اشعه ایکس در بارداری

با وجود آنکه توصیه عمومی آن است که در بارداری از اشعه ایکس دوری نمایید اما در بعضی از موارد اگر پزشک تشخیص دهد و واقعا ضروری باشد می‌توانید آنرا انجام دهید. به طور کلی مزایای آزمایش‌های تشخیصی با اشعه ایکس به معایب آن می‌چربد.

با وجود آنکه توصیه عمومی آن است که در بارداری از اشعه ایکس دوری نمایید اما در بعضی از موارد اگر پزشک تشخیص دهد و واقعا ضروری باشد می‌توانید آنرا انجام دهید. به طور کلی مزایای آزمایش‌های تشخیصی با اشعه ایکس به معایب آن می‌چربد.

آیا عکس دندان در بارداری خطری برای جنین دارد؟

اشعه ایکسِ مورد استفاده در دندانپزشکی و رادیولوژی قفسه سینه، معمولا برای زنان باردار خطری ندارند. اگر پزشک اجازه دهد می‌توانید فعالیت‌های دندانپزشکی مثل عکس دندان، جرم گیری، پر کردن دندان و عصب کشی را انجام دهید. میزان اشعه ایکسی که در یک عکس به جنین می‌رسد خیلی کم است.

آیا رادیولوژی شکم خطری برای جنین دارد؟

بر خلاف تصور، حتی در رادیولوژی شکمی نیز میزان کمی اشعه ایکس وارد بدن جنین می‌شود. احتمال آنکه اشعه ایکس در بارداری آسیبی به جنین بزند خیلی کم است.

آیا اشعه ایکس می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

در بیشتر رادیولوژی‌های مربوط به پا، سر و دندان یا سینه، دستگاه تناسلی به طور مستقیم در معرض پرتو اشعه ایکس قرار نمی‌گیرد. تنها استثنا رادیولوژی شکمی است که اثر آن به جنین می‌رسد. در این حالت، خطر آسیب به جنین وجود دارد که به سن بارداری و میزان اشعه وابسته است. در معرض اشعه قرار گرفتن در دو هفته اول بعد از لقاح می‌تواند باعث سقط جنین شود. اگر دوز زیاد اشعه شکمی را در یک مدت زمان کم قبل از آنکه بدانید باردار هستید دریافت کنید احتمال آسیب به بارداری زیاد است. اگر قبل از آنکه بدانید باردار هستید در معرض اشعه ایکس قرار گرفتید حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

سایر خطرات اشعه ایکس برای جنین چیست؟

قرار گرفتن در معرض اشعه در 2 تا 8 هفته اول بعد از لقاح  خطر رشد کم جنین یا نواقص مادرزادی را دارد. قرار گرفتن در معرض اشعه از هفته 8 تا 16 احتمال ناتوانی یادگیری و ناتوانی ذهنی را افزایش می‌دهد. اما همانطور که گفته شد میزان اشعه در یک آزمایش معمولی بسیار کمتر از میزانی است که منجر به این عوارض شود.

آیا استفاده از اشعه ایکس برای موارد درمانی خطری برای جنین دارد؟

در بعضی از حالات که از  اشعه ایکس برای درمان استفاده می‌شود دوز زیادی از اشعه وارد بدن جنین شده و ممکن است باعث سقط جنین و نقص مادرزادی و سرطان در ادامه زندگی شود. اگر به این نوع اشعه ایکس نیاز دارید پزشک مزایا و معایب آنرا بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد.

برای کم کردن اثرات اشعه چه اقدامی باید انجام داد؟

وقتی که اندام دیگر اشعه ایکس می‌شوند بهتر است از پیش بند سربی برای محافظت شکم و کم کردن اثرات رادیولوژی استفاده کنید. به پزشک یا دندانپزشک زمان بارداری خود را بگویید. در بعضی موارد پزشک بجای اشعه ایکس از اولتراساوند استفاده می‌کند. بسته به شرایط می‌توان آزمایش را به بعد موکول کرد یا به نحوی تغییر داد که میزان تشعشع کمتر شود. اگر کودکی دارید که نیاز به اشعه ایکس دارد و باردار هستید نباید خودتان بچه را نگهدارید. اجازه دهید فرد دیگری او را در آغوش بگیرد.

بیشتر بدانید:

آیا استفاده از دستگاه سونوگرافی در خانه خطر دارد؟