ارگاسم زن

اهمیت ارضای جنسی در رابطه عاشقانه سالم، روشن است. رابطه جنسی، باعث عشق، تعهد و پایداری و کم شدن طلاق می‌شود. متاسفانه، مسائل جنسی میان زوج‌ها که ناکارآمدی جنسی نامیده می‌شود، خیلی شایع است.

اهمیت ارضای جنسی در رابطه عاشقانه سالم، روشن است. رابطه جنسی، باعث عشق، تعهد و پایداری و کم شدن طلاق می‌شود. متاسفانه، مسائل جنسی میان زوج‌ها که ناکارآمدی جنسی نامیده می‌شود، خیلی شایع است.

عوامل موثر بر ارضای جنسی چیست؟

سن، فیزیک، سلامت عاطفی از عوامل مهم ارضای جنسی هستند. با افزایش سن مردان اختلال نعوظ در آنها افزایش پیدا می‌کند اما زنان با افزایش سن به لذت جنسی بیشتری می‌رسند چون مساله لوبریکیشن آلت تناسلی دیگر وجود ندارد. در عین حال با توجه به نقش استروژن در لوبریکیشن و کم شدن مقدار آن در زنان سن بالاتر از یائسگی، اگر پیگیری نشود مساله ساز است.

هورمون‌ها نیز در ارضای جنسی زنان تاثیر دارند. مثلا در اثر هورمون‌ها، تحریک جنسی در سه ماهه اول بارداری کاهش یافته و در سه ماهه دوم و سوم بارداری بازیابی می‌شود.

تفاوت‌های ارضای جنسی از نظر جمعیت شناختی

شریک‌های جنسی که ازدواج کرده‌اند نسبت به زوج‌های ازدواج نکرده، از نظر جنسی ارضای بهتری دارند. همچنین افراد تحصیل کرده نسبت به با تحصیلات پایین زندگی جنسی بهتری دارند. با وجود آنکه نژاد تاثیر کمتری بر کارآمدی جنسی دارد اما تا حدودی بر ارضای جنسی موثر است.

وقایع زندگی می‌تواند عملکرد جنسی را در زنان کاهش دهد. مثلا عملکرد جنسی زنانی که قربانی یک رابطه جنسی ناخوشایند بوده‌اند تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وجود آنکه ایفا کردن نقش‌های سنتی مردانه یا زنانه در زندگی زناشویی باعث داشتن دفعات رابطه جنسی بیشتر می‌شود اما میزان ارضای جنسی در این حالت مورد مطالعه قرار نگرفته است.

عوامل موثر بر ارضای جنسی بهتر در زنان

عوامل زیادی بر ارضای جنسی زنان تاثیر می‌گذارد. سن تا حدودی تاثیر منفی بر ارضای جنسی دارد. اما رابطه رمانتیک و عاشقانه باعث ارتقای ارضای جنسی می‌شود. جالب است که زنان از نظر جنسی ارضا شده، دارای سطح میل جنسی هستند که دقیقا با میل جنسی همسرشان همخوانی دارد. شواهدی وجود دارد که طول آلت تناسلی مرد بر ارضای جنسی زنان موثر نیست اما قطر آن بر ارضای جنسی تاثیر دارد.

صحبت کردن هم در مورد مسائل کلی زندگی و هم در مورد نیازهای جنسی قوی ترین عامل در دستیابی به ارضای جنسی زنان است. زنانی که از نظر جنسی خیلی دارای اعتماد به نفس هستند، توانایی ارگاسم و ارضای جنسی آنها در مقایسه با زنان کم اعتماد بیشتر است. هر چه زنان عاطفی‌تر باشند، ارضای جنسی آنها بهتر خواهد بود.

شگفت انگیز است که حتی نوع مکالمه می‌تواند بر ارضای جنسی تاثیر بگذارد. مثلا ارتباط غیر کلامی در جریان رابطه جنسی نسبت به ارتباط کلامی در جریان سکس بیشتر باعث ارضای جنسی می‌شود.

با توجه به اهمیت ارضای جنسی در دستیابی به سلامت و شادی و همچنین عوامل متعدد در ارضای جنسی، زنان و همسران آنها باید سلامت فیزیکی و عاطفی خود را حفظ کرده و در تمامی جوانب رابطه، عاطفی باشند. آنها باید با نیازهای جنسی همسر خود رابطه برقرار کرده و نیازهای جنسی خود را نیز به طور شفاف به او بیان کنند.

بیشتر بدانید:

دلایل علاقه مردان به رابطه مقعدی و خطرات آن برای زنان

ژل لوبریکانت و روان کننده در بارداری عوارض یا ضرر دارد؟