کتاب خواندن برای کودک

بدون تردید، کتاب خواندن برای کودک یکی از موثرترین راه‌ها برای کمک به کودک برای موفقیت آتی در زندگی است. این کار حتی بعد از آنکه کودک خودش می‌تواند کتاب بخواند، هم اهمیت دارد. اغلب والدین، بعد از آنکه کودک توانایی کتاب خواندن را بدست می‌آورد فکر می کنند که دیگر او نیازی به این کار ندارد در حالی که کتاب خواندن یکی از بهترین و مفیدترین رفتارهای والدین است.

بدون تردید، کتاب خواندن برای کودک یکی از موثرترین راهها برای کمک به کودک برای موفقیت آتی در مدرسه و نیز در زندگی است. این کار حتی بعد از آنکه کودک خودش می‌تواند کتاب بخواند، هم اهمیت دارد. اغلب والدین، بعد از آنکه کودک توانایی کتاب خواندن را بدست می‌آورد فکر می کنند که دیگر او نیازی به این کار ندارد در حالی که کتاب خواندن یکی از بهترین و مفید ترین رفتارهای والدین است که باید حداقل تا سال‌های ابتدایی ادامه پیدا کند.

نکاتی در خصوص کتاب خواندن برای کودک

یک کتاب را چندین بار برای او بخوانید

وقتی که کودک بارها و بارها از شما می‌خواهد یکی از کتاب‌های مورد علاقه‌اش را برای او بخوانید نباید از رفتار او ناراحت شوید. کودک با این کار نشان می‌د‌هد کتاب خواندن شما را دوست دارد.

کتاب‌های سطح بالا انتخاب کنید

بهترین کتاب برای کودک کتابی است که سطح آنها 1 تا 2 سال بالاتر از سطح خواندن کودک باشد. در این صورت، کودک کلمات، عبارات و ایده‌های جدیدی را یاد می‌گیرد و جرقه طرح سوال، تخیلات و ادامه گفتگو در ذهن ایجاد می‌شود. شما باید از سوالات کودک استقبال کنید. این سوال‌ها نشانه کنجکاوی و علاقه او به یادگیری هستند.

با کودک در مورد کتاب گفتگو کنید

کودکان با صحبت کردن در خصوص کتاب، چیز یاد می‌گیرند. علاوه بر اجزای اصلی داستان یعنی ابتدا، وسط و انتهای آن، در مورد مفاهیمی که کتاب می‌خواهد بیان کند با کودک گفتگو کنید. باید به کودک نشان دهید پاسخ برخی سوالات در کتاب وجود ندارد و آنها را باید در ذهن خودتان جستجو کنید.

در مورد تصاویر کتاب به کودک توضیح دهید

قبل از آنکه شروع به خواندن کتاب برای کودک بکنید با او در مورد تصاویر کتاب و چیزهایی که در آنها می‌بینید صحبت کنید. در این صورت، کودک سرنخ‌هایی از اتفاقات موجود در داستان پیدا می‌کند.

در حین خواندن کتاب گاهی مکث کرده و گفتگو کنید

در هنگام خواندن کتاب گاهی مکث کرده و با کودک صحبت کنید. کتاب‌ها، اتفاقات، خاطرات و شخصیت‌های داستان‌های دیگر را در خاطر زنده می‌کنند. اینها باعث می‌شوند ذهن خواننده کتاب فعال شده و درگیر داستان بماند و این کلید مکالمه و ارتباط است.

کتاب را بدون عجله بخوانید

نیازی نیست کتاب را سریع بخوانید و آنرا به سرعت تمام کنید. فرایند خواندن کتاب و یادگیری کودک مهم‌تر از تمام کردن کتاب و داستان آن است.

جالب است بدانید معنای داستان، علاوه بر متن کتاب به ذهن خواننده ربط دارد. خوانندگان کتاب به واسطه تجربه کردن در زندگی خود، وقتی که کتابی را می‌خوانند به دانش پس زمینه خود (اطلاعاتی که برای درک یک موقعیت یا مساله لازم است) می‌افزایند. میزان،‌ فراوانی و شدت این تجارب به نوع اتصال و پاسخ خواننده کتاب در حین خواندن بستگی دارد.

بنابراین مهم است والدین بپذیرند فقط خواندن نیست که در زندگی ما نقش ایفا می‌کند، بلکه زندگی و هر چیز مرتبط با آن، در خواندن ما نقش مهمی ایفا می‌کند.

بیشتر بدانید:

آموزش دادن و کلاس فرستادن کودک نوپا

آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعضای بدن به کودک

پنجره‌ای به سوی تقویت حواس پنجگانه کودک