دیستوشی شانه

دیستوشی (سخت زایی) شانه یکی از عارضه‌های زمان زایمان است که وقتی که جنین به سمت کانال زایمان پایین می‌آید 1 یا 2 شانه او در حین زایمان به استخوان لگن گیر می‌کند. تنها 1 درصد بچه‌های با وزن 2.8 کیلوگرم و بیشتر دیستوشی شانه دارند. حدود 7 درصد بچه‌های با وزن 4 کیلوگرم و بیشتر نیز زایمان را با سخت زایی شانه پشت سر می‌گذارند.

دیستوشی (سخت زایی) شانه یکی از عارضه‌های زمان زایمان است که وقتی که جنین به سمت کانال زایمان پایین می‌آید 1 یا 2 شانه او در حین زایمان به استخوان لگن گیر می‌کند.

میزان شیوع دیستوشی شانه چقدر است؟

تنها 1 درصد بچه‌های با وزن 2.8 کیلوگرم و بیشتر دیستوشی شانه دارند. حدود 7 درصد بچه‌های با وزن 4 کیلوگرم و بیشتر نیز زایمان را با سخت زایی شانه پشت سر می‌گذارند.

چه کسانی در معرض خطر دیستوشی شانه قرار دارند؟

دیستوشی شانه بیشتر در خصوص جنین های درشت مشاهده می‌شود. زنانی که در زایمان‌های قبلی دیستوشی شانه داشته‌اند و آنهایی که به دیابت بارداری مبتلا هستند نیز در معرض خطر قرار دارند. همچنین در صورتی که تاریخ زایمان گذشته و نیاز به فورسپس یا وکیوم برای زایمان باشد خطر دیستوشی بیشتر می‌شود. با این حال، بسیاری از موارد سخت‌زایی شانه، بدون دلایل بالا اتفاق می‌افتد.

علائم دیستوشی شانه چیست؟

مهمترین علامت دیستوشی شانه، متوقف شدن زایمان در زمانی است که سر بچه نمایان می‌شود.

آیا جای نگرانی هست؟

به دلیل اقداماتی است که باید برای خروج بچه از کانال زایمان انجام شود هم مادر و هم بچه در معرض عارضه‌های مربوط به دیستوشی شانه قرار دارد. خوشبختانه موارد این عارضه‌ها از قبیل جراحت اعصاب، شکستگی و ترک خوردن استخوان ترقوه یا بازوی بچه و هماتوم که پارگی عمده پرینه است، گسیختگی رحم، و سایر آسیب‌های لگنی برای مادر کم می‌شود.

چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

وزن خود را به میزان نرمال و در محدوده توصیه شده نگهدارید تا بچه زیادی درشت نشده و راحت بتواند از کانال زایمان خارج شود. برای زایمان از پوزیشنی استفاده کنید که استخوان لگن تا حد ممکن باز شده و دیستوشی اتفاق نیفتد. اگر در حین زایمان دیستوشی شانه اتفاق افتاد از پزشک بخواهید پوزیشن شما را تغییر داده و زانوهای شما را به صورتی خم نماید که به شکم نزدیک شده و یا به بالای لگن فشار وارد کند تا بچه خارج شود.

بیشتر بدانید:

زجر جنین چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

برای چرخش جنین بریچ چه باید کرد؟

جفت سر راهی چیست؟