ماه چهارم تولد نوزاد

شاید اگر عکس‌های سه ماه قبل، یعنی بدو تولد نوزاد را ببینید حسابی شگفت زده شوید. کوچولوی نازنین شما در همین زمان کم، تغییرات زیادی کرده است. وزن او افزایش یافته و قدرت ذهن او روز به روز در حال افزایش است. در ماه چهارم تولد، زمان‌های بیداری نوزاد خیلی بیشتر می‌شود. حالا او باید کارهای زیادی را در بیداری انجام دهد؛ او با شما بازی می‌کند و دست‌هایش را تکان می‌دهد.

شاید اگر فیلم‌ها و عکس‌های سه ماه قبل، یعنی بدو تولد نوزاد را ببینید حسابی شگفت زده شوید. کوچولوی نازنین شما در همین زمان کم تغییرات زیادی کرده است. وزن او افزایش یافته و قدرت ذهن او روز به روز در حال افزایش است.

رشد کودک

در ماه چهارم تولد، زمان‌های بیداری نوزاد خیلی بیشتر می‌شود. حالا او باید کارهای زیادی را در بیداری انجام دهد؛ او با شما بازی می‌کند، لبخند می‌زند و دست‌هایش را تکان می‌دهد. کودک از بدو تولد، پدر و مادر خود را می‌شناسد اما الان آن را خیلی خوب نشان می‌دهد. در این سن بیش از نیمی از نوزادان وقتی که والدین خود را می‌بینند نشانه‌هایی آشکار از خود بروز می‌دهند. مثلا شروع به تکان دادن دست‌های خود می‌کنند. برای او حتی حس کردن رایحه بدن پدر و مادر آرامش بخش است.

وقتی که کودک غریبه‌ها را می‌بیند به ویژه اگر آنها به چشمان او نگاه کنند و برای او شکلک در بیاورند به آنها لبخند می‌ز‌‌ند. اما حالا او شروع به اولویت‌بندی افراد در ذهن خود کرده و شما، همسرتان و برخی افراد دیگر را به سایرین ترجیح می‌دهد!

تقویت حس لامسه کودک

بچه‌ها عاشق لمس‌کردن هستند و این بخش حیاتی از رشد آنها است. تماس پوستی با کودک نه تنها به ایجاد رابطه عاطفی میان شما و کودک کمک می‌کند بلکه به او آرامش می‌دهد. توصیه می‌شود حس لامسه او را با معرفی انواع ماده‌ها با جنس‌های متفاوت (مثل پر مصنوعی، نمد و غیره) تقویت کنید.

مواظب باشید کودک آنها را نخورد چون او در این سن هر چیزی که به دستش می‌رسد را به دهان می‌برد. با توجه به افزایش تمایل کودک به بازی، شاید سراغ بازی‌های خشن‌تر بروید اما باید خیلی مراقب کودک باشید. بدن او هنوز خیلی آسیب‌پذیر است.

جوش پوشک

جوش‌های قرمز پوشک که معمولا در اثر رطوبت ایجاد می‌شود. وقتی که ادرار یا مدفوع کودک برای مدت طولانی در پوشک باقی بماند باعث ایجاد ناراحتی‌های پوستی و تولید باکتری و قارچ می‌شود. گاهی نیز عفونت پوستی (درماتیت) به وجود می‌آید. در بعضی از حالات، عامل ایجاد جوش، عطر پوشک است. در صورتی که جوش‌ پوشک خیلی زیاد است توصیه می‌شود مارک‌های دیگر را نیز امتحان کنید. گاهی حتی پوشک‌های ارزان قیمت با پوست نوزاد سازگاری دارد.

برای درمان جوش‌های پوشک بهترین راه، جلوگیری از رطوبت برای مدت طولانی در پوشک کودک است. وقتی که می‌خواهید بچه را تمیز کنید بجای آنکه پوست او را با شدت مالش دهید بهتر است با استفاده از آب ولرم موضع را نظافت کنید. وقتی که بدن بچه خیلی کثیف است یک پارچه نرم نخی را به آرامی روی پوست کودک بمالید. گاهی پوشک بچه را باز بگذارید تا بدن بچه هوا بخورد. چک کنید که پوشک بچه خیلی تنگ نباشد تا هوا از آن عبور کرده و به بدن بچه برسد.

