لباس پوشیدن نوپا

هیچ کس به اندازه یک کودک نوپا به لباس پوشیدن خود افتخار نمی‌کند! او به پدر و مادر خود نگاه می‌کند و آنها هیجان‌زده می‌گویند: آفرین، چقدر عالی، خودت لباستو پوشیدی؟…..

هیچ کس به اندازه یک کودک نوپا به لباس پوشیدن خود افتخار نمی‌کند! او به پدر و مادر خود نگاه می‌کند و آنها هیجان‌زده می‌گویند: آفرین، چقدر عالی، خودت لباستو پوشیدی؟ والدین زیرزیرکی نگاه می‌کنند و می‌بینند لباسش را نامرتب و کفش‌هایش را برعکس پوشیده شده است و لبخند می‌زنند!

فراگیری لباس پوشیدن بخشی از یکپارچگی رشد جنین است. فرایند یادگیری معمولا از زمانی شروع می‌شود که کودک می‌تواند کلاه کوچک خود را از سرش بردارد. به مرور زمان کودکان نوپا یاد می‌گیرد چگونه خودش لباس بپوشد و چگونه دکمه و زیپ را ببندند.

در این مطلب به شما می‌گوییم چگونه می‌توانید کاری کنید کودک به طور مستقل لباس بپوشد و استایل شخصی خود را تعیین کند.

چه زمانی کودک نوپا می‌تواند خودش لباس بپوشد؟

زمان دقیقی برای آنکه نوپا بتواند خودش لباس بپوشد وجود ندارد. کودک به طور کلی ابتدا یاد می‌گیرد لباسش را در بیاورد. کودک در حدود 12 تا 18 ماهگی کودک می‌تواند لباسش را (به خصوص کفش و جوراب) در بیارود. در حدود 3 سالگی کودک تقریبا خودش لباس می‌پوشد.

کودک نوپا به شما نشان می‌دهد چه وقت برای لباس پوشیدن آماده است. وقتی که کودک می‌تواند کفشش را از پایش در بیاورد والدین می‌بینند چه بخشی از کار را او خود می‌تواند انجام دهد و برای چه بخشی نیاز به راهنمایی دارد.

فواید لباس پوشیدن نوپا توسط خودش

اینکه کودک نوپا خودش لباسش را بپوشد مزایای زیادی دارد. اولا یکی از کارهای شما کم می‌شود. بجای آن می‌توانید کار دیگری انجام دهید مثلا به خواهر یا برادر کوچکتر کمک کنید یا حتی برای یک دقیقه بنشینید.

همچنین لباس پوشیدن کودک از نظر رشد او هم حائز اهمیت است. انتخاب لباس و پوشیدن آن تمرین برنامه‌ریزی و تنظیم کارها است. علاوه بر آن، پوشیدن شلوار، لباس و جوراب به مهارت حرکتی کودک کمک می‌کند.

اینکه کودک خودش چیزی مثل لباسش را انتخاب کند باعث می‌شود بتواند خودش را نشان بدهد و زمانی که کودک سرانجام موفق می‌شود خودش لباس بپوشد احساس توانمندی و استقلال می‌کند.

چطور می‌توانم به نوپا کمک کنم لباس بپوشد؟

فراگیری لباس پوشیدن فرایندی تدریجی است که نیازمند مقداری راهنمایی والدین است. باید کمک کنید نوپا مهارت‌های لازم را برای لباس پوشیدن مثل صاف کردن آستین یا بستن دکمه و زیپ را بدست آورد. همچنین می‌توانید کمک کنید که چگونه لباسی که پوشیده را مرتب کند.

مهارت‌های پوشیدن لباس

آموزش لباس پوشیدن خیلی زود و از همان زمان که لباس زیردکمه او را می‌پوشید یا در می‌آورید آغاز می‌شود. وقتی که این کار را انجام می‌دهید با کودک صحبت کنید مثلا بگویید: خب حالا می‌خوام لباستو یا جورابتو بپوشم.

همین که کودک بزرگ میشود کمک کنید مهارت‌های مورد نیاز برای پوشیدن لباس را تمرین کند. مثلا شلوار او را تا قوزک پا بپوشید و اجازه دهید او خودش آنرا بالا بیاورد. یا مثلا اجازه دهید خودش دستش را داخل آستین لباس کند. سرانجام او توانایی لازم برای کارهای سخت‌تر مثل پوشیدن جوراب یا بستن دکمه را کسب خواهد کرد.

