انتخاب مهد کودک

اکثر مهدکودک‌ها به شما اجازه می‌دهند که از محیط مهد و نحوه مراقبت از کودکان بازدید کنید. همچنین می‌توانید در خصوص برنامه مهد کودک اطلاعات مناسبی بدست آورید. با وجود آنکه شاید نتوان تمامی مسائل مهد را با بازدید اول بررسی کرد اما در همان زمان کوتاه چیزهای زیادی دستتان می‌آید.

اکثر مهدکودک‌ها به شما اجازه می‌دهند که از محیط مهد و نحوه مراقبت از کودکان بازدید کنید. همچنین می‌توانید در خصوص برنامه مهد کودک اطلاعات مناسبی بدست آورید. با وجود آنکه شاید نتوان تمامی مسائل مهد را با بازدید اول بررسی کرد اما در همان زمان کوتاه چیزهای زیادی دستتان می‌آید: آیا محیط آن جذاب یا سرد و خسته‌کننده است؟ امکانات سرگرمی و فعالیت‌های کودکان چگونه است؟ آیا سیاست مهد، کودک محور و خانواده محور است؟

لازم است در برنامه مهد کودک اطلاعاتی در خصوص نحوه ارائه خدمات، روش‌های آموزشی و تربیتی ذکر شده باشد. این اطلاعات، دستکم باید شامل موارد زیر باشد:

  • برنامه آموزشی، تفریحی و ورزشی؛
  • نحوه ارتباط با ریاست مهد کودک، مربیان و شیوه ارسال شکایات؛
  • شهریه؛
  • خط مشی مهد کودک
  • سابقه مهد کودک، نشا‌ن‌های تقدیر و مدارک و گواهینامه‌های کارکنان مهد.

معیارهای انتخاب مهد کودک

کارکنان، مربیان و نحوه رفتار آنها با کودکان

مربیان مهد کودک با توجه به نوع شغل خود باید افرادی صبور و باحوصله باشند و به تربیت و مراقبت کودکان علاقه نشان دهند. مسلما کسی که در این زمینه تخصص لازم را دارد ولی علاقه‌ای به تربیت کودک نشان نمی‌دهد نه تنها برای این کار مناسب نیست بلکه می‌تواند گاهی موجب فراهم آمدن برخی مسائل برای کودک و خانواده او شود.

تعداد کودکان مهد و تعداد کودکان تحت نظر هر مربی

هر چه تعداد کودکانی که هر مربی نگهداری می‌کند کمتر باشد زمانی که او می‌تواند صرف مراقبت و آموزش هر کودک نماید افزایش می‌یابد. اما اگر تعداد کودکان خیلی کم هم باشد او از نظر اجتماعی رشد لازم را نخواهد داشت.

وضعیت ایمنی و بهداشت محیط

در یک مهد کودک استاندارد جایی که بچه‌ها بازی می‌کنند باید دارای کف پوش نرم بوده و لبه وسائل نوک تیز به نحو مناسب پوشانده شده باشد. وسائل گرمایشی نباید در دسترس باشد زیرا ممکن است منجر به سوختگی کودک شود. امکانات اطفاء حریق موجود باشد. جعبه کمک‌های اولیه تهیه شده باشد و وسائل ریزی که ممکن است کودک به دهان ببرد در محیط دیده نشود. همچنین محیط داخلی مهد کودک، وسائل موجود و سرویس‌های بهداشتی باید به خوبی نظافت شده باشد.

امکانات در اختیار کودکان

اسباب بازی‌ها و وسائل آموزشی باید به‌روز بوده و متناسب با سن کودکان مختلف انتخاب شده باشد.

برنامه‌های آموزشی تفریحی و ورزشی

یک مهد خوب و استاندارد باید دارای بخش‌های متنوع آموزشی تفریحی و ورزشی بوده و زمان کودک را به بهترین وجه پر نماید.

امکانات ارتباطی مثل تماس با پرسنل و مربیان

دسترسی والدین به باید به راحتی فراهم باشد مثلا والدین به راحتی بتوانند با تلفن همراه مربیان تماس بگیرند یا سایر از شیوه‌های جدیدتر مثل ارسال عکس کودک از طریق اینترنت برای والدین و غیره بهره برند.

اقدامات والدین برای انتخاب مهد کودک

مشخصات مهد کودک را از طریق منابعی چون تبلیغات، روزنامه و اینترنت بررسی نمایند؛
از محیط مهد کودک بازدید کامل به عمل آورده و با مسئولین و مربیان مهد مصاحبه کنند؛
از کسانی که قبلا فرزندان خود را به آن مهد سپرده‌اند اطلاعات کسب کنند؛
موقعیت مهد، سرویس ایاب و ذهاب و زمان مورد نیاز برای رسیدن به مهد را مشخص کنند.

بیشتر بدانید:

مزایای پیش دبستانی برای کودک

آموزش دادن و کلاس فرستادن کودک نوپا

اسباب بازی مناسب کودک نوپا