ارتودنسی در بارداری

شاید در ذهن شما زمان ارتودنسی دندان مترادف با دوران نوجوانی باشد. اما اگر در نوجوانی این کار را انجام نداده‌اید و ناگهان در بارداری هوس کرده‌اید سراغ آن بروید با رعایت ملاحظاتی امکان انجام آن وجود دارد. ارتوندنسی تناقض اساسی با بارداری ندارد. در ادامه ارتودنسی و مزایا و معایب آن در بارداری، شرح داده شده است.

شاید در ذهن شما زمان ارتودنسی دندان مترادف با دوران نوجوانی باشد. اما اگر در نوجوانی این کار را انجام نداده‌اید و ناگهان در بارداری هوس کرده‌اید سراغ آن بروید با رعایت ملاحظاتی امکان انجام آن وجود دارد. ارتوندنسی تناقض اساسی با بارداری ندارد. در ادامه ارتودنسی و مزایا و معایب آن در بارداری، شرح داده شده است.

ارتدونسی چیست؟

ارتودنسی یک وسیله درمانی شامل سیم و براکت است که به دندان محکم شده و به طور دوره‌ای تنظیم می‌شود تا دندان را به آرامی به سمت لازم حرکت دهد.

اغلب افراد فکر می‌کنند هدف از ارتودنسی فقط داشتن لبخند و دندان‌هایی زیباتر است. البته که زیبایی مهم است اما هدف دیگری هم دارد و آن عملکرد بهتر دندان‌ها است.

با تنظیم و هماهنگ شدن دندان‌ها گاز زدن غذا، جویدن و صحبت کردن آسان‌تر می‌شود. ضمنا تمیز کردن دندان‌های نامنظم سخت است و به مرور زمان باعث غیر نرمال شدن مینای دندان می‌شود که با ارتودنسی این مشکل حل می‌شود.

با وجود آنکه ارتودنسی همیشه ضروری نیست اما انجام ندادن آن سبب مراجعات بعدی دندانپزشکی و مخارج بیشتر در آینده می‌شود.

آیا ارتودنسی در بارداری مجاز است؟

متخصصان بر این این اعتقاد هستند که دلیل علمی برای انجام ندادن ارتودنسی در بارداری وجود ندارد. گاهی خود فرد به دلیل زیبایی تمایل به انجام آن دارد اما سلامت دندان و لثه مهمترین علت انجام آن است.

یکی از دغدغه‌های خانم‌های باردار آن است که ارتودنسی نیازمند استفاده از اشعه ایکس در دهان برای تشخیص است. اما متخصصان معتقدند این مقدار کم اشعه ایکس نمی‌تواند تقسیم سریع و رشد سلولی را مختل کند و باعث نقص مادرزادی شود.

در هر حال مقدار اشعه ایکس ارتودنسی خیلی کم است اما متخصص ارتودنسی حتما باید یک شیلد روی شکم و تیروئید قرار دهد.

با توجه به آنکه هر بارداری با بارداری دیگر متفاوت است اگر تصمیم به انجام ارتودنسی گرفتید حتما با پزشک خود در مورد آن مشورت نمایید.

مزایای ارتودنسی در بارداری

از نظر عملی بهتر است قبل از بچه دار شدن ارتودنسی کنید. در این صورت نیست در زمان مراجعه به ارتودنسی بچه را هم در شکم خود حمل نمایید. به خاطر داشته باشید که ممکن است ارتودنسی طولانی‌تر از بارداری شده و بعد از زایمان هم ادامه پیدا کند.

از نظر پزشکی، ارتودنسی در بارداری خیلی هم بد نیست چون در این دوران دندان‌های شما مستعد جابجایی هستند. حتی ممکن است بعضی از خانم‌های باردار به دلیل تغییرات هورمونی کمی احساس لق شدن دندان داتشه باشند. این حالت مربوط به هورمون بارداری یعنی ریلاکسین است که رباط‌های لگن را برای آماده شدن برای زایمان شل می‌کند و اثر جانبی‌اش آن است که رباط‌هایی که دندان را به فک محکم می‌کند نیز شل می‌شوند.

