دندان در آوردن

اولین جوانه‌های دندان اغلب نوزادان در 6 ماهگی مشاهده می‌شود اما این فرایند برای بعضی کودکان در حدود سه ماهگی آغاز شده و برای بعضی دیگر ممکن است حتی تا 14 ماهگی به تعویق بیفتد و با درآمدن اولین دندان پدر و مادر ارتباط دارد. بچه‌هایی که نارس به دنیا می‌آیند تجربه اولین دندان خود را اغلب دیرتر آغاز می‌کنند.

اولین جوانه‌های دندان اغلب نوزادان در 6 ماهگی مشاهده می‌شود اما این فرایند برای برخی کودکان در حدود سه ماهگی آغاز می‌شود و برای برخی دیگر ممکن است حتی تا 14 ماهگی به تعویق بیفتد. زمان دندان درآوردن کودک با درآمدن اولین دندان پدر و مادر ارتباط دارد.

کودکانی که نارس به دنیا می‌آیند تجربه اولین دندان خود را اغلب دیرتر آغاز می‌کنند. والدینی که خوش‌شانس باشند، دندان در آوردن کودک آنها خیلی سخت نیست. در حالی که بعضی از نوزادن تمامی نشانه‌های دندان در آوردن مثل قرمز شدن گونه، بدخلقی و غیره را دارند، بعضی دیگر خیلی راحت آن را را طی می‌کنند.

جدول زمانی دندان در آوردن

معمولا دندان‌های بچه‌ها به صورت جفتی جوانه می‌زند؛ در ابتدا دو دندان پیشین میانی پایین و سپس در حدود ۱ ماه بعد دو دندان میانی بالا در می‌آید. اما ممکن است 4 دندان پایین یا ۴ دندان بالا با هم مشاهده شود.

7 ماهگی

دندان‌های پیشین میانی پایین و بالا

9 ماهگی

دندان‌های پیشین تحتانی پایین و بالا

14 ماهگی

دندان‌های آسیاب اول

18 ماهگی

دندان‌های نیش

24 ماهگی

دندان‌های آسیاب دوم

بیشتر بدانید:

علائم دندان در آوردن کودک

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک

اولین ویزیت دندانپزشک کودک