پوزیشن جنین در انتهای بارداری در تعیین اینکه چگونه نوزاد پای به این جهان خواهد گذاشت، خیلی تعیین کننده است. این نکات می‌تواند پزشکان و پرستاران را در اتاق زایمان هوشیار نگهدارد! جنین تمایل دارد در رحم بچرخد و نمی‌توان پیش بینی کرد که پوزیشن نهایی (پرزنتاسیون) جنین در زمان زایمان چگونه خواهد بود.

پوزیشن جنین در انتهای بارداری در تعیین اینکه چگونه نوزاد پای به این جهان خواهد گذاشت، خیلی تعیین کننده است به طوریکه گاهی ممکن است پزشکان و پرستاران را در اتاق زایمان هوشیار نگهدارد! جنین تمایل دارد در رحم بچرخد و نمی‌توان پیش بینی کرد که پوزیشن نهایی (پرزنتاسیون) جنین در زمان زایمان چگونه خواهد بود.

آیا پرزنتاسیون سفالیک بی خطر است؟

در اصطلاح پزشکی به پوزیشن و وضعیت در زمان زایمان پرزنتاسیون گفته می‌شود. عضو پرزنتاسیون اولین عضو بدن جنین است که از دهانه رحم خارج می‌شود. وضعیت جنین در رحم می‌تواند مشخص کند که آیا زایمان راحت بوده یا ممکن است مشکلاتی برای جنین یا مادر داشته باشد. در پایان هفته 37 بارداری، رشد جنین تقریبا کامل بوده و حالا او آماده است که خود را نشان دهد. چند پرزنتاسیون برای جنین در رحم وجود دارد: مثلا بریچ، شانه، پیشانی و غیره.

پرزنتاسیون سفالیک چیست؟

سر جنین برزگترین عضو بدن او است. از این جهت وقتی که اول سر او در زمان زایمان خارج می‌شود بقیه بدن نرم‌تر و راحت‌تر خارج می‌شود چون بزرگترین عضو بدن قبلا راه باریک پیش رو یعنی کانال واژن را هموار ساخته است. وقتی که جنین در رحم به صورتی قرار دارد که سر با کانال زایمان روبرو می‌شود، پرزنتاسیون سفالیک نامیده می‌شود.

در پرزنتاسیون سفالیک وقتی که زایمان شروع شده و کیسه آب پاره می‌گردد،‌ سر اولین عضوی است که دیده می‌شود. در پرزنتاسیون سفالیک سر جنین پایین و پای او به سمت دنده مادر حلقه شده است. وضعیت سفالیک بهترین حالت برای زایمان واژینال است چون وقتی سر جنین در لگن خاصره قرار دارد برای بیرون آمدن مشکل ندارد.

در بعضی از حالات، ممکن است سر جنین بالا و به سمت سینه مادر باشد. این حالت سفالیک خلفی نامیده می‌شود. در این حالت زایمان برای پزشکان مشکل می‌شود. بعضی از شرایط مثل لگن باریک مادر ممکن است خطر اختلالات در بعضی از پرزنتاسیون‌ها را افزایش دهد.

معمولا در زایمان بچه در وضعیت سفالیک نیازی به مداخله نیست. اما اگر با وجود انقباضات مناسب، زایمان آنطور که انتظار می‌رفته پیش نرود، ممکن است سر جنین به صورت دستی یا با فورسپس چرخانده شود تا زایمان به صورت نرمال پیش برود. اگر فرایند موفق نباشد گزینه محتمل سزارین است.

سایر پرزنتاسیون‌های جنین در رحم

بسیاری از بچه ها با سایر وضعیت‌ها مثل بریچ، یا شانه به صورت نرمال متولد می‌شوند. عوامل زیادی بر پرزنتاسیون جنین موثر است. ممکن است پزشکان کاری کنند که جنین به سمت پرزنتاسیون بهتری چرخش کند. اما در بعضی از موارد، سزاین لازم  است. شانه و بریچ پرزنتاسیون‌های چالش‌برانگیزی هستند که معمولا نیازمند سزارین می‌باشند.

بیشتر بدانید:

چرخش جنین بریچ در شکم مادر خطر دارد؟

جفت خلفی و خطرات و عوارض آن برای مادر و جنین