پوزیشن نزدیکی برای بارداری

وقتی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرید ممکن است دچار عواطف مختلف مثل هیجان، تشویش و حتی سردرگمی شوید. برای باردار شدن عوامل زیادی مثل دوره باروری و تخمک گذاری باید در نظر گرفته شود. خوب طبیعی است که سوالات زیادی در مورد دوره تخمک گذاری، بهترین زمان آمیزش یا بهترین پوزیشن آمیزش داشته باشید. در ادامه در مورد این مطالب صحبت می‌کنیم.

وقتی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرید ممکن است دچار عواطف مختلف مثل هیجان، تشویش و حتی سردرگمی شوید. برای باردار شدن عوامل زیادی مثل دوره باروری و تخمک گذاری باید در نظر گرفته شود. خوب طبیعی است که سوالات زیادی در مورد دوره تخمک گذاری، بهترین زمان آمیزش یا بهترین پوزیشن آمیزش داشته باشید. در ادامه در مورد این مطالب صحبت می‌کنیم.

احتمال باردار شدن در سنین مختلف چقدر است؟

به طور کلی بخواهیم بهترین شانس بارداری در دهه 20 سالگی وجود دارد. برای یک فرد سالم در دهه 30 سالگی حدود 20 درصد شانس بارداری در هر ماه دارد که در 40 سالگی به 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

با وجود آنکه سن در باردار شدن موثر است اما خوشبختانه بیشتر زنان سالم که همسر آنها نیز مشکل ناباروری ندارد در سال اول اقدام، باردار می‌شوند.

راه‌های افزایش احتمال بارداری

خوشبختانه با استفاده از برخی اقدامات می‌توانید شانس بارداری را افزایش دهید و مطمئن شوید همه چیز درست است.

تعیین زمان تخمک گذاری

اگر قصد اقدام برای بارداری دارید احتمالا چیزهایی در مورد تشخیص زمان تخمک گذاری شنیده‌اید. تقریبا در اواسط دوره 28 روزه سیکل قاعدگی، یکی از دو تخمدان تخمک آزاد می‌کنند که می‌تواند از طریق لوله فالوپ حرکت کرده و وارد رحم شود تا بارور شدن گردد.

برای باردار شدن سریع،‌ شناسایی دوره تخمک گذاری اساسی است. سیکل قاعدگی بیشتر خانم‌ها 28 روز بوده و تخمک گذاری حدود روز چهاردهم اتفاق می‌افتد که از روز اول پریودی محاسبه می‌شود. اگر سیکل شما کوتاه‌تر یا بلندتر باشد بسته به طول سیکل ممکن است کمی زودتر یا دیرتر تخمک گذاری داشته باشید.

بهترین راه برای تشخصی زمان تخمک گذاری، استفاده از کیت تخمک گذاری است.

با استفاده از آزمایش خانگی ادرار می‌توان سطح هورمون لوتئینه کننده (luteinizing hormone) را تعیین کرد. LH هورمونی است که توسط بدن تولید شده و به طور طبیعی در زمانهای مختلف سیکل قاعدگی کم و زیاد می‌شود.

قبل از تخمک گذاری سطح LH افزایش پیدا می‌کند. وقتی سطح هورمون LH بالا می‌رود جواب آزمایش مثبت می‌شود. تخمک گذاری حدود 36 ساعت بعد از افزایش LH اتفاق می‌افتد.

برای آنکه به صورت طبیعی بتوانید تخمک گذاری را تعیین کنید باید به تغییرات طبیعی بدن مثل افزایش در موکوس سرویکس یا افزایش دمای پایه بدن توجه کنید.

پنجره باروری چه زمانی است؟

همانطور که گفته شد شناسایی زمان پیگیری دقیق تخمک گذاری احتمال موفقیت بارداری را افزایش می‌دهد. یک پنجره بازه محدود برای رسیدن اسپرم به تخمک وجود دارد. پنجره باروری به معنای 5 روز مانده به تخمک گذاری، روز تخمک گذاری و روز بعد از تخمک گذاری است. بنابراین حدودا 6 روز است. هر چه نزدیکی به زمان تخمک گذاری نزدیکتر باشد شانس بارداری بیشتر می‌شود.

بنابراین هدف گیری روزهای نزدیک به تخمک گذاری ایده خوبی است! رابطه جنسی در حدود زمان تخمک گذاری به ویژه 1 تا 2 روز مانده به آن شانس بارداری را خیلی بالا می‌برد.

چه زمانی از روز برای رابطه جنسی اقدام مناسب‌تر است؟

مطابق پژوهش انجام شده توسط دانشگاه زوریخ بیشترین کیفیت اسپرم قبل از ساعت 7 و سی دقیقه صبح وجود دارد اما آیا این به آن معنا است که صبح زود برای اقدام مناسب‌تر است؟ ضرروتا نه. هنوز هیچ داده قطعی که نشان دهد زمان خاصی از شبانه روز برای باردار شدن بهتر است وجود ندارد. بهترین کار رابطه جنسی در زمان‌هایی است که زوجین حس می‌کنند از نظر روحی حس بهتری دارند و خوب استراحت کرده‌اند. پس چه صبح، چه ظهر، چه عصر و چه شب رابطه جنسی داشته باشید تفاوتی در احتمال باردار شدن ندارد.

آیا پوزیشن‌های خاصی شانس بارداری را افزایش می‌دهد؟

متخصصان هنوز پاسخ قطعی برای این سوال پیدا نکرده‌اند. هیچ دلیل علمی وجود ندارد که نشان دارد بعضی از پوزیشن‌های جنسی بر دیگری برتری دارد. اما روی یک نکته توافق وجود دارد: بلافاصله بعد از انزال رختخواب را ترک نکنید. مدتی بعد از پایان نزدیکی روی تخت بمانید و لگن را کمی بالا نگه دارید تا اسپرم راحت‌تر بتواند به تخمک برسد.

آیا در زمان اقدام برای بارداری هر روز باید رابطه جنسی داشته باشید؟

توصیه می‌شود در دوره تخمک گذاری یک روز در میان رابطه داشته باشید. با وجود آنکه رابطه جنسی در هر روز ضرر خاصی ندارد اما می‌تواند استرس اضافی بر شما یا همسرتان وارد کند که برای بچه دار شدن مناسب نیست. البته فاصله زیاد بین آمیزش‌ها هم احتمال بارداری را کم می‌کند.

چه زمانی باید به متخصص نازایی مراجعه کرد؟

اگر مدتی است که برای بارداری اقدام کرده و باردار نشده‌اید باید به متخصص نازایی مراجعه نمایید. چند عامل در این مورد تعیین کننده است: سن، مدت اقدام برای بارداری و سابقه سلامت. اگر زیر 35 سال سن داشته و دستکم یک سال است که اقدام کرده‌اید یا اگر 35 سال یا بیشتر سن دارید و حداقل 6 ماه است برای بارداری اقدام کرده‌اید توصیه می‌شود به متخصص مراجعه نمایید. اگر پریودتان نامنظم است، سابقه بیماری التهابی لگن، به دلیل عفونت‌های آمیزشی یا جراحی لگن، جراحی شکمی یا استفاده از استروئیدهای آنابولیک دارید یا بیضه‌های همسر شما نزول نکرده است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بدانید:

پوزیشن‌های مناسب نزدیکی در بارداری و خطر ریختن اسپرم در واژن

چند روز بعد از نزدیکی باردار می‌شویم؟

چند روز بعد از نزدیکی بفهمیم بارداریم؟