افزایش وزن در بارداری دوقلو

همه می‌دانند افزایش وزن خانم‌هایی که دوقلوها باردار هستند بیشتر از بارداری تک قلو است اما مهم است که میزان مناسب افزایش وزن را بدانید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

همه می‌دانند افزایش وزن خانم‌هایی که دوقلوها باردار هستند بیشتر از بارداری تک قلو است اما مهم است که میزان مناسب افزایش وزن را بدانید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

میزان افزایش وزن بارداری دوقلو چقدر است؟

پزشکان معتقدند با هر وزنی که دوقلو باردار شوید 15 تا 25 کیلوگرم نسبت به ابتدای بارداری افزایش وزن خواهید داشت.

آیا افزایش وزن خانمهای لاغر و چاق بارداری دوقلو یکسان است؟

اگر لاغراندام هستید افزایش وزن شما بیشتر و 22 تا 28 کیلوگرم و اگر اضافه وزن داشته باشید افزایش وزن شما کمتر و بین 10 تا 20 کیلوگرم خواهد بود.

این افزایش وزن حدودا 50 درصد بیشتر از بارداری یک قلو است. پزشک می‌تواند افزایش وزنی که برای شما مناسب است را به شما بگوید. خوب اگر پزشک به شما گفته باید 15 کیلوگرم اضافه کنید و یک بارداری کامل 37 تا 38 هفته باشد پس هر هفته باید حدود 400 گرم اضافه کنید؟ ای کاش قضیه انقدر ساده بود.

اما قبل از آنکه از افزایش وزن خود شگفت زده شوید باید بدانید که 4 تا 5 کیلوگرم آن فقط مربوط به بچه‌ها است. علاوه بر آن حجم خون، مایع آمنیوتیک و آب بدن هم افزایش می‌یابد.

آیا وزن بدن بعد از زایمان به حالت قبل بر می‌گردد؟

نگران زیبایی بدن خود نباشید! اگر 2 هفته بعد از زایمان وزن شما 12 تا 14 کیلوگرم کم شود چیز عجیبی نیست، چون تمام مایع اضافی بدن خارج می‌شود. در آن زمان مثل همه دوستانتان خواهید بود که یک قلو باردار بوده‌اند. تام تلاش شما باید آن باشد که 4 تا 6 کیلوگرم باقیمانده را کم کنید.

میزان افزایش وزن دوقلو در هر سه ماهه بارداری چقدر است؟

واقعیت آن است که هر سه ماهه بارداری چالش‌های خاص خودش را دارد. برای هر سه ماهه بارداری و هدف گذاری خاص خودش را باید داشته باشید.

سه ماهه اول بارداری

اولین چالش شما در سه ماه اول بارداری حالت تهوع و استفراغ است. تقریبا دو برابر خانم‌های باردارِ یک قلو، هورمون‌هایی در بدن شما وجود دارد که شما را ناخوش می‌کند و بی دلیل نیست که بیماری صبحگاهی شما شدیدتر باشد و متاسفانه احتمالا سرتاسر روز همراه شما خواهد بود.

خبر خوب: بعضی از زنان می‌توانند با کم کردن حجم وعده های غذایی حالت تهوع را کاهش دهند. اگر یکی از این زنان خوش شانس هستید سعی کنید مفیدترین غذاها که ویار شما اجازه خوردن آنها را می‌دهد را بخورید و تلاش کنید در سه ماهه اول بارداری هر هفته نیم کیلوگرم اضافه کنید.

اگر خیلی خوش شانس نیستید هم امید خود را از دست ندهید! در مراحل بعدی می‌توانید افزایش وزن بهتری داشته باشید. حتما ویتامین‌های بارداری خود را ادامه دهید. اگر ویتامین‌های بارداری خیلی به شما سازگار نیست از پزشک بخواهید مارک دیگری را به شما معرفی کند. حتما به میزان زیادی مایعات بخورید تا آب بدن کم نشود و اگر نمی‌توانید غذا یا مایعات را نگهدارید حتما به پزشک اطلاع دهید.

سه ماهه دوم بارداری

اگر خوش شانس باشید حالت تهوع بارداری در حدود هفته 12 بارداری کم می‌شود. برای بعضی‌ها زمان کاهش حالت تهوع هفته 16 یا 20 بارداری است. زنانی که دو قلو یا چند قلو باردار هستند باید 300 کالری در روز بیشتر به ازای هر قل بخورند.

اگر در سه ماهه اول بارداری اصلا وزن اضافه نکرده‌اید یا اگر به دلیل حالت تهوع و استفراغ حتی وزن کم کرده‌اید پزشک از شما برنامه‌ای برای اضافه کردن 700 تا 900 گرم در هفته به شما می‌دهد.

اگر می‌بایست اضافه وزن زیادی داشته باشید سه ماهه دوم زمان تقویت رژیم غذایی بارداری با پروتئین، کلسیم، و غلات کامل است. شیر، پنیر، گوشت گوساله و گوشت بوقلمون گزینه‌های خوبی برای دریافت مواد غذایی مفید بدن شما است.

سه ماهه سوم بارداری

در ماه هفتم بارداری هدف‌گذاری شما همچنان باید 700 تا 900 گرم افزایش وزن در هفته باشد. در شروع هفته 32 بارداری هر کدام از قل‌های نازنین شما حدود 1.8 کیلوگرم وزن دارند. وزن دو قلوها الان به اندازه وزن یک جنین تگ قلو در هفته 38 بارداری است.

در نتیجه فضای زیادی برای غذا باقی نمی‌ماند و به همین علت است که سوزش معده و سوء هاضمه در سه ماهه سوم بارداری برای مادران دوقلو چند قلو خیلی عادی است.

اما نباید برنامه سالم رژیم غذای خود را متوقف کنید. جنین‌ها همچنان به مواد غذایی سالم برای رشد خود نیاز دارند.

در ماه هشتم و نهم بارداری احتمالا 450 گرم یا کمتر از آن در هفته اضافه خواهید کرد. به همین علت است که به ندرت بارداری دوقلویی به هفته 40 بارداری می‌رسد.

جدول افزایش وزن در بارداری دوقلو

در جدول زیر افزایش وزن مناسب بسته به وزن اولیه در شروع بارداری و تعداد قل‌ها مشخص شده است. اگر چهار قلو یا پنج قلو باردار هستید از این عددها برای تخمین وزن مناسب کمک بگیرید.

افزایش وزن سه ماهه اول بارداری سه ماهه دوم بارداری سه ماهه سوم بارداری کل بارداری
لاغر و دوقلو باردار 2.5 تا 3.5 کیلوگرم 10.5 تا 12.5 کیلوگرم 9.5 تا 12 کیلوگرم 22.5 تا 28 کیلوگرم
نرمال یا چاق و دوقلو باردار 1.5 تا 2.5 کیلوگرم 9 تا 12 کیلوگرم 6.5 تا 10.5 کیلوگرم 17 تا 25 کیلوگرم
سه قلو باردار 1.5 تا 2 کیلوگرم بیش از 13.5 کیلوگرم 5 تا 6.8 کیلوگرم بیش از 20 کیلوگرم

همانطور که متوجه شدید افزایش وزن بارداری چند قلو با افزایش وزن یک قلو متفاوت است. اما حساب و کتاب آن زیاد پیچیده هم نیست. پزشک حتما بسته به وضعیت هر مرحله بارداری برای ادامه مسیر شما را راهنمایی می‌کند.

بیشتر بدانید:

راه های موثر برای وزن گیری و افزایش وزن جنین در بارداری

مشکلات سزارین برای زنان وزن بالا و چاق!