هفته 41 بارداری

در این هفته جنین آماده تولد است. شاید ماما یا پزشک در مورد القای زایمان با شما صحبت کرده باشد. اما به این معنی نیست که زایمان دیگر به صورت خودبخود شروع نمی‌شود؛ بعضی از بچه‌ها فقط به زمان احتیاج دارند.

در این هفته جنین آماده تولد است. شاید ماما یا پزشک در مورد القای زایمان با شما صحبت کرده باشد. اما به این معنی نیست که زایمان دیگر به صورت خودبخود شروع نمی‌شود؛ بعضی از بچه‌ها فقط به زمان احتیاج دارند.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 3580 گرم وزن دارد و تقریبا 52 سانتی‌متر قد کشیده است. در این هفته ناخن‌های کودک احتمالا به مانیکور و پدیکور نیاز دارند! معمولا ضربان قلب جنین در این هفته تحت کنترل بوده و با تست بدون استرس اندازه گیری میشود. با هر حرکت جنین ضربان قلب او تندتر می‌شود.
اولین تنفس جنین شادی سخت ترین تنس او باشد چون کیسه‌های هوایی در ریه‌ها برای اولین بار باید پر شوند تا از آن به بعد بتوانند وظیفه تنفس را در سرتاسر عمر انجام دهند. در هفته چهل و یکم بارداری جنین به اندازه یک هندوانه است.

تغییرات بدن مادر

در این هفته ممکن است کیسه آب پاره شود و قبل از درد زایمان موکوس صورتی، قرمز (نمایش خونی) داشته باشید. سپس انقباضات زایمان را حس خواهید کرد امواج ریتمیکی که سفت شدن و شل شدن رحم که ممکن است برای بعضی از خانم‌ها سریع و ناگهانی و برای بقیه آرام و محکم اتفاق بفیتد. معمولا اینها با فاصله آغاز می‌شوند و به مرور فاصله زمانی آنها کم می‌شود.

اولین انقباضات واقعی مثل گرفتگی یا درد پایین کمر باشد خیلی از موراد درد در کمر است که به سمت جلوی بدن پخش می‌شود. همانطور که دو بارداری مثل هم نیستند دردهای زایمان هم مثل هم نیستند. اگر درد زایمان را حس میکنید اما مطمئن نیستنید که در زایمان باشد با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

توصیه‌های مهم در هفته چهل و یکم بارداری

با اینکه از هفته 40 بارداری گذر کرده‌اید اما ضرورتا به آن معنا نیست که زایمان شما دیر شده است. حدود 80 درصد بارداری‌های دیررس در واقع دیر نیستند و فقط زمان تقریبی زایمان اشتباه محاسبه شده است.

ممکن است کاهش وزن داشته باشید. در بیشتر موارد زنانی که به این هفته باردرای می‌رسند وزن کم می‌کنند. این نشانه آن است که تمامی سیستم‌های بدن آماده زایمان می‌شوند. بدن در حال پس زدن مایعاتی است که برای رشد جنین لازم بودند و حالا دیگر ضرورت ندارند. کیسه آب در حال کوچک شدن است. همچنین ممکن است تعریق شما هم بیشتر شده باشد.

هر کاری که می‌توانید برای آرامش و آسایش خود انجام دهید و همه سوالات خود را از پزشک بپرسید. اگر اولین بارداری شما است شرایط هم برای شما و هم همسرتان سخت است. همسر شما باید هر چیزی که لازم دارید را برای شما (و سایر فرزندان) بردارد.

در فاصله زمانی بین انقباضات اگر سختتان نیست کمی قدم بزنید و حالت بدنی خود را تغییر دهید. باید به طور منظم ادرار داشته باشید.

به میزان کمی پروتئین میل نمایید که هم انرژی لازم برای شما و هم مواد غذایی لازم برای رشد مغز جنین را فراهم کنید. اگر میل ندارید گوشت بخورید کمی ماست، پنیر یا تخم مرغ بخورید.

از تکنیک‌های ریلکسیشن استفاده کنید. عضلات صورت را برای 5 ثانیه منقبض کرده و شل کنید. سپس سراغ گردن، شانه و سایر نقاط بدن بروید. به خاطر داشته باشید که باید آرام نفس بکشید. آهنگ‌های آرام و ملایم گوش دهید.

بیشتر بدانید:

پاره شدن عمدی کیسه آب و القای زایمان

هفته اول تولد نوزاد