تقویت هوش کودک

متخصصان کودک اعتقاد دارند که سال‌های اولیه زندگی کودک دورانی مهم برای یادگیری او محسوب می‌شوند اما شاید یافتن روش‌هایی برای برانگیختن یادگیری کودک کمی مشکل باشد. در این مطلب چند راه علمی و ساده به شما معرفی می‌گردد.

متخصصان کودک اعتقاد دارند که سال‌های اولیه زندگی کودک دورانی مهم برای یادگیری او محسوب می‌شوند اما شاید یافتن روش‌هایی برای برانگیختن یادگیری کودک و تقویت هوش او کمی مشکل باشد. پس اجازه دهید چند راه علمی و ساده را به شما معرفی نماییم.

راه‌های تقویت هوش کودک

با کودک تماس چشمی داشته باشید

از زمان‌هایی که چشم نوزاد شما باز است استفاده کنید و به چشمان او نگاه کنید. نوزادان خیلی زود چهره‌ها را تشخیص می‌دهند و این کار به تقویت حافظه آنها کمک می‌کند.

با زبان خود با او بازی و شوخی کنید

تحقیقات نشان می‌د‌هد حتی نوزادان دو روزه می‌توانند حرکات ساده صورت را تقلید کنند که نشانه حل مساله است.

اجازه دهید نوزاد واکنش نشان دهد

اجازه دهید نوزاد در آینه خود را نگاه کند. او ممکن است تصور کند نوزاد دیگری را نگاه می‌کند و به حرکت‌های دست‌ها و صورت او واکنش نشان داده و بخندد.

به او تفاوت‌ها را نشان دهید

دو تصویر که در آنها اختلاف جزئی وجود دارد را حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری چشم نوزاد نگه دارید (مثلا در یکی از آنها درختی موجود باشد که در دیگری نیست). حتی یک بچه کوچک نیز ممکن است چندین بار نگاه خود از یک تصویر به سمت دیگری معطوف کند تا تفاوت را کشف نماید.

برای کودک آواز بخوانید

تا می‌توانید آهنگ یاد بگیرید یا از خود آهنگ بسازید و برای کودک بخوانید. نتایج برخی مطالعات نشان می‌دهد یادگیری ریتم موسیقی با یادگیری ریاضیات رابطه دارد.

به او سرنخ‌ها را نشان بدهید

وقتی که می‌خواهید لامپ را روشن نمایید کلید را فشار داده و به او بگویید: «می‌خوام لامپ رو روشن کنم» و به این طریق به او علت و معلول را آموزش دهید.

او را قلقلک دهید

بدن او را قلقلک دهید (قلقلک شدید و طولانی نباشد). خنده اولین قدم برای رشد حس شوخ طبعی کودک است.

کارهای بانمک انجام دهید

مثلا لپ خود را باد کنید و وقتی او دماغ شما را فشار می‌دهد فوت کنید؛ وقتی گوش شما را می‌کشد زبان خود را بیرون بیاورید، یا هنگامی که سر شما را نوازش می‌کند صدایی بامزه از خود در بیاورید. این کار را سه تا چهار مرتبه تکرار کرده و سپس قوانین بازی را عوض کنید و اجازه دهید که او آنها را حدس بزند.

تلویزیون را خاموش کنید

بچه شما به رابطه متقابل با شما نیاز دارد. هیچ برنامه تلویزیونی نمی‌تواند این رابطه را ایجاد کند.

خود را به زمین بازی کودک تبدیل کنید!

روی زمین دراز بکشید و اجازه دهید بچه از سر و کول شما بالا برود! این کار برای بچه بسیار جذاب است و به تقویت مهارت‌های هماهنگی و حل مساله کودک کمک می‌کند. بازی کردن به افزایش خلاقیت کودک کمک موثری می‌کند.

به همراه کودک به خرید بروید

چهره‌ها، صداها و رنگ‌ها برای کودک جذابیت فراوانی دارند.

صحنه را عوض کنید

صندلی غذای کودک را در طرف مقابل میز قرار داده و حافظه او را به چالش بکشید.

یافتن اشیاء را تمرین کنید

چند ظرف پ‍لاستیکی انتخاب و زیر یکی از آنها یکی از اسباب‌بازی‌های کودک را پنهان نمایید. ظروف را جابجا کرده و اجازه دهید کودک حدس بزند اسباب‌بازی‌ها زیر کدامیک قرار دارد.

اسباب‌بازی را بردارید

حتی اگر کودک بارها و بارها اسباب بازی‌های خود را از صندلی غذا پرت می‌کند آنها را برای او بیاورید. کودک در حال تمرین قانون جاذبه است. به او چند توپ تنیس بدهید و کنار صندلی غذای او و یک سبد بگذارید تا کودک پرت کردن اشیاء به درون سبد را هدف‌گیری نماید.

اجازه دهید کودک شما اشیاء را حس کند

کودک خود را در آغوش بگیرید و در منزل قدم بزنید. اجازه دهید کودک دست خود را به پنجره خنک، به لباس‌های لطیف و نرم، به برگ درخت یا سایر اشیاء بی‌خطر بزند و در همان زمان ویژگی آنها را به کودک بازگو نمایید.

برای فرزند خود کتاب بخوانید

دانشمندان دریافته‌اند که کودک 8 ماهه وقتی که یک داستان را چندین مرتبه می‌شود می‌تواند توالی کلمات را شناسایی کند و این به یادگیری زبان او کمک زیادی می‌کند. کتاب‌های تقویت هوش هم مفید هستند

اجازه دهید کودک با غذای خود بازی کند

زمانی که کودک به غذاهای مختلف دست می‌زند حواس خود را بهتر بکار می‌گیرد و ویژگی آنها را متوجه می‌شود.

بیشتر بدانید:

بازی و فعالیت مناسب دوران کودکی

آموزش رنگ‌ها به کودک با انجام چند بازی ساده

آموزش اعداد به کودکان

کودک دو زبانه