رابطه عاطفی میان پدر و فرزند

پدران برای ایجاد ارتباط عاطفی با فرزندانشان باید یک سری از اقدامات را انجام دهند. واضح است که این اقدامات ممکن است در ابتدا مشکل و وقت‌گیر به نظر برسند اما در عین حال علاوه بر آنکه می‌توانند جالب و سرگرم‌کننده باشند، برای ایجاد رابطه با فرزند ضروری می‌باشند. در متن زیر تعدادی از مهم‌ترین راه حل‌ها برای انجام این کار ذکر شده است.

پدران برای ایجاد ارتباط عاطفی با فرزندانشان باید یک سری از اقدامات را انجام دهند. واضح است که این اقدامات ممکن است در ابتدا مشکل و وقت‌گیر به نظر برسند اما در عین حال علاوه بر آنکه می‌توانند جالب و سرگرم‌کننده باشند، برای ایجاد رابطه با فرزند ضروری می‌باشند. در متن زیر تعدادی از مهم‌ترین راه حل‌ها برای انجام این کار ذکر شده است.

بچه را در آغوش کشیده و نزدیک خود نگهدارید

زمانی که مادر به بچه شیر می‌دهد او را به سمت سینه خود می‌برد و بچه می‌تواند به راحتی به صورت مادر زل بزند. اگر به بچه شیرخشک می‌دهید شما نیز به عنوان پدر او می‌توانید همین کار را انجام دهید به صورتی که بچه بتواند صورت شما را به خوبی ببیند.

شیفت شب داشته باشید

اگر در طول روز در خانه نیستید و نمی‌توانید برای آرام‌کردن بچه به همسر خود کمک کنید، گاهی شب‌ها این مسئولیت را به عهده بگیرید. با این کار فرصتی پیدا می‌کنید که با بچه خود تنها باشید و این به ایجاد ارتباط عاطفی میان شما و کودک بسیار کمک می‌کند. همسر شما نیز فرصتی برای استراحت پیدا می‌کند. مطمئن شوید که شیر خشک از قبل آماده شده و در یخچال موجود است یا اینکه در فلاسک بچه آب جوشیده دارید.

برای آرام کردن بچه به همسر خود کمک کنید

اگر چه راحت‌ترین کار آن است که بچه‌ای را که گریه می‌کند به مادرش بدهید اما بهتر است برای این مسئولیت به همسر خود کمک کنید! (مگر آنکه بچه گرسنه باشد که در آن صورت مادر باید به او شیر بدهد). برای او آواز بخوانید و در خانه قدم بزنید. کودک به مرور زمان متوجه می‌شود مادر او تنها فردی نیست که به او آرامش می‌دهد.

بچه را بخندانید و با او بازی کنید

می‌توانید یک پدر بامزه باشید! سعی کنید با تغییر فرم چهره، بچه را به لبخند زدن وادار نمایید. وقتی که بچه بزرگتر می‌شود با او بازی کنید.

با او بیرون بروید

کودکان عاشق هوای آزاد هستند. چه خوب است کودک خود را برای هواخوری به بیرون بیرید (البته نه در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم). بجای کالسکه از آغوشی یا کریر استفاده نمایید. با این کار بچه احساس نزدیکی بیشتری با شما خواهد داشت. مطمئن شوید بچه به اندازه کافی از نور خورشید استفاده کرده است.

کودک را ماساژ بدهید

کودکان به تماس واکنش نشان می‌دهند و یک راه خوب برای آرام کردن آنها، ماساژ دادن است. وقتی که بچه سر حال است 10 تا 15 دقیقه کمر، پاها، بازوها و گردن او را ماساژ دهید.

زمان اختصاصی برای بازی با کودک در نظر بگیرید

زمانی که به خانه بر می‌گردید زمان خاصی را برای بازی با کودک در نظر بگیرید. در این صورت وقتی که وارد خانه می‌شوید کودک منتظر بازی با پدر است.

برای او کتاب خوانده، آهنگ پخش کنید و آواز بخوانید

یکی از راه های مهم برای ایجاد ارتباط عاطفی میان پدر و فرزند، آواز خواندن و شادی‌کردن با صدای موسیقی است. اغلبِ کودکان به کتاب هم علاقه زیادی نشان می‌دهند.

زمان بیماری کودک، به همسر خود کمک کنید

زمانی که کودک بیمار می‌شود مهم است که شما نیز در کنار او باشید. بهتر است مرخصی بگیرید و در کنار بچه خود باشید. وقتی که همسر کودک را نزد پزشک می‌برد شما نیز همراه او باشید تا توصیه‌های پزشک را بشنوید.

برای خواباندن کودک به همسر خود کمک کنید

زمانبندی خواب کودک به او کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر بخوابد. شما نیز می‌توانید برای خواباندن کودک در کنار او باشید و به همسر خود کمک کنید.

به همراه بچه، کارهای منزل را انجام دهید

وقتی که در انجام برخی کارهای خانه به همسر خود کمک می‌دهید چه خوب است که بچه را نیز در آغوشی یا در آغوش خود نگه دارید. فراموش نکنید که همسرتان نیز علاقمند به ایجاد رابطه میان شما و فرزندتان است هم با انجام این کار به او کمک کرده‌اید.

بیشتر بدانید:

رابطه عاطفی با نوزاد

بازی کردن با کودک