مولتی ویتامین بارداری

طبیعی است که همه خانم‌هایی که برای باداری اقدام کرده‌اند یا الان باردار هستند تلاش کنند سلامت بارداری خود را افزایش دهند. ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری به همین منظور ساخته شده‌اند.

طبیعی است که همه خانم‌هایی که برای باداری اقدام کرده‌اند یا الان باردار هستند تلاش کنند سلامت بارداری خود را افزایش دهند. ویتامین‌ها و مکمل‌های بارداری به همین منظور ساخته شده‌اند.

معمولا پزشکان این داروها را برای کسانی که برای بارداری اقدام کرده‌اند،‌ کسانی که باردار هستند و مادران شیرده تجویز می‌کنند. مکمل‌ها تضمینی برای دریافت میزان مناسبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای بارداری و بعد از زایمان هستند.

چه زمانی مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری باید آغاز شود؟

بارداری و شیردهی مواد مغذی زیادی را از بدن شما می‌گیرد. به همین علت است که اهمیت دارد قبل از تست مثبت بارداری مصرف ویتامین‌ها را آغاز نمایید.

سازمان غذا و داروی آمریکا زمانبندی و میزان مصرف مکمل‌ها را به طور دقیق مشخص نکرده اما ویتامین‌های بارداری شبیه دیگر ویتامین‌ها هستند اما اسید فولیک، آهن و یُد زیادتری دارند.

علت تجویز مکمل‌های بارداری چیست؟

از آنجا که ممکن است فرد باردار از غذای خود ویتامین‌های ضروری را دریافت نکند مصرف مکمل‌ها در بارداری لازم است. ضمنا بیزاری از غذا در بارداری عامل دیگری برای کاهش دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی است.

آیا مکمل‌های بارداری عوارض جانبی دارند؟

مولتی ویتامین‌های بارداری می‌تواند نواقص موجود در رژیم غذایی و از این طریق خطر نوزاد نارس یا نوزاد با وزن کم را کاهش دهند اما مثل هر داروی دیگری عوارض جانبی هم دارند. مساله این است که علائمی مثل یبوست، حالت تهوع و التهاب از علائم شایع بارداری هستند و تشخیص اینکه اینها عوارض جانبی مکمل‌ها هستند یا مربوط به خود بارداری، مشکل است. خوشبختانه در حالتی که ویتامین‌ها عامل علائم بارداری هستند، راه‌هایی برای کم کردن علائم وجود دارد.

عوارض جانبی ویتامین‌های بارداری چیست؟

حتی برای حاذق‌ترین پزشکان هم تشخیص بین علائم بارداری و عوارض جانبی ویتامین‌های بارداری سخت است. با در مراحل میانی و انتهایی حاملگی، هیچ دو ساعتی از آن شبیه هم نیس. حتی اگر مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری را متوقف کنید و علائم شما از بین برود باز هم نمی‌توانید با اطمینان بگویید مکمل عامل علائم بوده یا خود بارداری. عوارض جانبی ویتامین‌های بارداری اینها به شرح زیر است:

یبوست

یک علامت بارداری شایع است. یبوست می‌تواند به دلیل وجود آهن در ویتامین بارداری ایجاد شود. علت اصلی هنوز مشخص نیست. مصرف مکمل آهن با ویتامین سی مرکبات می‌تواند جذب آن را تسهیل کرده و علائم را کاهش دهد.

حالت تهوع

حالت تهوع به اندازه و/یا رایحه قرص بستگی دارد. ضمنا ریزمغذی‌ها (micronutrients) موجود در ویتامین‌های بارداری گاهی باعث بزرگتر شدن قرص شده که در هنگام قورت دادن آن سبب حالت تهوع می‌گردد. بعضی از غذاها بوی خاص یا مواد نگهدارنده دارند که حالت تهوع را تشدید می‌کند.

التهاب

با وجود آنکه مشخص نیست ورم، مربوط به علائم بارداری یا مکمل‌های بارداری است اما بعضی از افراد باردار به اسیدهای چرب امگا3، اسید دوکوساهگزائنوئیک یا روغن ماهی ویتامین‌های بارداری حساسیت دارند.

نفخ

عارضه جانبی بعدی اسید دوکوساهگزائنوئیک در روغن ماهی، نفخ است. این علامت هم ممکن است توسط مکمل یا توسط غذاهایی که خورده‌اید نمایان شود.

واکنش‌های آلرژیک

ناراحتی شکم، حالت تهوع، یا استفراغ بعد از مصرف مکمل‌های بارداری می‌تواند علامت حساس بودن به آنها باشد اما احتمال آن کم است.

پوست خشک یا خارشناک

ویتامین آ در میوه‌ها، تخم مرغ، شیر، هویج، سیب زمینی شیرین و طالبی به میزان زیادی وجود دارد و اگر از اینها زیاد می‌خورید نیاز به مصرف مکمل ویتامین آ نیست. پوست خشک و خارشناک می‌تواند نشانه مصرف زیاد ویتامین آ باشد.

کبودی

ممکن است بعد از مصرف مکمل بارداری در بدن خود کبودی ببینید. بسته به نحوه فراوری ویتامین E و ویتامین K در بدن، اینها می‌توانند باعث واکنش لختگی خون و کبودی شوند.

چگونه عوارض جانبی ویتامین‌های بارداری را کاهش دهیم؟

بهترین راه برای کاهش عوارض جانبی مکمل‌ها تغییر مارک آن است. همه ویتامین‌های بارداری مثل هم نیستند.

اگر باز هم علائم قطع نشد زمان مصرف ویتامین را تغییر دهید. گاهی علائم شما در عصر نسبت به صبح کمتر و بعد از وعده غذایی شامل چربی‌های خوب یا مرکبات، که جذب مواد غذایی را تسهیل می‌کند، کمتر می‌شود.

همچنن می‌توانید قرص‌های خود را دو نصف کرده و نصف را در صبح و نصف آن را عصر مصرف کنید. یا با تایید پزشک قرص‌ها را یکروز در میان بخورید. البته این روش برای آنهایی که دوقلو باردار هستند یا بیشتر به ویتامین‌های بارداری مثل اسید فولیک و آهن نیاز دارند مناسب نیست.

اگر قورت دادن قرص درشت برای شما سخت است از پزشک بخواهید ویتامین‌ها را به صورت مجزا برای شما تجویز کند تا قرص و کپسول آن کوچکتر باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر اقدامات بالا را انجام دادید و علائم آزاردهنده مثل حالت تهوع، استفراغ، یبوست و تغییرات پوست ادامه داشت حتما با پزشک مشورت کنید. ممکن است علائم شما نشانگر مشکلاتی باشد که ربطی به ویتامین بارداری ندارد. عوارض ناشی از ویتامین‌های بارداری معمولا خفیف و کوتاه مدت است.

بیشتر بدانید:

کاهش حالت تهوع ناشی از مکمل‌های بارداری