هفته سی و نهم بارداری

بارداری و تولد فرزند اتفاق مهمی در زندگی است که باید در خصوص آن برنامه‌ریزی مناسبی از قبل انجام شود. مهم است قبل از بارداری با همسرتان در خصوص مسائل بارداری صحبت نمایید. پرسش‌های مهمی مثل مراقبت از کودک در آینده، کارکردن یا خانه‌داری در زمان بارداری و پس از آن، مسائل مالی مربوطه و غیره وجود دارد که باید از قبل به دقت بررسی گردند.

39 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 37 هفته پس از لقاح

نی نی تالار به شما تبریک می‌گوید! فرزند شما اکنون کامل شده است. حالا او روزهای آخر زندگی در رحم را پشت سر می‌گذارد. تنها کاری که برای او باقیمانده، دیدار پدر و مادر است!

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 3288 گرم وزن دارد و تقریبا 50.7 سانتی‌متر قد کشیده است. این اعداد تا زمان تولد دیگر زیاد تغییر نمی‌کنند اما تکامل مغز او با سرعت زیادی ادامه داشته و تا 3 سال اول بعد از تولد نیز ادامه خواهد یافت. ریه‌ها کاملا رشد کرده است.

اگر به عکس جنین در هفته سی و نهم بارداری نگاه کنید می‌بینید که بیشتر کرک‌های بدن او از بین رفته است. بچه نمی‌تواند زیاد در رحم تکان بخورد زیرا فضای زیادی در اختیار ندارد. سلول‌های قدیمی پوست او در حال جایگزینی با سلول‌های جدید است.

جنین اکنون آماده تولد و منتظر آزادشدن هورمون‌هایی است که انقباضات واقعی زایمان را به وجود می‌آورند. ممکن است در چند ماه بعد از تولد، رنگ چشم نوزاد نسبت به رنگ چشم او در زمان تولد تغییر کند. بنابراین اگر فرزند شما با رنگ چشم آبی متولد و مدتی بعد رنگ چشم او سبز شد تعجب نکنید!

احتمالا شنیده‌اید که نوزاد زیاد گریه می‌کند اما جالب است بدانید که تا مدتی بعد از تولد اشک از چشمان نوزاد خارج نمی‌شود زیرا مجرای اشک او بسته است. در هفته سی و نهم بارداری جنین به اندازه برگ تره است.

 

تغییرات بدن مادر

رحم شما اکنون 16 تا 20 سانتی متر بالاتر از ناف قرار دارد. در این هفته‌های آخر، شما احساس ناراحتی زیادی می‌کنید و این طبیعی است. با این حال، رحم شما کمتر به به دیافراگم فشار می‌آورد و تنفس برای شما آسان‌تر شده اما با فشار رحم به مثانه، دچار تکرر ادرار می‌شوید.

زمانی که بچه از رحم به سمت لگن حرکت می‌کند مرکز ثقل بدن شما جابجا شده که نتیجه آن احساس بی‌تعادلی است. فشار بچه به لگن بیشتر شده و شدت و تعداد دفعاتی که انقباضات برکستون هیکس را حس می‌کنید افزایش یافته است.

حالا باید گوش به زنگ علائم زایمان باشید که شامل نشت کیسه آب، حالت تهوع و استفراغ، افزایش ناگهانی انرژی، باز شدن پلاگین موکوسی و مشاهده لکه‌های خونی می‌شود. در صورت مشاهده خون، احتمالا ظرف یک تا دو روز آینده زایمان انجام خواهد شد.

حالا دهانه رحم در حال نازک شدن (افاسمان) و باز شدن (دیلاتاسیون) است. محققان این نظریه را طرح کرده‌اند که وقتی رشد بچه کامل می‌شود، سیگنالی شیمیایی به جفت می‌فرستد و این آغاز فرایند زایمان است.

تغذیه در بارداری تغذیه بارداری: مس

شاید برای شما تعجب آور باشد اما بدن شما و جنین به مس نیاز دارد. مس برای رشد، نگهداری استخوان، بافت‌های ارتباطی، مغز و قلب جنین لازم است.

ضرورت مصرف. با توجه به آنکه حجم خون در بارداری افزایش پیدا می‌کند و شما احساس خستگی زیادی دارید مس خیلی به کار شما می‌آید. مس به تشکیل قلب جنین، رگهای خونی، سلول‌ها، اعصاب، و اسکلت بندی جنین کمک می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان مس مورد نیاز روزانه 1000 میکروگرم است.

خوراکی‌های غنی. دانه آفتابگردان، فندق و سایر مغزها، خرچنگ، عدس، و غلات کامل سرشار از مس هستند.

توصیه‌های هفته سی و نهم بارداری

هر صبح که از خواب بیدار می‌شوید نمی‌دانید که آیا امروز روز زایمان خواهد بود یا خیر. بهتر است در این زمان باقیمانده تا زایمان آرامش خود را حفظ نمایید. بدن به طور منظم مشغول انجام تمامی کارهای لازم برای محافظت از کوچولوی شما است. تا می‌توانید استراحت کنید و اجازه دهید دیگران در انجام کارها به شما کمک کنند.

آیا تاکنون به تهیه یک جعبه خاطرات فکر کرده‌اید؟ بسیاری از مادران، وسایل مربوط به دوران بارداری و اولین روزهای تولد نوزاد را نگهداری می‌کنند. بد نیست یک آلبوم خاطرات تهیه نمایید که در آن عکس‌های سونوگرافی، خاطرات دوران بارداری، جواب مثبت تست بارداری، گواهی ولادت، دستبند کودک در زمان تولد و غیره نگهداری شود.

مطمئن شوید که همه وسایل مورد نیاز زایمان در بیمارستان آماده و تمامی هماهنگی‌های لازم با بیمارستان انجام شده است. بعضی از بیمارستان‌ها تقاضاهای خاص افراد را نیز می‌پذیرند (مثلا اجازه می‌دهند اتاق رزرو شده خود را از قبل تزئین کنند).

با وجود آنکه درد زایمان به زودی آغاز خواهد شد اما همچنان باید تکان‌های جنین را زیر نظر داشته باشید.

با همسر خود در مورد زمان بعد از زایمان و جشن مهمانی احتمالی صحبت کنید. آیا دوست دارید تنها باشید یا تمایل دارید مهمانی بگیرید و بستگان و دوستان را دعوت نمایید؟

با وجود آنکه خیلی به زمان زایمان نزدیک شده‌اید اما پزشک هنوز هم نمی‌تواند زمان دقیق زایمان را پیش بینی نماید. اگر طول دوره بارداری شما از زمان تقریبی زایمان بیشتر شود، او معمولا با سونوگرافی بررسی می‌کند که آیا به صلاح است بارداری ادامه پیدا کند یا اینکه باید القای زایمان انجام شود.

بیشتر بدانید:

هفته چهلم بارداری

تاریخ تقریبی زایمان

پارگی یا نشت کیسه آب جنین