اولین کلمات کودک

معمولا کودک اولین کلمات خود را چند ماه بعد از تولید صداهایی مثل صدای کبوتر، غر غر و ترکیب حروف صدادار و بی‌صدا، بیان می‌کند. بهتر است به دقت به صداهایی که او تولید می‌کند گوش دهید؛ بالاخره روزی او یک کلمه واقعی را بیان خواهد کرد. اغلب کودکان در حدود 8 ماهگی، کلماتی ترکیبی مثل «دَ-دَ»، «ما-ما» و «با-با» را به زبان می‌آورند بدون اینکه معنای آنها را بدانند.

معمولا کودک اولین کلمات خود را چند ماه بعد از تولید صداهایی مثل صدای کبوتر، غر غر و ترکیب حروف صدادار و بی‌صدا، بیان می‌کند. بهتر است به دقت به صداهایی که او تولید می‌کند گوش دهید؛ بالاخره روزی او یک کلمه واقعی را بیان خواهد کرد.

اغلب کودکان در حدود 8 ماهگی، کلماتی ترکیبی مثل «دَ-دَ»، «ما-ما» و «با-با» را به زبان می‌آورند بدون اینکه معنای آنها را بدانند. اما زمانی که این کلمات برای او معنادار می‌شوند جادوی واقعی اتفاق افتاده است. این لحظه تاریخی برای پدر و مادر بسیار زیبا و واقعا فراموش‌نشدنی است.

چه زمانی کودکان شروع به صحبت و تکلم می‌کنند؟

بچه‌ها با صحبت کردن تلاش می‌کنند مقصود خود را با کلمات نشان دهند. این اتفاق معمولا بین 9 تا 14 ماهگی رخ می‌دهد. با این وجود، بعضی از کودکان با آغو گفتن و بعد از آن با کلماتی مثل «با-با» در 7 ماهگی شروع به صحبت می‌کنند و برخی کودکان که هیچ مشکلی ندارند و کاملا نرمال هستند ممکن است تا حدود 18 ماهگی هیچ کلمه قابل تشخیصی نگویند. به نظر می‌رسد گفتن کلمه «با-با» برای کودکان کمی راحت‌تر از کلمه «ما-ما» باشد بنابراین اگر اولین کلمه‌ای که کودک به زبان می‌آورد «با-با» است، مادر او نباید ناراحت شود.

چطور می‌توان به کودک برای حرف‌زدن کمک کرد؟

یادگیری زبان با درک کلمات منفرد و معنای آنها انجام می‌شود. زمانی که بچه به دنیا می‌آید شروع به گوش‌دادن به کلمات و صداهای اطراف می‌کند و تلاش می‌کند که معنای آنها را بفهمد. او در حدود 6 ماهگی، برخی از کلمات مثل نام خودش، نام اطرافیان و اشیاء آشنا را درک می‌کند. او در طی چند ماه با درک کلمات منفرد و ترکیب آنها با صداهایی که هر روز می‌شنود، شروع به ساختن صداهایی از خودش می‌کند. اینها هر روز او را به بیان اولین کلمه نزدیک‌تر می‌سازد.

بهترین راه برای آنکه کودک کلمات را بیان کند آن است که تا می‌توانید با او صحبت نمایید. کودک مشتاق است که نکات کلامی را از بین صحبت‌ها استخراج کند. در طول روز، کارهایی را که انجام می‌دهید به او توضیح دهید، مثلا در هنگام لباس پوشیدن، پختن غذا یا قدم‌زدن در خیابان به او بگویید چرا این کار را انجام می‌دهید.

نام افراد و اشیا را به او بگویید. برای کودک کتاب بخوانید و اجسام را از روی تصاویر به او معرفی کنید. از او سوالاتی بپرسید و اگر پاسخ می‌دهد به صداهای او گوش دهید. اگر شروع به صحبت می‌کند حتما لبخند بزنید، با او تماس چشمی برقرار کنید و به او نشان دهید که به حرف‌هایش گوش می‌دهید. به همین منظور اقدامات زیر را نیز انجام دهید:

با کودک آرام و واضح صحبت کرده و روی کلمات خاص تاکید نمایید. نباید با کودک با سرعتی که با بزرگترها صحیت می‌کنید حرف بزنید بلکه باید آرام، واضح و با زبانی ساده صحبت نمایید تا او به مرور کلمات را درک نماید.

بجای «ضمیر» از «اسم» اشیاء و افراد استفاده کنید. تا حد ممکن بجای آنکه از ضمیر استفاده کنید اشیاء را با نام آنها به کودک معرفی نمایید. مثلا وقتی می‌خواهید گربه‌ای را به کودک نشان دهید. بجای آنکه به کودک بگویید «اون رو می‌بینی؟» بگویید «اون گربه رو می‌بینی؟» یا «گربه رو می‌بینی؟»

برای کودک شعر و ترانه بخوانید. کودک با استفاده از شعر، کلمات قافیه دار، آهنگ و ریتم، کلمات را بهتر فرا می‌گیرد.

کلمات را تکرار کنید. تکرار بهترین دوست و یاور شما برای آموزش کلمات است! کلمات را نه یکبار بلکه چند بار بگویید و آهنگ‌ها و ترانه‌ها را بارها و بارها برای او تکرار کنید. مثلا زمانی که در خانه از کنار گلدان عبور می‌کنید اسم آنرا به کودک یادآوری نمایید. با وجود آنکه، این کار برای شما خیلی کسل‌کننده و تکراری است برای کودک جذابیت زیادی دارد زیرا او می‌تواند میان اصوات و اشیاء ارتباط برقرار کند.

اگر کودک دیر حرف بزند چه کاری باید انجام داد؟

بازه طبیعی برای صحبت کردن و بیان کلمات خیلی گسترده است. همانگونه که گفته شد یک کودک نرمال ممکن است حدود 7 ماهگی شروع به صحبت کند اما ممکن است این اتفاق تا 18 ماهگی به تاخیر بیفتد. هر دو مورد کاملا نرمال و طبیعی است. باور کنید که هیچ کدام به دیگری برتری ندارند. سرعت رشد هر کودک منحصر به خود او است و همه کودکان در زمینه رشد، ویژگی‌های خاص خود را دارند.

بیشتر بدانید:

تاخیر کلامی یا دیر به حرف آمدن کودک

ارزیابی رشد و تکامل کودک

کتاب خواندن برای کودک