ماه ششم نوزاد

حالا کودک وارد شش ماهگی شده است! به مهارت‌های کودک که به سرعت در حال بهبود است نگاه کنید. او اکنون لبخند می‌زند، دست‌های خود را تکان می‌دهد، با زبان خود صحبت می‌کند و همه را سرگرم می‌نماید. او آماده کشف موضوعات جدید است پس باید مراقب چیزهایی که اطراف او وجود دارد باشید چون هر چیزی که به دستش می‌رسد را لمس کرده و به دهان می‌برد!

حالا کودک وارد شش ماهگی شده است! به مهارت‌های کودک که به سرعت در حال بهبود است و میل او برای بکارگیری آنها نگاه کنید.

 

رشد کودک

کودک اکنون لبخند می‌زند، دست‌های خود را تکان می‌دهد، با زبان خود صحبت می‌کند، بدور خود می‌چرخد و همه را سرگرم می‌نماید. او آماده کشف موضوعات جدید است پس باید مراقب چیزهایی که اطراف او وجود دارد باشید چون هر چیزی که به دستش می‌رسد را لمس کرده و به دهان می‌برد! اگر او را به حالت ایستاده نگهدارید می‌تواند وزن خود را روی پاهایش تحمل کرده و کمی حرکت کند.

بعضی از بچه‌ها می‌توانند وقتی که روی شکم قرار دارند به حالت نشسته قرار بگیرند. برای وادار کردن بچه به تحرک، باید کارهایی انجام دهید که مهارت‌های حرکتی او را بکار گیرد. حالا باید آماده سومین سری واکسن کودک باشید. بهتر است در مراجعه بعدی به پزشک سوالات خود را از او بپرسید.

خیلی از کودکان در این سن هنوز شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند و شروع به گریه می‌کنند. باید از روش‌های بهبود وضعیت خواب کودک در شب‌ها، استفاده نمایید. کودک حالا آماده است که در یک تشت پلاستیکی بزرگتر حمام کند. اما نباید برای این کار عجله کنید بهتر است از قبل در داخل خانه او را به یک تشت خالی عادت دهید.

مسواک زدن کودک

اگر دندان‌های بچه در آمده‌اند توصیه می‌شود مسواک زدن را از همین حالا آغاز نمایید و کودک را به آن عادت دهید. حتما از مسواک‌های انگشتی مخصوص کودک استفاده کنید.

شروع غذای جامد

کم کم باید به فکر معرفی غذای جامد به کودک باشید. حتما از قبل با پزشک او صحبت کنید. ضمنا در مورد غذای جامد ممنوع و خوراکی‌های آلرژی‌زا مطالعه نمایید. مثلا تا 8 ماهگی نباید به کودک مرکبات و تا اولین تولد او نباید به او عسل بدهید.

کودک هنوز نمی‌تواند مثل شما احساسات خود را بیان کند، اما می‌تواند به شما نشان دهد چه وقت خوشحال و چه وقت ناراحت است. مهارت او برای ابراز عشق در حال تکامل است. وقتی که از او دور می‌شوید ممکن است گریه کند و وقتی که شما را می‌بیند هیجان خود را نشان دهد.

کودک در 6 ماهگی دست خود را برای آنکه او را در آغوش بگیرید بالا می‌برد. وقتی که می‌خندید او هم شروع به خندیدن می‌کند و حتی گاهی تلاش می‌کند شما را به خنده بیاندازد. حتما با شکلک‌های بانمک از شادی او استقبال نمایید!

فرایند اجتماعی‌شدن کودک

شاید در دوران بارداری خود فکر می‌کردید که شاید نتوانید با کودک ارتباط برقرار کنید اما حالا کودک آنقدر به شما وابسته شده که اجازه نمی‌دهد هیچ فرد دیگری حتی گاهی همسر شما، به او نزدیک شود. رابطه کودک با اطرافیان در روابط روزانه او شکل می‌گیرد. بهتر است از همسرتان بخواهید بعضی از کارهای کودک مثل حمام کردن،‌ خواباندن و اگر به بچه شیر خشک می‌دهید شیردادن را بر عهده گیرد. او باید برای کودک به اندازه کافی وقت بگذارد و با او بازی کند.

گاهی کمی از کودک دور شوید تا نتواند صدای یا بوی شما را احساس کند. در مهمانی‌ها اجازه دهید دیگران نیز او را در آغوش بگیرند. کودک را جلوی آنها نگهدارید تا بتوانند با او صحبت و بازی کنند. سپس او را به آنها بدهید و کمی دور شوید و بعد از چند دقیقه او را از آنها بگیرید. این کار را چندین بار تکرار کنید و هر دفعه مدت دور شدن را کمی افزایش دهید.

تغییرات زندگی والدین

رابطه جنسی

حالا یافتن زمان و انرژی لازم برای رابطه جنسی به یک چالش برای شما تبدیل شده است. علاوه بر آن، حضور فرد دیگری در اتاق خواب یا داخل منزل، رابطه جنسی را کمی مشکل‌تر می‌کند! نباید به بهانه بچه‌دار شدن روابط عاشقانه‌تان را ترک کنید. از طریق پیامک، تلفن، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و غیره با همسرتان مثل قبل حرف‌های عاشقانه رد و بدل کنید. برای رابطه جنسی زمان مناسب انتخاب کنید. حالا که الگوی خوابیدن کودک منظم‌تر شده، گاهی وقتی او خواب است برای خودتان وقت بگذارید!

کمبود خواب

کمبود خواب چیزی است که بسیاری از والدین به خصوص آنهایی که سر کار می‌روند تجربه می‌نمایند. برای جبران کمبود خواب و کاهش خستگی، اگر در خانه هستید وقتی که بچه می‌خوابد شما هم قدری استراحت کنید و اگر در محل کار خود هستید در زمان استراحت اداری، بخوابید. کارهای خانه را تا حد امکان کم کنید یا از دیگران برای انجام آنها کمک بگیرید. شب‌ها زودتر بخوابید و برای خوابیدن و بیدار شدن یک روند منظم انتخاب کنید.

بیشتر بدانید:

غذای کودک، از بدو تولد تا یک سالگی

نقش پدران در دوزان بارداری و بعد از تولد فرزند