افزایش رشد مو در بارداری

شاید شما هم با خود فکر کرده‌ باشید که انگار یبوست، سوزش سر معده، ورم و درد پا و سایر علائم بارداری دست به دست هم داده‌اند تا دوران بارداری را برای شما خیلی سخت بگذرد. خوشبختانه، جنبه‌های مثبتی نیز وجود دارد: در حدود هفته بیستم بارداری، سرعت رشد ناخن‌ها و موها نسبت به قبل خیلی افزایش می‌یابد.

شاید شما هم با خود فکر کرده‌ باشید که انگار یبوست، سوزش سر معده، ورم و درد پا و سایر علائم بارداری دست به دست هم داده‌اند تا دوران بارداری را برای شما خیلی سخت نمایند. خوشبختانه، جنبه‌های مثبتی نیز وجود دارد: به رشد ناخن‌های خود نگاه کنید. در حدود هفته بیستم بارداری، اگر چه ناخن‌ها کمی خشک و شکننده شده‌اند اما سرعت رشد آنها نسبت به قبل آنقدر افزایش یافته که فرصت نمی‌کنید آنها را مانیکور کنید.

چه اتفاقی برای موهای شما می‌افتد؟ سرعت رشد موها نیز خیلی بیشتر شده و به شما فرصت نمی‌دهد برای آرایشگاه نوبت بگیرید! بافت موها نیز اغلب تغییر می‌کند (موی صاف معمولا مجعد می‌شود و برعکس). جنبه منفی رشد مو آن است که در نواحی دیگری از بدن که شما دوست ندارید از جمله صورت، کمر، نوک پستان‌ها و شکم نیز مو می‌روید.

نگران نباشید مثل تمامی علائم دیگر بارداری، تغییرات اتفاق افتاده برای موها و ناخن‌ها موقت است. بافت ناخن‌ها و نرخ رشد آنها 3 تا 6 ماه بعد از زایمان به حالت قبل باز می‌گردد. بیشتر موهای زائد نیز تا 6 ماه بعد از زایمان از بین رفته و درخشش موهای شما ناپدید می‌شود.

چه چیزی باعث رشد موها می‌شود؟

باز هم مثل بسیاری دیگر از علائم بارداری، هورمون‌ها و به خصوص استروژن، عامل اصلی رشد مو و ریزش کمتر مو در دوران بارداری است. گردش بیشتر خون و سوخت و ساز نیز باعث شده تغذیه موها و ناخن‌ها افزایش یابد.

در خصوص افزایش رشد مو در بارداری چه کاری باید انجام داد؟

برای مراقبت از موهای زیبا و شاداب خود در دوران بارداری و از بین بردن موهای زائد نکات زیر را رعایت کنید:

برآمدگی شکم باعث می‌شود انجام حرکات قبلی مثل خم شدن برای شستن، خشک‌‌کردن و شانه‌کردن موها مشکل و حتی خطرناک شود. باید خیلی مراقب خود و فرزندتان باشید. ضمنا زمانی که خم می‌شوید و به سرعت از جای خود بلند می‌شوید احتمال کاهش فشار خون و سرگیجه وجود دارد.
توصیه می‌شود زمان زیادی را صرف خشک‌کردن موهای خود با سشوار نکنید. بارداری نه تنها باعث از بین رفتن زیبایی شما نمی‌شود بلکه حتی گاهی جذابیت زنان باردار برای همسرانشان نسبت به قبل افزایش می‌یابد. نباید زمان زیادی را در حمام داغ به خشک کردن مو اختصاص دهید چون ممکن است احساس سرگیجه پیدا کنید. دکمه سشوار را بجای حالت داغ در حالت گرم قرار داده و در را باز کنید تا هوای خنک وارد حمام شود.
موهای زائد را با دقت بتراشید. برای جلوگیری از خونریزی، باید موهای بدن خود را با دقت بیشتری شیو کنید. در صورت مشاهده خون ممکن است تصور کنید خونریزی داخلی اتفاق افتاده و نگرانی زیادی برای شما به وجود آید. به خاطر داشته باشید که نباید برای تراشیدن موی زائد زیاد وسواس به خرج بدهید زیرا همان گونه که گفته شد، خم شدن زیاد و نیز باقی ماندن طولانی در حمام خطرناک است.

اپیلاسیون واژن هم نباید خیلی طولانی شود چون شما را خیلی خسته می‌کند. بعضی از روش‌هایی که قبلا برای تراشیدن موهای زائد استفاده می‌کردید در دوران بارداری مجاز نیستند. بهتر است با پزشک خود در این خصوص صحبت کنید.

بیشتر بدانید:

مصرف لوازم آرایش در دوران بارداری

از بین بردن موهای زائد در بارداری