جفت قدامی

ممکن است در مراجعه به سونوگرافی، متخصص سونوگرافی به شما بگوید که جفت شما قدامی است و شما تصور کنید که مشکل خاصی سلامت بارداری‌تان را تهدید می‌کند. این اصطلاح به چه معنا است؟ جفت قدامی، به موقعیت جفت در رحم اشاره دارد. گاهی تخمک در نقطه مقابل آن یعنی نزدیک به شکم لانه گزینی کرده و در جلوی رحم قرار می‌گیرد.

ممکن است در مراجعه به سونوگرافی، متخصص سونوگرافی به شما بگوید که جفت شما قدامی است و شما تصور کنید که مشکل خاصی سلامت بارداری‌تان را تهدید می‌کند. این اصطلاح به چه معنا است؟ جفت قدامی، به موقعیت جفت در رحم اشاره دارد.

در اغلب بارداری‌ها، تخمک بارور شده در پشت رحم که به ستون فقرات خیلی نزدیک است لانه گزینی کرده و جفت در همان نقظه رشد می‌کند (جفت خلفی). گاهی هم تخمک در نقطه مقابل آن یعنی نزدیک به شکم لانه گزینی کرده و در جلوی رحم قرار می‌گیرد. در این موقعیت بچه در پشت جفت قرار دارد (جفت قدامی).

آیا موقعیت جفت در رحم خطری برای جنین یا مادر ایجاد می‌کند؟

خیر. برای جنین اصلا اهمیت ندارد که جفت در چه نقطه‌ای از رحم قرار داشته باشد. برای مادر یا پزشک چطور؟ به طور کلی باید گفت که جفت قدامی به خودی خود هیچ خطری برای مادر ندارد. اما وقتی که جفت بین شکم مادر و جنین قرار دارد او تکان‌ها و لگدهای جنین را دیرتر احساس خواهد کرد.

به همین صورت پزشک یا ماما هم با دشواری بیشتری می‌تواند صدای قلب جنین را بشنود. ضمنا در صورتی که بخواهید تست آمنیوسنتز انجام دهید انجام آن برای پزشک کمی مشکل خواهد شد. اما اگر جفت به تدریج به سمت پشت رحم حرکت کند (جفت خلفی) مشکلات مادر و پزشک کمتر خواهد شد. خبر خوب آن است که در اغلب موارد این اتفاق به طور خود به خود رخ می‌دهد.

اگر جفت در جلوی رحم و به سمت پایین قرار گرفته باشد آیا خطری ایجاد می‌کند؟

در صورتی که جفت جلو و پایین رحم قرار گفته باشد ممکن است به طور نسبی یا به طور کامل دهانه رحم را مسدود نماید. در نتیجه مسیر خروج بچه از رحم برای زایمان واژینال بسته می‌شود. در این حالت که جفت سر راهی نامیده می‌شود. انجام عمل سزارین لازم و قطعی است. اما، باز هم احتمال زیادی وجود دارد که جفت در رحم جابجا شده و به سمت بالای رحم حرکت نموده و مسیر دهانه رحم را برای زمان زایمان باز نماید.

بیشتر بدانید:

چسبندگی جفت به رحم

گرید جفت در هفته های مختلف بارداری و پیری زودرس جفت!