هفته بیست و چهارم بارداری

جنین در این هفته حدود 60 گرم وزن می‌گیرد که در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اندام‌ها و بافت‌های در حال رشد جمع می‌شود. اکنون هنوز فضای کافی برای پشتک زدن بچه وجود دارد. اما به زودی فضای او کم می‌شود. اگر جنین شروع به فعالیت نماید زیر لباس می‌توانید تکان‌های او را ببینید. در این هفته، میل جنسی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

24 هفته پس از اولین روز آخرین قاعدگی و 22 هفته پس از لقاح

جنین در این هفته حدود 60 گرم وزن می‌گیرد که در ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، اندام‌ها و بافت‌های در حال رشد جمع می‌شود. ظاهر او حالا با پلک‌ها و مژه‌ها و موهایش بسیار دوست‌داشتنی‌تر از قبل شده است.

رشد جنین

رشد جنین

کوچولوی شما، اکنون حدود 600 گرم وزن دارد و تقریبا 30 سانتی‌متر قد کشیده است. چشمان او  کاملا شکل گرفته اما هنوز رنگ ندارد. هنوز فضای کافی برای فرزند شما برای پشتک زدن در رحم وجود دارد! اما به زودی فضای در اختیار او کم می‌شود. اگر جنین شروع به فعالیت و جست و خیز نماید می‌توانید زیر لباس خود تکان‌های او را ببینید.

ریه‌های جنین در حال تکامل هستند و آماده می‌شوند تا در رحم تنفس را آزمایش کرده و برای اولین تنفس پس از تولد آماده شوند. مغز او به سرعت به رشد خود ادامه می‌دهد و جوانه‌های چشایی مراحل تکامل خود را طی می‌کنند. اگر در هفته بیست و چهارم بارداری به عکس جنین نگاه کنید می‌بینید که پوست او هنوز تقریبا شفاف است و استخوان‌ها و اندام جنین از درون آن قابل مشاهده است. اما هنوز چروکیده است زیرا سرعت تولید سلول‌های پوست بیشتر از سرعت تولید چربی زیر پوست او است.

اکنون اصوات به گوش جنین آشناتر است و کمتر باعث از جا پریدن او می‌شود. او صدای بیرون دادن هوا از ریه‌ها، صدای معده و روده و صدای شما و همسرتان را می‌شنود. حالا الگوی خواب و بیداری جنین منظم‌تر شده است. اگر جنین در این هفته به دنیا بیاید هنوز شانس نسبتا کمی برای زنده ماندن دارد زیرا ریه‌های او برای تنفس کامل نشده است. حالا اثر انگشت منحصر به فرد او در حال شکل‌گیری است. در هفته بیست و چهارم بارداری جنین به اندازه یک بلال است.

تغییرات بدن مادر

بین هفته 24 تا 28 پزشک آزمایش دیابت بارداری را تجویز می‌کند. رحم شما حدود 3.5 تا 5 سانتی‌متر بالای ناف قرار دارد. برآمدگی شکم حالا کاملا نمایان شده و دیگر نمی‌توان آن را پنهان کرد!‌ در این هفته، میل جنسی و تمایل خانم‌های باردار به داشتن رابطه جنسی بسیار کاهش پیدا می‌کند. بهتر است موضوع را با همسر خود در میان بگذارید. شاید متوجه شده باشید که وزن شما مدام در حال افزایش است پس خوردن غذاهای غنی و فیبردار را فراموش نکنید و از یک رژیم غذایی سالم بهره ببرید.

اکنون برآمدگی شکم فشار بیشتری به کمر شما وارد می‌سازد و ممکن است باعث بروز کمردرد گردد. اگر در طول روز پشت میز تحریر می‌نشینید بسیار مراقب باشید و مطمئن شوید که صندلی شما مناسب است. در زمان‌های منظم حرکات کششی پا را انجام داده و هر از چندی کمی قدم بزنید. بهتر است گاهی پاهای خود را کمی بالا گذاشته و وزن خود را از روی آنها بردارید.

تغذیه بارداری: ویتامین E

ویتامین E در کل دوران زندگی و به خصوص در بارداری اهمیت دارد. این ویتامین از نوع محلول در چربی است که از آسیب سلولی توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری می‌کند. رادیکال‌های آزاد توسط آلودگی هوا، دود سیگار، اشعه UV خورشید و غیره ایجاد می‌شود.

ضرورت مصرف. ویتامین E به شکل‌گیری سلولهای قرمز خون و عضلات که برای بدن جنین ضروری هستند، کمک می‌کند. با وجود آنکه کمبود ویتامن E در افراد سالم به ندرت وجود دارد مطالعات نشان می‌دهد میزان کافی ویتامین E در بدن از مسمومیت بارداری جلوگیری می‌کند.

میزان مصرف روزانه. میزان ویتامین E مورد نیاز روزانه 15 میلی گرم است.

خوراکی‌های غنی. سبزیجات مثل اسفناج، تخم مرغ و مغزها سرشار از ویتامین E هستند.

توصیه‌های مهم در هفته بیست و چهارم بارداری

بین هفته 24 تا 28 بارداری، پزشک آزمایش گلوکز را تجویز می‌کند. میزان قند خون ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت بارداری را نشان می‌دهد. در صورتی که جواب مثبت باشد باید تحت درمان قرار بگیرید.
شاید در این هفته،  سوزش سر معده، گرفتگی عضلات،‌ درد در ناحیه پا، خستگی و سرگیجه را تجربه نمایید. اگر زیاد احساس بی حالی یا سرگیجه دارید با پزشک خود مشورت نمایید. سرگیجه معمولا به دلیل کمبود قند خون یا به دلیل برخاستن ناگهانی ایجاد می‌شود. به همین علت بهتر است به آرامی از جای خود بلند شده و در فواصل منظم غذا بخورید.
اکنون پوست روی سینه‌ها و شکم بسیار کشیده شده و دچار خارش شده است. خارش پوست اغلب به دلیل خشک شدن آن ایجاد می‌شود. بهتر است از لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌های مناسب استفاده کنید.
چه خوب است این روزها زیاد عکس بگیرید. حتی اگر عکس‌گرفتن برای شما مشکل است و آنرا دوست ندارید اما این عکس‌ها در آینده بخشی از گنجینه خانوادگی شما خواهند شد.
پای برخی از زنان باردار در طول دوران بارداری یک سایز رشد می‌کند. در دوران بارداری پاها اغلب پهن‌تر شده و ورم می‌کند اما افزایش طولی زیادی ندارد. از آنجا که پاها تمامی وزن شما را تحمل می‌کنند مهم است که کفش‌های مناسب و باکیفیت بپوشید. توصیه می‌شود در طول دوران بارداری از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند پرهیز کنید زیرا مرکز ثقل بدن شما تغییر کرده و ممکن است باعث لیزخوردن شما بشود.
بعضی از بچه‌ها در این زمان در پاسخ به صداهای بیرون یا لمس شکم مادر از خود واکنش نشان می‌د‌هند. از همسر خود بخواهید با بچه صحبت کرده و واکنش بچه را ببیند. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که کودکان با شنیدن موسیقی کلاسیک آرامش می‌گیرند. چه خوب است قطعاتی از بتهون و باخ را برای کودک پخش کنید!
اگر هنوز در خصوص نام کودک تصمیم نگرفته‌اید، اکنون زمان مناسبی برای فکر کردن و تصمیم گرفتن در مورد آن است.

بیشتر بدانید:

هفته بیست و پنجم بارداری

دیابت بارداری

گرفتگی عضلات پا در بارداری

انتخاب نام کودک