تسکین درد دندان کودک

مشخص است که خیلی چشم به راه دیدن اولین دندان‌های کودک خود بوده‌ا‌ید و حالا مرواریدهای کوچک او در حال جوانه زدن از داخل لثه است. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. اما با وجود حس زیبایی که مشاهده رشد کودک برای والدین دارد باید بدانید که دندان در آوردن برای کودک خیلی مشکل و توام با درد است. در ادامه نکاتی مهم برای تسکین درد دندان کودک ذکر شده است.

مشخص است که خیلی چشم به راه دیدن اولین دندان‌های کودک خود بوده‌ا‌ید و حالا مرواریدهای کوچک او در حال جوانه زدن از داخل لثه است. نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید. اما با وجود حس زیبایی که مشاهده رشد کودک برای والدین دارد باید بدانید که دندان در آوردن برای کودک خیلی مشکل و توام با درد است.

میزان درد دندان در آوردن در کودکان مختلف متفاوت است. در عین حال، برای اغلب کودکان درد دندان در آوردن، شب‌ها و در زمان شیر خوردن و غذا خوردن او بیشتر می‌شود. در ادامه نکاتی مهم و موثر برای تسکین درد دندان کودک ذکر شده است.

لثه‌های کودک را مالش دهید

لثه‌های کودک را به آرامی مالش دهید. شاید او برای این منظور به انگشتان کوچک خود خیلی علاقه نشان دهد! اما انگشتان بزرگ‌تر و قوی‌تر شما برای این کار از آن هم مناسب تر است. پس دستان خود را بشویید و لثه‌های کودک و به خصوص نواحی متورم  را ماساژ دهید. اگر کودک برای تسکین درد خود انگشتان شما را گاز بگیرد اصلا جای تعجب نیست.

به کودک چیزی بدهید که بجود

به بچه چیزی بدهید که به دهان ببرد. بچه‌ها در زمان دندان در آوردن، هر چیزی که سر راهشان پیدا می‌کنند و هر چیزی که دستشان به آن می‌رسد را برداشته و گاز می‌گیرند. دلیل این موضوع آن است که با فشار اجسام به لثه درد آن کاهش پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که سلیقه همه بچه‌ها مثل هم نیست و همه آنها حلقه دندان گیر یا چیزهایی مثل آن را دوست ندارند.

بعضی از آنها اجسامی نرم‌تر و انعطاف پذیرتر مثل اسباب بازی یا حتی بالش خود را دوست دارند. در حالی که بعضی از آنها اجسام پلاستیکی و بعضی اجسام چوبی را دوست دارند بعضی دیگر لباس و پارچه را ترجیح می‌دهند! معمولا سطوح طرح دار و دارای برجستگی، بیشتر از سطوح صاف باعث تسکین درد دندان کودک می‌شود.

وسایل دندانی کودک را فریز کنید.

درد کودک را با وسایل خنک و یا یخ‌زده کم کنید. وقتی که لثه‌های کودک سرد می‌شود بی حس می‌گردد و درد ورم لثه‌ها کمتر می‌شود. می‌توانید چند عدد از دندان گیرهای کودک را در فریزر قرار دهید همچنین می‌توانید یک پارچه تمیز خیس را در فریزر قرار دهید یا به او کمی آب خنک بدهید تا لثه هایش خنک شود.

یک راه دیگر آن است که غذاها و خوراکی‌های کودک را به صورت سرد به او بدهید. مثلا برای میان وعده موز یا سیب رنده شده یخ زده به او بدهید. حتی اگر کودک دوست دارد قاشق غذا را گاز بگیرد اجازه دهید این کار را انجام دهد.

از داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنید

اگر همه این راه‌ها را امتحان کردید و باز هم بچه ناراحتی کرد از پزشک کودک بخواهید در صورت صلاحدید داروی مسکن تجویز نماید. حتما این راه حل را برای مرحله آخر بگذارید و تا حد امکان از شیوه‌های طبیعی استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

جدول زمانی دندان در آوردن کودک

علائم دندان در آوردن کودک

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک