جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

مسواک زدن، برای مراقبت از دندان‌های کودک اهمیت زیادی دارد. اما برای حفظ دندان‌های کودک علاوه بر مسواک زدن انجام اقدامات دیگری نیز لازم است. در ادامه 8 راه برای مراقبت بهتر از مرواریدهای کودک شما مشخص شده است.

مسواک زدن، برای مراقبت از دندان‌های کودک اهمیت زیادی دارد. اما برای حفظ دندان‌های کودک علاوه بر مسواک زدن انجام اقدامات دیگری نیز لازم است. در ادامه 8 راه برای مراقبت بهتر از مرواریدهای کودک شما مشخص شده است.

از خوراکی‌های دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی در غذای کودک استفاده کنید

دندان‌های کودک شما به مصالح مفید نیاز دارد. در غذای او باید به اندازه کافی کلسیم، فسفر، فلوراید و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود باشد. به خصوص ویتامین C که برای سلامت لثه‌ها ضروری است.

میزان قند موجود در غذای کودک را محدود نمایید

غیر ممکن است که به طو کامل بتوان قند را از رژیم غذایی کودک حذف کرد اما باید میزان آنرا تا حد زیادی کاهش داد. به از قندهای تصفیه شده که مثلا در بیسکوییت وجود دارد کمتر استفاده کنید. بجای آن از قندهای طبیعی مثل میوه‌های خشک شده به کودک بدهید.

اجازه ندهید فرزند شما از دوران کودکی به خوردن شیرینی و شکلات عادت کند. (حداکثر 1 تا 2 دانه شیرینی یا شکلات در روز همراه با وعده‌های غذایی).

به کودک پنیر بدهید

اگر در نمی‌توانید دندان‌های کودک را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید به او یک تکه کوچک پنیر بدهید. پنیرهایی مثل پنیر سوئیسی یا پنیر چدار باعث تولید بزاق دهان شده و اسیدها یا قندهایی که در دندان حفره ایجاد می‌کنند را از روی دندان کودک پاک می‌کند. (البته آب دهان کودک هم بیشتر از دهان او خارج خواهد شد!)

از قاشق شخصی کودک استفاده کنید

چه چیزی باعث پوسیدگی دهان کودک می‌شود؟ عامل پوسیدگی دندان فقط خوردن مواد قندی یا مسواک‌نزدن نیست؛ عامل مهم دیگر نوعی باکتری است که در دهان زندگی می‌کند. این باکتری ممکن است از دهان والدین به دهان کودک و از طریق بزاق دهان بین کودکان منتقل شود. باکتری موسوم به استرپتوکوکوس موتانس که از قند و باقیمانده غذا در دندانها تغذیه می‌کند اسیدهایی تولید می‌کند که کلسیم دندان‌ها را تجزیه کرده و منجر به پوسیدگی آنها می‌شود.

اگر در دهان شما هم تعداد زیادی دندان پوسیده وجود دارد احتمال اینکه باکتری‌های ایجاد کننده پوسیدگی از شما به کودک منتقل شود بیشتر است. در این حالت، نباید از قاشق، لیوان و سایر وسایل به صورت مشترک با کودک استفاده کنید. حتما خودتان هم مسواک بزنید و دندان‌هایتان را نخ بکشید.

بجای شیشه شیر از لیوان استفاده کنید

شاید کودک علاقه زیادی به شیشه شیر خود داشته باشد اما بهتر است او را به خوردن آب و سایر مایعات از لیوان عادت دهید. شیشه شیر باعث می‌شود مایع در دهان کودک و روی دندان‌های او جمع شود. اگر نگران آن هستید که نکند بچه یکدفعه آب یا سایر مایعات را سر بکشد از یک لیوان نی دار یا قمقمه استفاده کرده و آب یا آبمیوه خیلی رقیق شده را داخل آن بریزید.

از آبمیوه‌های شیرین کمتر به کودک بدهید

برای کم کردن میزان قند دریافتی، آبمیوه‌های خیلی رقیق شده به همراه میان وعده یا وعده‌های غذایی به کودک بدهید.

در هنگام به خواب رفتن کودک، به او شیر ندهید

با وجود آنکه شاید کودک به آرامشی که شیشه شیر به او  می‌دهد علاقه داشته باشد نباید از شیر برای خواباندن کودک استفاده کنید. ممکن است سر شیشه در دهان او باقی بماند و و قطرات شیر به اسید تبدیل شوند. حتی اگر هنوز دندان‌های بچه در نیامده، در زمان به خواب رفتن کودک، شیشه شیر را ممنوع کنید چون بعدا این کار سخت‌تر می‌شود.

از خمیر دندان دارای فلوراید استفاده کنید

توصیه می‌شود به محض جوانه زدن اولین دادن کودک، با خمیردندان دارای فلوارید دندان‌هایش را مسواک کنید. تا 3 سالگی، میزان خمیر دندان باید کم باشد. به همین منظور، به اندازه یک برنج خمیر دندان روی مسواک او قرار داده و مسواک بزنید. بعد از 3 سالگی مقدار آنرا افزایش دهید. فراموش نکنید مقدار زیاد فلوراید به اندازه مقدار خیلی کم آن برای دندان کودک مضر است.

در بعضی مناطق در آب آشامیدنی فلوراید وجود دارد. در بعضی کشورها هم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها به آب آشامیدنی فلوراید اضافه می‌شود. در این حالت، اگر خمیر دندان هم دارای فلوراید باشد، مقدار اضافی فلوراید ممکن است باعث ایجاد لکه‌هایی روی دندان‌های کودک و پوسیدگی آنها شود.

بیشتر بدانید:

مسواک‌زدن کودک و ایجاد علاقمندی

علائم دندان در آوردن کودک

جدول زمانی دندان درآوردن کودک