به دلیل این تغییرات، حتی اگر در هفته‌های اول بارداری قرار دارید حتما به متخصص ارتودنسی بگویید باردار هستید.

معایب ارتودنسی در بارداری

با وجود آنکه درمان ارتودنسی موفق می‌تواند اعتماد به نفس را افزایش داده و به سلامت دندان‌ها کمک کند، عوارض جانبی زیادی دارد. در این حالت، علاوه بر علائم معمول بارداری ممکن است مشکلات دیگری نیز اضافه شود که مدارا کردن با آنها کمی مشکل است.

افزایش احتمال بیماری لثه

در دوران بارداری ارتودنسی می‌تواند بهداشت دهان را کاهش دهد و این در حالی است که بیشتر از هر زمانی به آن نیاز دارید. همچنین خطر التهاب لثه بیشتر می‌شود و براکت ارتودنسی نخ دندان کشیدن و دسترسی به سطح دندان‌ها را مشکل می‌کند.

متاسفانه مساله فقط به کرم خوردگی دندان محدود نمی‌شود و می‌تواند خطر تولد جنین با وزن کم و زایمان زودرس را افزایش دهد. خبر خوب آن است که التهاب لثه قابل جلوگیری و درمان است.

آماده باشید که در دوران بارداری و به خصوص بعد از ارتودنسی برای بهداشت دندان وقت بیشتری بگذارید. اگر در خطر بیماری لثه هستید نظافت دندانها خیلی اهمیت پیدا می‌کند.

محدودیت غذایی

همه می‌دانیم که در رژیم غذایی خانم‌های باردار محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا سوشی، تن ماهی و پنیر غیر پاستوریزه ممنوع هستند. ارتودنسی انتخابهای غذایی شما را حتی کمتر هم می‌کند چون غذاهای سفت مثل سیب خام و هویج و غذاهای چسبناک مثل کرم کارامل نباید بخورید چون سبب شکستن براکت شده یا زیر سیم گیر می‌کند.

اگر دچار ویار بارداری هستید و یا نمی‌خواهید منوی غذایی شما محدودتر شود توصیه می‌شود ارتودنسی را به بعد از بارداری موکول کنید.

ناراحتی

حساس شدن دندان و لثه همزاد بارداری هستند اما این همه ماجرا نیست. حساسیت دندان به دما کمی بیشتر از قبل می‌شود.

ارتودنسی می‌تواند درد دندان را بیشتر کند و این در حالی است که بسیاری از مسکن‌های بدون نسخه برای شما ممنوع است. مدیریت درد ارتودنسی در بارداری کمی پیچیده‌تر است.

در خصوص مسکن‌های غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن در بارداری حتما باید احتیاط کنید. اگر چه استامینوفن قبلا در بارداری مجاز دانسته می‌شد تحقیقات جدید نشان می‌دهد می‌تواند رشد جنین را تغییر داده و خطر بعضی از اختلالات عصبی، ‌تناسلی و اوروژنیتال را افزایش دهد.

افزایش نگرانی در مورد استامینوفن باعث شده بعضی از محققان توصیه کنند در کمترین حد و در کمترین دوز مصرف شود.

وقت و انرژی گذاشتن

در طول درمان ارتودنسی باید هر 6 تا 10 هفته یکبار با متخصص ارتودنسی ملاقات نمایید و چکاپ‌های منظم را حداقل هر 6 ماه یکبار داشته باشید که این ویزیت‌ها به ویزیت پزشک زنان و زایمان اضافه می‌شود.

بیشتر بدانید:

آیا جرم گیری دندان در بارداری ضرر دارد؟

مراجعه به دندانپزشکی در بارداری لازم است؟