مراقبت از دندان شیری نوزاد

دندان‌های شیری کودک معمولا از دندان‌های دائمی سفیدتر هستند. بعضی از والدین گمان می‌کنند چون دندان‌های شیری کودک بعد از چند سال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند مراقبت از آنها اهمیت زیادی ندارد. این در حالی است که دندان پوسیده هم کودک را اذیت می‌کند هم هضم غذا را برای دستگاه گوارش مشکل می‌کند.

دندان‌های شیری کودک معمولا از دندانهای دائمی سفیدتر هستند. بعضی از والدین گمان می‌کنند چون دندان‌های شیری کودک بعد از چند سال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند مراقبت از آنها اهمیت زیادی ندارد. این در حالی است که دندان پوسیده هم کودک را اذیت می‌کند هم هضم غذا را برای دستگاه گوارش مشکل می‌کند.

علت تغییر رنگ دندان کودک

دندان‌های کودک به دلایل زیادی ممکن است تغییر رنگ بدهد:

مسواک ناکافی

اگر دندان‌های کودک به اندازه کافی مسواک نشود باکتری (پلاک) ممکن است روی آن تشکیل شود که باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

دارو

داروهای کودک مثل قطره آهن و مکمل‌های غذایی می‌تواند باعث لکه روی دندان شود. استفاده از آنتی بیوتیک تتراسیکلین در بارداری و شیردهی نیز باعث تغییر رنگ دندان کودک می‌شود.

جراحت وارده به دندان

دندان تیره ممکن است نتیجه خونریزی داخل دندان در اثر آسیب به دندان باشد.

ضعیف بودن مینای دندان

مشکل ژنتیک برای تشکیل مینای دندان باعث تغییر رنگ دندان می‌شود.

فلوراید زیادی

اگر شیر خشک منبع اصلی غذایکودک باشد، مخلوط کردن منظم پودر شیر خشک یا شیر خشک مایع با آب دارای فلوراید ممکن است باعث ایجاد خطوط کمرنگ سفید روی دندان شود.

بیماری

اگر بیلی روبین موجود در خون کودک زیاد باشد، زمینه رنگ دندان او سبز یا زرد خواهد بود.

جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌های شیری کودک

اگر تغییر رنگ و سیاه شدن دندان نتیجه رعایت نکردن اصول بهداشتی باشد مسواک زدن صحیح می‌تواند کمک کند. تا زمانی که کودک یاد می‌گیرد که آب دهان را تف کند (در حدود 3 سالگی) خمیر دندان دارای فلورایدی که روی مسواک می‌زنید نباید بزرگتر از یک دانه برنج باشد.

برای سلامت دندانهای کودک شیشه شیر کودک را با آب شکر، آبمیوه و نوشابه پر نکنید و او را با شیشه شیر در رختخواب قرار ندهید. قاشق، بشقاب، کاسه و سایر وسایل غذای کودک را به صورت مشترک با دیگران استفاده نکنید چون باعث ایجاد حفره در دندان می‌شود. اگر بچه از پستانک استفاده می‌کنید هرگز آن را در عسل یا شکر قرار ندهید.

دغدغه‌های خود را با پزشک در میان بگذارید. ممکن است او کودک را به دندانپزشک کودک ارجاع دهد تا از طریق جرم گیری یا درمان‌های دیگر سلامت دندان‌های کودک بازیابی شود.

بیشتر بدانید:

مسواک زدن کودک و ایجاد علاقمندی

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک

راه‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان نوزاد با قطره آهن