انتقال آنرا به جنین به شدت کاهش می‌دهد.

تریکومونیازیس شما را در خطر پاره شدن زودرس کیسه آب و زایمان زودرس قرار می‌دهد.

راه پیشگیری و درمان عفونت‌های آمیزشی بارداری چیست؟

در صورتی که همسر شما دچار بیماری مقاربتی است باید بیشتر مراقبت کنید. اگر قصد ندارید برای بارداری اقدام نمایید به منظور جلوگیری از سرایت بیماری، از همسر خود بخواهید برای رابطه جنسی از کاندوم استفاده کند. اگر حامله هستید و وعلائم بیماری‌های آمیزشی را مشاهده می‌کنید بدون درنگ به پزشک خود اطلاع دهید.

هرچه سریعتر برای این کار اقدام کنید پزشک بهتر می‌تواند جلوی انتقال عفونت به بدن جنین را بگیرد. اگر به تبخال دستگاه تناسلی مبتلا شده باشید ممکن است پزشک تصمیم بگیرد با زایمان سزارین جلوی انتقال عفونت به بدن جنین را بگیرد. او با تجویز دارو جلوی گسترش عفونت را می‌گیرد.

بیشتر بدانید:

ترشحات واژن (لکوره) در دوران بارداری

عفونت مجاری ادراری در بارداری

رابطه جنسی در بارداری، مسائل و راه حل‌ها