سیاه شدن نوزاد در اثر قطره آهن

کمبود آهن در کودکان در حدود 10 تا 15 درصد کودکان مشاهده می‌شود. جلوگیری از کمبود آهن از همان نوزادی اهمیت دارد. بعضی از عوامل مثل رشد سریع یا جذب ناکافی آهن باعث کمبود آهن می‌شود. اما عامل اصلی در این سن رژیم غذایی غیر غنی است و معمولا مکمل‌های آهن توسط پزشک تجویز می‌شود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی این مکمل سیاه شدن دندان کودک است.

رکمبود آهن در کودکان در حدود 10 تا 15 درصد کودکان مشاهده می‌شود. جلوگیری از کمبود آهن از همان نوزادی اهمیت دارد چون کمبود آهن می‌تواند موجب ضعف عمکلرد ذهنی، فیزیکی و رفتاری کودک شود. بعضی از عوامل مثل رشد سریع یا جذب ناکافی آهن باعث کمبود آهن می‌شود. اما عامل اصلی در این سن رژیم غذایی غیر غنی است و معمولا مکمل‌های آهن توسط پزشک تجویز می‌شود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی این مکمل سیاه شدن دندان کودک است.

آیا مکمل آهن باعث سیاه شدن دندانهای نوزاد می‌شود؟

به دلیل آنکه نوزادان و کودکان دیگر نمی‌توانند قرص را قورت بدهند مکمل آهن معمولا به شکل قطره تجویز می‌شود. قطره آهن به رنگ سیاه یا قرمز مایل به قهوه ای است و باعث لکه دندان، سیاه شدن و خط لثه می‌شود. گاهی لکه‌ها روی دندان کودک خیلی سریع و گاهی هم به مرور نمایان می‌شود. اگر لکه های دندان کودک پاک شده اما مصرف شربت آهن ادامه داشته باشد لکه ها به سرعت دوباره بر می‌گردند.

برای جلوگیری از سیاهی دندان با قطره آهن چکار باید کرد؟

رقیق کردن قطره آهن در آبمیوه یا آب باعث جلوگیری از سیاه شدن دندان کودک می‌شود. بهتر است قطره آهن در آب پرتقال مخلوط شود چون ویتامین سی به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. همچنین برای سیاه نشدن دندان‌های جلوی کودک می‌توانید با قطره چکان قطره آهن را به نوزاد بدهید.

نباید شربت آهن را با شیر مخلوط کنید چون جذب آهن را کمتر می‌کند. برای دریافت آهن کافی در بدن کودک، گوشت قرمز، غذاهای غنی از آهن، سبزیجات غنی از آهن و میوه‌ها و ویتامین سی برای دریافت آهن کافی مناسب هستند.

برای رفع سیاهی دندان با قطره آهن چکار باید کرد؟

مسواک با دقت دو بار در روز به خصوص بعد از مصرف شربت آهن باعث کم شدن سیاهی دندان کودک می‌شود. راه دیگر استفاده از خمیر دندان جوش شیرین است. بسته به سن کودک می‌توانید از این نوع خمیر دندان استفاده کنید چون شاید بچه کوچک طعم آن را دوست نداشته باشد. اگر کودک مقاومت می‌کند مقداری از خمیردندان را با انگشت و به آرامی به دندان‌های او بمالید. اگر سیاهی دندان کودک نگران کننده است از دندانپزشک برای جرم زدایی کمک بگیرید.

سایر علتهای سیاه شدن دندان نوزاد چیست؟

لکه روی دندان کودک دلایل مختلفی دارد از جمله آب میوه‌ها، داروها، ویتامین‌ها و حتی گاهی باکتری‌های بی خطر. خوشبختانه، اگر لکه دندان مربوط به شربت آهن باشد با توجه به آنکه در زمان ریختن دندان‌های شیری و در آمدن دندان‌های جدید دیگر قطره آهن نیاز نیست دندان‌های جدید دیگر سیاه نمی‌شوند.

بیشتر بدانید:

جلوگیری از سیاه شدن دندانهای کودک

تمام آنچه که درباره دندان‌های کودک باید بدانید