در این فرایند تا حدی به کودک آزادی عمل برای یادگیری می‌دهیم. اسباب بازی‌هایی که دکمه، دکمه منگنه‌ای، سگک و گره دارند برای تمرین مهارت‌های لباس پوشیدن عالی هستند.

نکات مربوط به استایل نوپا

بعضی از والدین دوست دارند کودک هر طور که دوست دارد لباس بپوشد اما بعضی دیگر تمایل دارند لباس‌های او هماهنگ باشد. محدود کردن انتخاب‌های کودک باعث می‌شود به صورتی مرتب و منضبط لباس بپوشد و از طرفی هم مهارت‌های پوشیدن را کسب کند. او به مرور متوجه می‌شود چگونه رنگ‌ها و الگوها همدیگر را کامل می‌کنند.

محدود کردن انتخاب‌های کودک همچنین از سردرگمی او جلوگیری می‌کند. دادن کمی آزادی عمل مفید است. به کودک 2 یا 3 انتخاب بدهید اما او نباید به اندازه تمام کمد لباس‌هایش انتخاب داشته باشد. مثلا دو لباس، دو شلوار، دو لباس زیر یا زیر دکمه به او بدهید تا از بین آنها انتخاب کند.

بجز لباس‌های اصلی مثل شلوار، پیراهن، زیرپیراهن و دامن، چیزهای دیگری که برای انتخاب و یادگیری او وجود دارد: هدبند، گل سر، کلاه، دستکش و البته تل سر و تاج.

رخدادهای مهم سنی برای لباس پوشیدن

هر کودکی با روال خودش پیش می‌رود و سن دقیقی برای فراگیری لباس پوشیدن او وجود ندارد. اما کودکان از یک الگوی کلی تبعیت می‌کنند:

کودک در ابتدای دوران نوپایی در فرایند لباس پوشیدن مشارکت می‌کند. او معمولا بین 1 تا یکسال و نیم لباس در آوردن را آغاز می‌کند. در حدود 2 سالگی، بسیاری از کودکان می‌توانند با کمک والدین پیراهن یا شلوار خود را بپوشند. در 3 سالگی اغلب خودشان لباس می‌پوشند، زیپ لباس را بالا می‌کشند یا دکمه لباس یا چسب کفش را می‌بندند.

1 سالگی

کودک می‌تواند کلاه یا جورابش را در بیاورد.

2 سالگی

می‌تواند دکمه را باز کند، شلوارش را دربیاورد و با کمک والدین لباسش را بپوشد.

3 سالگی

می‌تواند به طور مستقل لباس بپوشد یا چسب کفشش را ببندد و زیپ لباسش را باز یا بسته کند.

اگر کودک نتواند خودش لباس بپوشد چه اقدامی لازم است؟

همه کودکان در یک زمان نمی‌توانند مهارت لباس پوشیدن را یاد بگیرند. ممکن است کودک در 2 سالگی بتواند خودش کفشش را بپوشد یا زیپ ژاکت خود را بالا بکشد در حالیکه کودکی دیگر در 4 تا 5 سالگی این توانمندی را کسب کند.

معمولا نوپا نمیتواند به طور کامل لباس بپوشد اما در این دوره فرایند یادگیری را آغاز می‌کند. کاملا نرمال است که کودک با سرعت خودش این مهارت را کسب نماید.

یک نکته که باید به خاطر داشته باشید فراهم کردن شرایط برای موفقیت کودک است. نگاهی به کمد لباس بیندازید و مطمئن شوید که در آن لباس‌هایی وجود دارد که کودک بتواند به آسانی بپوشد. حتما لباسهایی دارد که پوشیدن آنها آسان بوده و دکمه و زیپ و کمربند و ساس بند نداشته باشد.

قرار دادن آینه مطمئن در آتاق کودک به او کمک می‌کند. مثلا اگر لباس را برعکس پوشیده باشد می‌تواند آنرا اصلاح کند.

در هر صورت اگر هر گونه نگرانی در مورد سرعت رشد و کسب مهارت کودک دارید حتما با پزشک متخصص کودکان مطرح نمایید.

بیشتر بدانید:

مقاومت کودک برای پوشیدن لباس و تعویض پوشک و راه حل آن

کوتاه کردن موهای کودک برای بار اول

کوتاه کردن ناخن‌های کودک