زن در حال سیگار کشیدن

همه می‌د‌انند که سیگار کشیدن برای سلامتی ضرر دارد. بنابراین جای تعجب نیست که بر قدرت باروری هم تاثیر بگذارد. اما ظاهر بعضی از افراد این را نمی‌دانند!

همه می‌د‌انند که سیگار کشیدن برای سلامتی ضرر دارد. بنابراین جای تعجب نیست که بر قدرت باروری هم تاثیر بگذارد. اما ظاهر بعضی از افراد این را نمی‌دانند!

نتایج یک پژوهش که در مورد خانم‌ها سن بچه دار شدن انجام شده است نشان داد فقط حدود 30  درصد از آنها میدانستند سیگار کشیدن خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد و کمتر از 10 درصد آنها می‌دانستند سیگار کشیدن بر قدرت باروری اثر دارد.

سیگار کشیدن خطر بسیاری از انواع سرطان، بیماری قلبی، آمفیزم (emphysema) ‌و سایر مشکلات سلامتی می‌شود. سم‌های موجود در سیگار اثر خود را نه تنها بر ریه‌ها بلکه بر سلامت تمام بدن از جمله دستگاه تناسلی می‌گذارند. سیگار کشیدن باعث مشکلات باروری در 13 درصد زوج‌ها می‌شود.

خطر سیگار کشیدن برای بارداری

از آنجا که سیگار کشیدن می‌تواند از کودکی بر فرد اثر بگذارد توصیه آن است که سیگار کشیدن را قبل از اقدام گرفتن برای بارداری کنار بگذارید.

حتی اگر تصمیم بگیرید سیگار را قبل از اقدام برای بارداری کنار بگذارید ممکن است حتی برای باردار شدن و حفظ بارداری دچار مشکل باشید.

تاثیر سیگار کشیدن بر قدرت باروری چقدر است؟

مطابق پژوهشی که در سال 2017 در مورد این موضوع انجام شد،‌ کشیدن 6 نخ سیگار یا بیشتر به میزان قابل توجهی بر توان باروری تاثیر می‌گذارد. این به آن معنی نیست که سیگار کمتر بر قدرت باروری اثر ندارد. اما کشیدن 6 نخ یا بیشتر اثر خیلی بیشتری بر باروری دارد.

پژوهش دیگری نشان می‌دهد هر نخ سیگار در روز باعث طولانی شدن زمان باردار شدن می‌شود. مثلا خانمی که 4 نخ سیگار در روز می‌کشد به طور میانگین نسبت به خانمی که 2 نخ سیگار می‌کشد بیشتر طول می‌کشد تا باردار شود.

مشکلات باروری

سیگار کشیدن با مشکلات باروری زیر ارتباط دارد:

  • مشکلات مرتبط با لوله‌های فالوپ مثل انسداد (جلوگیری از ملاقات اسپرم با تخمک) و افزایش خطر بارداری اکتوپیک
  • آسیب به تخمک‌های در حال رشد در تخمدان
  • افزایش خطر سقط جنین احتمالا به علت آسیب به تخمک‌ها، آسیب به جنین در حال رشد، یا تغییرات غیر منتظره در پوشش رحم که باعث می‌شود شانس لانه گزینی سالم رویان کمتر شود
  • تغییرات سرویکس، به ویژه افزایش خطر رشد سرطان سرویکس

البته همه این مشکلات مستقیما مربوط به سیگار کشیدن نیستند. ممکن است اینها به هم ربط داشته باشند. مثلا ممارست بر رابطه جنسی ناسالم نیز خطر عفونت لگن و همچنین انسداد لوله فالوپ را افزایش می‌دهد. اما آسیب به تخمک‌ها در تخمدان، دقیقا نتیجه سیگار کشیدن است.

تاثیر بر ساعت بیولوژیکی

بعضی از مطالعات نشان می‌دهد سیگار کشیدن می‌تواند علاوه بر مشکلات باروری در زمان سیگار کشیدن باعث کاهش باروری در آینده می‌شود.

مردان در طول دوران زندگی خود اسپرم تولید می‌کنند، اما زنان از زمان تولد تمام تخمک‌ها را در بدن خود دارند و چیزی به آن اضافه نمی‌شود. وقتی که این تخمکها آسیب ببینند دیگر راه جبران وجود ندارد. سیگار کشیدن تعداد کل تخمکها را هم کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تخمدان‌ها زود پیر شوند.

سموم موجود در سیگار همچنین باعث آسیب به DNA فولیکول‌های تخمدان که تخمک‌ها برای برای بالغ شدن به آنها نیاز دارند،‌ می‌شود.

پیری زودرس تخمدانها و کاهش تخمکها باعث یائسگی زودرس (حدود 4 سال زودتر) می‌شود.

نقص مادرزادی

سیگار کشیدن در بارداری خطر سقط جنین،‌ وزن کم نوزاد در زمان تولد، و زایمان زودرس را در پی دارد. دلیل مهم دیگر برای ترک سیگار قبل از بارداری کاهش خطر نقص‌های مادرزادی است.

از آنجا که خیلی از نقص‌های مادرزادی در بارداری و گاهی قبل از آنکه یک خانم حتی بداند باردار شده اتفاق می‌افتد، بنابراین موکول کردن ترک سیگار به مثبت شدن تست بارداری راه حل مناسبی نیست و باید در اسرع وقت سیگار را کنار بگذاریم.

یک بررسی نظام‌مند در مورد سیگار کشیدن و نقص‌های مادرزادی که شامل 11.7 میلیون بررسی و 170000 بچه با نقصهای موروثی نشان داد سیگار کشیدن در بارداری خطرات زیر را افزایش می‌دهد:

نقص‌های قلب عروقی

  • نقص limb (رشد ناقص دست و پا یا از بین رفتن آنها).
  • نداشتن یا اضافه داشتن انگشتان دست یا پا
  • پای چنبری (Clubfoot)
  • لب شکری یا شکاف کام
  • بدقوارگی جمجمه
  • بدشکل شدن صورت یا چشمها
  • فتق
  • نقص‌های معده‌ای روده‌ای
  • نقص مقعد
  • بیضه‌های نزول نکرده (undescended)

نتایج مطالعه همچنین نشان داد احتمال نقص بدنی بچه‌های والدین سیگاری نسبت به غیر سیگاری‌ها، بیشتر است.

بیشتر بدانید:

تاثیر دود سیگار پدر و سایر افراد بر جنین چیست؟

من تو بارداری سیگار کشیدم، چکار باید بکنم؟

ترک سیگار در زمان اقدام برای بارداری