واکنش جنین به صدای پدر و مادر

مادر خیلی زود به بچه در شکم خود عادت می‌کند. او شروع به صحبت با او کرده و برای او لالایی می‌خواند. همچنین خواهر یا برادرش را تشویق به صحبت با او می‌نماید. بی جهت نیست که جنین در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند صداهای بیرون رحم را بشنود. اصوات، نغمه‌ها و نویزهایی که می‌شود باعث می‌شود او به محیطی که بعدها در آن متولد خواهد شد عادت کند.

مادر خیلی زود به بچه در شکم خود عادت می‌کند. او شروع به صحبت با او کرده و برای او لالایی می‌خواند. همچنین خواهر یا برادرش را تشویق به صحبت با او می‌نماید.

بی جهت نیست که جنین در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند صداهای بیرون رحم را بشنود. اصوات، نغمه‌ها و نویزهایی که می‌شود باعث می‌شود او به محیطی که بعدها در آن متولد خواهد شد عادت کند.

چه زمانی جنین صداها را می‌شنود؟

در حدود هفته 6 بارداری با وجود آنکه رویان کوچکتر از نخود است سلول‌های درون سر در حال رشد او شروع به چینش خود در بافت‌های منحصر بفردی که سرانجام، مغز، صورت، چشم‌ها، گوش و بینی را شکل می‌دهند، می‌نماید. تا هفته 9 بارداری، فرورفتگی‌های کوچکی روی جوانب گردن او پدیدار شده اما در موقعیت نهایی خود قرار ندارند و به مرور به بالا حرکت کرده و گوش کوچک پیچدار او را شکل می‌دهند.

در سه ماهه اول و دوم بارداری گوش‌های جنین به رشد خود ادامه می‌دهند. گوش داخلی به نورون‌های مغز متصل شده که مسئول پردازش صداها هستند و استخوانچه‌های گوش میانی که لرزش امواج صداها را حس می‌کنند شکل می‌گیرند. در حدود هفته 16 بارداری محتمل است که این ساختارها به اندازه کافی رشد کرده باشند تا بچه بتواند نویزهای محدودی را بشنود.

بعضی از این اصوات آنهایی هستند که حتی خود شما به آنها توجه ندارید مثل غرغر شکم و صدای دم و بازدم در ریه‌ها. اما در چند هفته بعدی جنین صداهایی بیشتری را از بیرون می‌شود. تا هفته 24 بارداری جنین در پاسخ به صدای انسان و سایر صداها، سر خود را می‌چرخاند.

صداها در رحم برای جنین چگونه است؟

اصوات در فضای باز بهتر حرکت می‌کنند مثلا صدای فریاد یک فرد را در فضای آزاد بهتر می‌شنوید تا مثلا وقتی که سر شما زیر آب است. وقتی که جنین در رحم است هم اینگونه بوده و مایع آمنیوتیک به اضافه لایه‌های بدن شما او را احاطه کرده است. ساک حاملگی بین او و جهان قرار دارد. بنابراین حتی وقتی گوش او کاملا رشد کرده است صداهایی که او می‌شنود مبهم است.

بیشتر بدانید:

جنین از چه زمانی می‌تواند صداها را بشنود؟

واکنش‌های طبیعی نوزاد