اقدامات قبل از بارداری

بارداری و تولد فرزند اتفاق مهمی در زندگی است که باید در خصوص آن برنامه‌ریزی مناسبی از قبل انجام شود. مهم است قبل از بارداری با همسرتان در خصوص مسائل بارداری صحبت نمایید. پرسش‌های مهمی مثل مراقبت از کودک در آینده، کارکردن یا خانه‌داری در زمان بارداری و پس از آن، مسائل مالی مربوطه و غیره وجود دارد که باید از قبل به دقت بررسی گردند.

بارداری و تولد فرزند اتفاق مهمی در زندگی است که باید در خصوص آن برنامه‌ریزی مناسبی از قبل انجام شود. در این مطلب نکات مهمی که در این خصوص باید در نظر گرفته شود، ذکر شده است.

با همسر خود در این خصوص گفتگو نمایید

مهم است قبل از بارداری با همسرتان در خصوص مسائل بارداری صحبت نمایید. پرسش‌های مهمی مثل مراقبت از کودک در آینده، کارکردن یا خانه‌داری در زمان بارداری و پس از آن، مسائل مالی مربوطه و غیره وجود دارد که باید به دقت بررسی گردند. مردان نیز باید مانند همسران خود از قبل برای تربیت و مراقبت فرزند آمادگی لازم را کسب نمایند.

مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کنید

چندین ماه قبل از زمانی که قصد دارید باردار شوید مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کنید تا دوره قاعدگی، زمان تخمک‌گذاری و زمان باروری خود را پیدا نمایید.

از الکل و سیگار به کلی دوری کنید

الکل و سیگار یکی از مهمترین نبایدهای دوران بارداری هستند. مصرف الکل بر میزان باروری خانم‌ها تاثیر دارد و تعداد اسپرم مردان را کاهش می‌دهد. مصرف سیگار نیز بر کیفیت تخمک و اسپرم موثر بوده و در طول بارداری ممکن است خطراتی مثل سقط جنین، زایمان زودرس و غیره را به همراه داشته باشد.

مصرف کافئین را محدود نمایید

در حالی که پزشکان هنوز بر این نکته توافق ندارند که میزان مصرف کافئین قبل و در حین بارداری چقدر باید باشد اما جای تردیدی نیست که مصرف کافئین که در چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و غیره موجود است باید کاهش داده شود.

وزن خود را چک نمایید

برای خانم‌هایی که اضافه وزن دارند توصیه می‌شود قبل از بارداری از رژیم‌های خاصی استفاده نمایند که وزن آنها را کاهش دهد تا در زمان بارداری که افزایش وزن خواهند داشت، با ناراحتی کمتری مواجه شوند.

در خصوص مسائل مالی بارداری برنامه‌ریزی کنید

بارداری و پس از آن تولد فرزند هزینه‌هایی به همراه دارد که معمولا بیش از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شود. بهتر است از قبل این مسائل را بررسی نموده و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید.

از مکمل‌های غذایی استفاده نمایید

هر خانمی که قصد بارداری دارد باید مصرف مولتی ویتامین و 400 میکروگرم اسید فولیک را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد.

راه‌هایی برای کاهش استرس‌های خود پیدا کنید

مطالعات نشان می‌دهد استرس زیاد ممکن است زمان بارداری خانم‌ها را به تعویق بیاندازد. همچنین استرس در دوران بارداری برای جنین مضر است.

از لحظات کنونی زندگی خود عکس بگیرید

نه تنها توصیه می‌شود تصاویر خود و همسرتان را با دوربین عکاسی ثبت نمایید بلکه توصیه می‌شود از منزل، جاهایی که می‌روید و هر چه که زندگی شما را قبل از بارداری نشان می‌دهد، عکس بگیرید.

مسائل شغلی خود را بررسی نمایید

اگر فکر می‌کنید کار شما طوری است که بارداری را برای شما مشکل ساخته یا بر مراقبت از کودک آینده شما تاثیر منفی دارد بهتر است به تغییر کار خود به طور جدی فکر کنید. همچنین خوب است که نحوه کار کردن در زمان بارداری و اینکه چگونه می‌خواهید هماهنگی‌های لازم را انجام دهید بررسی نمایید.

با نزدیکان خود در خصوص بارداری صحبت نمایید

بهتر است با مادر، خواهر خود و سایر نزدیکانی که می‌توانند دراین زمینه شما را راهنمایی کنند صحبت نمایید و نظرات آنها را جویا شوید.

با پزشک خود مشورت نمایید

مشاوره با پزشک و انجام برخی از آزمایشات قبل از بارداری حداقل سه ماه قبل از زمانی که قصد باردار شدن دارید کمک زیادی به بارداری شما می‌کند. ممکن است پزشک شما وضعیت فشار خون، واکسیناسیون، کلسترول و غیره را بررسی نماید که برای بارداری شما خیلی مهم هستند.

مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید

با وجود آنکه دندان‌ها بر باروری شما تاثیر ندارد اما مطالعات نشان می‌دهد زنانی که وضعیت دندان‌های آنها نامناسب است بیشتر در معرض عوارضی چون سقط جنین و زایمان زودرس قرار دارند.

زمان تخمک‌گذاری خود را پیدا کنید

چرخه قاعدگی خود را ثبت نمایید. بر همین مبنا می‌توانید مشخص نمایید تخمک گذاری شما چه زمانی اتفاق می‌افتد که بهترین زمان برای باردار شدن است و باید بیشترین رابطه جنسی در این دوره انجام شود.

بیشتر بدانید:

راه‌های افزایش قدرت باروری زنان

رژیم غذایی قبل از بارداری برای افزایش باروری

مشاوره پزشکی قبل از بارداری

ارتباط بارداری با افزایش دفعات رابطه جنسی