در حالتی که بچه از شیر مادر تغذیه می‌کند احتمال بروز جوش پوشک کمتر است زیرا شیر مادر، PH ادرار و مدفوع را تغییر می‌دهد. در موارد حاد، به صلاحدید پزشک می‌توانید از کرم‌های مخصوص استفاده نمایید.

چاقی کودک

گاهی بچه‌ها با وزن زیاد به دنیا می‌آیند (ماکروزومی) و گاهی نیز در عرض چند ماه حسابی چاق می‌شوند. معمولا این چربی به تدریج از بین می‌رود. وقتی که پزشک کودک را معاینه می‌کند، در صورتی که دچار اضافه وزن باشد به احتمال زیاد فقط روند رشد او را زیر نظر می‌گیرد. بعید است که او در این سن بخواهد اقدام خاصی انجام دهد به خصوص به دلیل اینکه کودک هنوز نمی‌تواند غذای جامد بخورد.

تغییرات زندگی والدین

وقت آن رسیده که با بدن خود دوباره آشتی کنید! درست است که هنوز کمر، پهلوها و شکمتان به حالت قبل از بارداری بر نگشته است. حداقل به بدن خود به اندازه دوران بارداری یعنی 9 ماه فرصت بدهید تا به فرم قبل برگردد. بسیاری از خانم‌ها موفق نمی‌شوند به وزن قبل از بارداری برگردند اما تا زمانی که وزن شما در محدوده نرمال است نباید خود را ناراحت نمایید.

فراموش نکنید که اگر بچه از شیر شما تغذیه می‌کند رژیم غذایی شما نباید خیلی سختگیرانه باشد. بجای آنکه تلاش کنید در یک مدت کوتاه، وزن خود را کاهش دهید توجه کنید به اینکه چه خوراکی‌های می‌خورید و چگونه غدا می‌خورید:

  • حجم وعده‌های غذایی خود را مختصر تری داشته باشید و غذا را بیشتر بجوید؛
  • به اندازه کافی آب بنوشید؛
  • غذاهای سالم میل نمایید؛
  • از میوه‌ها و سبزیجات تازه و سالم را به عنوان میان وعده‌ها استفاده نمایید؛
  • به تدریج فعالیت بدنی و ورزش را آغاز نمایید.
  • رابطه با دوستان

وقتی که صاحب فرزند می‌شوید روابط شما با دوستان تغییر می‌کند. تعدادی از دوستان شما فرزند ندارند و از دیدن بچه شما خیلی خوشحال می‌شوند اما گاهی حسادت، نداشتن صبر و حوصله و علاقه‌نداشتن به بچه باعث می‌شود بعضی از دوستان قدیمی، از شما فاصله بگیرند. نباید خیلی آنها را مقصر بدانید. خود شما نیز تغییر کرده‌اید. علایق مشترک شما ممکن است حالا کمرنگ شده باشد.

با وجود آنکه نمی‌توانید شرایط را به حالت قبل برگردانید اما باید تعادلی بین زندگی قدیم و جدید خود ایجاد کنید. دوستان شما نباید انتظار داشته باشند فکر و ذهن شما درگیر بچه نباشد. در مقابل، شما نیز نباید انتظار داشته باشید تمام گفتگوهای شما با آنها حول و حوش مسائل مراقبت از فرزند و بچه‌داری باشد. بهتر است دنبال زمینه‌های مشترک خود باشید.

سپردن بچه به مهد کودک یا پرستار

خیلی طبیعی است که وقتی بچه را به مهد کودک یا پرستار می‌سپارید نگرانی سراغ شما بیاید. این نشان می‌دهد که دغدغه مراقبت درست از کودک در ذهن شما وجود دارد. اما این نگرانی‌ها نباید همه زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. شما دارید مخارج زندگی کودک را فراهم می‌کنید و کودک نیز دارد به ارتباط با دیگران عادت کرده و اجتماعی می‌شود. وقتی که کودک را در مهد کودک می‌بینید نباید نگرانی خود را نشان دهید، چون باعث ایجاد اضطراب جدایی در کودک می‌شود.

بیشتر بدانید:

رابطه عاطفی با نوزاد

کم کردن وزن بعد از زایمان

انتخاب مهد کودک مناسب