شیشه شیر نگرفتن نوزاد

تقریبا برای تمامی نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند زمانی افاده‌ای شده و شیشه شیر را پس می‌زنند. چه از سینه خودتان به نوزاد شیر بدهید چه به او شیر خشک بدهید، حتما زمانی پیش می‌آید که نوزاد دوست ندارد شیر بخورد! دلایل زیادی برای این اتفاق ذکر شده است. پس قبل از آنکه از شیر دادن کودک ناامید شوید حتما تمامی موارد زیر را بررسی نمایید.

تقریبا برای تمامی نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند زمانی افاده‌ای شده و شیشه شیر را پس می‌زنند. چه از سینه خودتان به نوزاد شیر بدهید چه به او شیر خشک بدهید، حتما زمانی پیش می‌آید که نوزاد دوست ندارد شیر بخورد! دلایل زیادی برای این اتفاق ذکر شده است. پس قبل از آنکه از شیر دادن کودک ناامید شوید حتما تمامی موارد زیر را بررسی نمایید.

علت شیشه شیر نگرفتن نوزاد

محیط

وقتی که کودک در یک محیط آرام و بدون عوامل حواس پرتی قرار دارد بهتر شیر می‌خورد. مشخص است که همیشه نمی‌توانید در چنین محیطی قرار بگیرید اما اگر می‌خواهید برای اولین بار با شیشه به کودک شیر بدهید محیط اطراف کودک باید آرام باشد. این طوری شانس موفقیت شما بیشتر است!

جالب است بدانید وقتی که نوزادان در جایی قرار دارند که چیز جذابی برای آنها وجود دارد، اغوا شده و بهتر شیر می‌خورند مثلا آنها از دیدن آویز تخت یا برگ درختان خیلی ذوق زده می‌شوند! جاهای مختلف را امتحان کنید تا چیزی که برای کودک جذاب است را پیدا نمایید.

پوزیشن شیردهی

بچه را در گرمای آغوش خود گرفته و او را آرام نگهدارید. جای او باید روی آرنج شما محکم باشد. نوزاد را به حالت تخت روی پای خود قرار ندهید. کمی زاویه برای خروج گاز معده و آروغ زدن مفید است.

وسایل شیردهی

قبلا از خرید شیشه مطمئن شوید که سر شیشه، متناسب با سن نوزاد باشد. در بازار، سر شیشه‌ با شکل‌ها و سایزهای متفاوتی وجود دارد. سرشیشه باید بسته به علاقه کودک و اگر قبلا از شیر مادر تغذیه می‌کرده متناسب با نوک سینه مادر انتخاب شود.

میزان خروجی شیر از شیشه، نکته‌ای اساسی در شیردهی است. خروجی شیشه به اندازه سوراخ و تعداد سوراخ سر شیشه ربط دارد. معمولا سر شیشه بر حسب 0 ماه، 3 ماه، 6 ماه، 9 ماه و 12 ماه تغییر می‌کند. اگر بچه قبلا شیشه شیر را می‌گرفته و حالا آنرا پس می‌زند شاید به دلیل آن باشد که خروجی شیر برای سن او کم بوده و او را خسته می‌کند.

برای چک کردن خروجی شیشه شیر، وقتی که شیر همدمای محیط است، آنرا رو به پایین نگهدارید؛ شیر باید به طور پیوسته از آن خارج شود اما نباید بریزد. در صورتی که برای خروج شیر مجبور هستید شیشه را تکان دهید خروجی آن کم است.

به طور منظم سر شیشه را چک کنید. ممکن است به مرور ترک خورده یا کهنه شده باشد. ضمنا ممکن است سوراخ آن کیپ شده باشد که باید تمیز و باز شود.

مطمئن شوید حلقه سر شیشه به اندازه کافی سفت شده باشد. اگر حلقه سر شیشه شل باشد شیر از آن به بیرون نشت می‌کند. اگر خیلی محکم باشد هوا نمی‌تواند وارد آن شود و به همین دلیل بچه نمی‌تواند به راحتی شیر را از شیشه خارج کرده و خیلی زود خسته می‌شود.

پاسخ عاطفی مادر و کودک

ما گاهی فراموش می‌کنیم که شیر دهی به کودک فقط به منظور تغذیه کودک انجام نمی‌شود بلکه این فرایند یک ارتباط عاطفی عمیق بین مادر و کودک ایجاد می‌کند. اگر پدر، پرستار یا فرد دیگری به کودک شیر بدهید همین رابطه با او هم ایجاد می‌شود.

شیردهی به کودک چه از سینه باشد چه از شیشه شیر باعث می‌شود کودک احساس کند او را دوست دارند، احساس ایمنی کند و احساس کند نیازهای او برآورده شده است. کودک می‌تواند عصبانیت، ناامیدی و نگرانی شما را حس نماید. حتی اگر شیشه شیر را نگیرد سعی کنید ناامیدی خود را بروز ندهید تا حس عدم علاقه کودک تشدید نشود.

کودک خیلی تدریجی به شیشه شیر علاقمند می‌شود. بهتر است میزان شیر را به تدریج افزایش دهید. شاید برای دفعه اول 10 میلی لیتر ، دفعه دوم 20 میلی لیتر کافی باشد. به مرور آنرا افزایش دهید.

فراموش نکنید که ادا و اطوار کودک دلیل دارد: او می‌خواهد نیازهای او مثل خستگی، ناراحتی به دلیل گرما یا بیماری، یا آروغ داشتن را به رسمیت بشناسید. شاید او اصلا گرسنه نباشد.

اگر بعد از چند بار امتحان موفق نشدید راه‌های زیر را آزمایش کنید:

شیشه شیر جدید بخرید یا سر شیشه را عوض کنید؛
در محل جدید به کودک شیر بدهید؛
از پدر، پرستار کودک یا پدربزرگ یا مادر بزرگ او بخواهید به بچه شیر بدهند؛
دمای شیر را کمی تغییر دهید. بعضی از بچه‌ها شیر ولرم، بعضی شیر همدمای اتاق و بعضی شیر سرد دوست دارند؛
مطمئن شوید که سوراخ سر شیشه گرفته نباشد؛
پوزیشن شیردهی را تغییر دهید و ببینید کدام وضعیت برای کودک راحت‌تر است؛
ببینید کودک در هنگام به خواب رفتن شیر خوردن را بیشتر دوست دارد یا در زمان بیدار شدن؛
اگر کودک از شیر خوردن امتناع کرد او را مجبور به اینکار نکنید. کمی استراحت کرده و دوباره امتحان کنید؛
در زمان گرسنگی به کودک شیر بدهید نه زمانی که تازه شیر خورده است؛
اگر کودک به حالت دراز کش شیر نمی‌خورد با استفاده از یک فنجان لوله‌دار یا سرنگ به او شیر بدهید.

بیشتر بدانید:

معایب شیردهی کودک با شیشه

شیردهی کودک با شیشه

امتناع کودک از خوردن شیر مادر