نظافت در دوران بارداری

وقتی که باردار هستید خیلی چیزها مثل نظافت منزل و زمانی که برای آن صرف می‌کنید نسبت به قبل از بارداری تغییر می‌کند. بهتر است قبل از آنکه جارودستی را به دست بگیرید یا اجسام و بار سنگین بلند کنید، نکات زیر را که نشانگر بایدها و نبایدهای نظافت در دوران بارداری هستند را مطالعه نمایید.

وقتی که باردار هستید خیلی چیزها مثل نظافت منزل و زمانی که برای آن صرف می‌کنید نسبت به قبل از بارداری تغییر می‌کند. بهتر است قبل از آنکه جارودستی را به دست بگیرید یا دوشاخه جاروبرقی را وصل کنید نکات زیر که نشانگر بایدها و نبایدهای نظافت در دوران بارداری هستند را مطالعه کنید.

توضیحات روی برچسب کالا را بخوانید

اگر روی برچسب کالا عناوینی مثل «سمی»، «خطرناک»، «مواد خورنده» و غیره را مشاهده می‌کنید، (روی اغلب پاک‌کننده‌های اجاق گاز، قالیچه و دستشویی وجود دارد) حتی اگر قبل از دوران بارداری بدون داشتن کوچکترین مشکلی از آنها استفاده می‌کردید اکنون باید آنها را کنار بگذارید.

در دوران بارداری، دستگاه ایمنی بدن شما ضعیف شده و مواد سمی باعث ناراحتی چشم، بینی،‌ گلو و ریه‌ها می‌گردد. در بعضی کالاها مثل شیشه پاک‌کن (رایت)، مواد سمی کمتری وجود دارد و شاید برای شما مضر نباشند اما به دلیل آنکه اثر آنها روی جنین ناشناخته است بهتر است احتیاط کرده و از آنها چشم پوشی کنید. تا حد ممکن از محصولات غیر سمی و طبیعی استفاده کنید.

از پاک‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید

دست بکار شوید و خودتان محلول‌های پاک‌کننده طبیعی تهیه کنید:

به نسبت مساوی سرکه سفید را با آب مخلوط کرده و آنرا در آب‌پاش بریزید. این ترکیب یک محلول همه‌کاره بی‌نظیر برای نظافت وان حمام یا کاشی‌ها است.
جوش شیرین یک ماده مناسب برای از بین بردن لکه‌های مربوط به سختی آب روی وان حمام، دوش یا شیرهای آب است. ابتدا، روی سطوح را با یک تِی که در سرکه سفید قرار داشته، تمیز کنید (دستکش لاتکس بپوشید). سپس به میزان کافی روی آن جوش شیرین ریخته و مجددا تِی بکشید.
بجای مواد سفید کننده و وایتکس، از آب اکسیژنه استفاده نمایید. لباس‌ها را در محلولی که در آن به نسبت 1 به 8 آب اکسیژنه و آب وجود دارد بریزید تا لک‌ها برطرف شود.

دستکش بپوشید

در طول دوران بارداری حساسیت پوست شما افزایش می‌یابد و موادی که استفاده از آنها قبلا برای شما خیلی عادی بود ممکن است باعث خارش پوست،‌ ورم و قرمزی شود. بهتر است همان طور که گفته شد از مواد سفید کننده و وایتکس استفاده نکنید اما اگر به هر صورت تصمیم به استفاده از آنها گرفتید حتما دستکش بپوشید.

از دیگران کمک بگیرید

بعد از به دنیا آمدن فرزند، تا حدود 18ماه باید تقریبا هر روز خانه را تمیز کنید. بنابراین بهتر است حالا به خود کمی استراحت بدهید. از آن گذشته، بارداری شما را خیلی خسته می‌کند و استشمام برخی از مواد نظافتی باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود. برآمدگی شکم و افزایش وزن نیز قدرت تحرک شما را کم می‌کند. بنابراین بهتر است از کمک همسر خود و آشنایان یا اگر برایتان مقدور است خدمتکار، استفاده کنید.

پنجره‌ها را باز کنید

حتی اگر به میزان کمی از محصولات نظافتی استفاده می‌کنید، برای تهویه هوای اتاق پنجره‌ها را باز کنید. با این کار  هوای آزاد وارد خانه شده و مواد سمی را دور می‌کند. وقتی که حمام یا دستشویی را نظافت می‌کنید هواکش را روشن کرده و تا 15دقیقه بعد از نظافت به همان حالت نگهدارید.

کپک روی سطوح را خودتان پاک نکنید

با وجود آنکه مطالعه‌ای که نشان دهد کپک روی سطوح، برای خانم‌های باردار مضر است وجود ندارد، اما بهتر است احتیاط  کرده و اگر روی کاشی‌های آشپزخانه، دستشویی یا حمام کپک مشاهده می‌کنید آنرا پاک کنید. فراموش نکنید که این کار را نباید خودتان انجام دهید و باید آنرا به دیگران بسپارید. اگر احساس می‌کنید در حین نظافت سطوح کپک روی سایر وسایل منتشر شده یا آنها را دور بیندازید یا از همسر خود و دیگران بخواهید آنرا پاک نمایند.

اثاثیه منزل را جابجا نکنید

اگر قبل از بارداری با یک دست مبل را بلند کرده و با دست دیگر با جاروبرقی زیر آنرا تمیز می‌کردید حالا بهتر است به خودتان استراحت بدهید. اولا، مرکز ثقل بدن شما به دلیل برآمدگی شکم جابجا شده و خطر به زمین‌افتادن وجود دارد. ثانیا، هورمون‌های بارداری باعث شل‌شدن بافت‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها شده و احتمال جراحت وجود دارد.

مطابق یک قاعده سرانگشتی، وزن وسایلی که بلند می‌کنید باید حداکثر به اندازه یک چهارم وزنی باشد که قبل از بارداری جابجا می‌کردید.

بیشتر بدانید:

ایمنی خودرو و رانندگی در دوران بارداری

ایمنی محیط کار در دوران بارداری