فورسپس و وکیوم و آسیب به جنین

فورسپس وسیله‌ای است شبیه یک جفت قاشق فلزی یا قاشق سالاد خوری است. اگر بچه برای به دنیا آمدن مشکل داشته باشد برای کمک به او جهت حرکت به سمت کانال زایمان برای به دنیا آمدن استفاده می‌شود.

فورسپس وسیله‌ای است شبیه یک جفت قاشق فلزی یا قاشق سالاد خوری است. اگر بچه برای به دنیا آمدن مشکل داشته باشد برای کمک به او جهت حرکت به سمت کانال زایمان برای به دنیا آمدن استفاده می‌شود.

علت استفاده از فورسپس و وکیوم در زایمان چیست؟

معمولا فورسپس خیلی کمتر از وکیوم استفاده می‌شود و کاربرد هر دوی این ابزار امروزه در حال کاهش است چون نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد آسیب این دو ابزار به جنین بیشتر از سزارین است. اما ممکن است پزشک در حالت‌های زیر تصمیم به استفاده از فورسپس بگیرید:

  • برای کمک به خروج جنین اگر انقباضات رحم برای هل دادن او به بیرون کافی نباشد؛
  • اگر به علت خطر زجر جنینی، زایمان باید به سرعت انجام شود؛
  • اگر جنین در مرحله زور دادن (pushing) در پوزیشن مناسبی نباشد. در این حالت از فورسپس برای چرخاندن سر جنین و خروج راحت‌تر او استفاده می‌شود؛
  • اگر بچه در کانال زایمان گیر کرده باشد؛
  • برای پشتیبانی از سر بچه اگر جنین نارس یا در پوزیشن بریچ باشد؛
  • وقتی که مادر نمی‌تواند بچه را به بیرون بدهد. مثلا به دلیل خستگی، بیماری قلبی یا فشار خون بالا و زور دادن ممکن است خطر جانی را برای او به همراه داشته باشد.

چگونه از فورسپس استفاده می‌شود؟

ابتدا فورسپس در محل خود قرار گرفته و در آن موقعیت قفل می‌شود. سپس به آرامی برای بیرون کشیدن جنین از کانال زایمان استفاده می‌شود. ممکن است کمی کبودی یا تاول در محل فورسپس در پوست سر نوزاد به وجود بیاید اما چند روز بعد از تولد محو می‌شود. وقتی که این وسیله توسط متخصص به خوبی استفاده شود خطر آن برای جنین و مادر کم است.

قبل از استفاده از فورسپس با استفاده از داروی بیهوشی موضعی بدن شما بی‌حس می‌شود (بجز حالتی که از بی حسی اپیدورال استفاده کرده باشید). ممکن است پزشک با استفاده از اپیزیاتومی (شکاف ناحیه بین واژن و مقعد) دهانه واژن را باز کند. اگر تلاش پزشک برای بیرون کشیدن بچه با فورسپس ناکام بماند گزینه بعدی احتمالا زایمان به شیوه سزارین خواهد بود.

بیشتر بدانید:

پرینه چیست و کجاست و نحوه ماساژ پرینه در دوران بارداری

آیا زایمان بچه دوم راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود؟