تشکیل نشدن قلب جنین

شنیدن صدای قلب جنین در اولین جلسات سونوگرافی بارداری، یکی از مطمئن‌ترین نشانه های سلامت بارداری است. وقتی که این اتفاق می‌افتد خیال پدر و مادر خیلی راحت می‌شود و خطر سقط جنین به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما اگر در نتوانید صدای قلب جنین را بشنوید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این به معنای سقط شدن جنین است؟ در ادامه مطلب در این مورد صحبت شده است.

شنیدن صدای قلب جنین در اولین جلسات سونوگرافی بارداری، یکی از مطمئن‌ترین نشانه های سلامت بارداری است. وقتی که این اتفاق می‌افتد خیال پدر و مادر خیلی راحت می‌شود و خطر سقط جنین به شدت کاهش پیدا می‌کند. اما اگر در نتوانید صدای قلب جنین را بشنوید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این به معنای سقط شدن جنین است؟ در ادامه مطلب در این مورد صحبت شده است.

ضربان قلب جنین از چند هفتگی شنیده می‌شود؟

با استفاده از سونوگرافی شکمی، صدای قلب جنین را در حدود هفته 7 تا 8 بارداری و با سونوگرافی واژینال در حدود هفته ششم می‌توان شنید.

علت نداشتنِ ضربان قلب جنین در سونوگرافی اول چیست؟

برای آنکه دلایل ممکن برای شنیده نشدن صدای قلب جنین در سونوگرافی اولیه را بهتر درک کنید بهتر است نگاهی به سه عامل مهم برای تشکیل قلب جنین و شنیدن صدای آن بیندازیم:

نوع سونوگرافی

در سونوگرافی واژینال با استفاده از پروب سونوگرافی که وارد واژن می‌شود دسترسی بهتری به رحم وجود دارد. این روش در ابتدای بارداری بسیار دقیق‌تر است. قبل از هفته هشتم بارداری، سونوگرافی واژینال بهتر از روش‌های دیگر جواب می‌دهد. برای آنکه سونوگرافی داپلر بتواند ضربان قلب جنین را شناسایی کند باید تا هفته‌های بعدی صبر کرد. شاید با این سونوگرافی بتوانید در هفته 7 یا 8 بارداری ضربان قلب جنین را بشنوید اما گاهی باید تا هفته 12 صبر کنید.

سن بارداری

همانطور که گفته شد اگر کمتر از 7 هفته هست که باردار هستید، بعید است با سونوگرافی بتوانید صدای قلب جنین را بشنوید. اما معمولا در هفته هفتم بارداری ضربان قلب جنین با سونوگرافی واژینال به خوبی قابل شنیدن است.

دقت سن بارداری

ممکن است سن بارداری شما به درستی تخمین زده نشده باشد. با توجه به آنکه سن بارداری تخمینی و بر اساس آخرین پریود است، اگر تخمک گذاری شما نامنظم باشد شاید سن بارداری اشتباه تخمین زده شده و در واقع سن بارداری شما چیز دیگری باشد. مثلا اگر تخمک گذاری شما درست 2 هفته بعد از آخرین پریود نبوده باشد شاید شما واقعا در هفته هفتم بارداری نباشید و همانطور که می‌دانید در دوران حاملگی حتی چند روز هم، خیلی تاثیر دارد!

اگر در سونوگرافی دوم هم ضربان قلب جنین شنیده نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر در جلسه بعدی هم نتوانید صدای قلب جنین را بشنوید، احتمال سقط جنین بیشتر می‌شود اما شاید هنوز هم برای شنیدن صدای قلب زود بوده باشد. اگر پریود شما نامنظم باشد، حتی اگر 7 هفته از آخرین پریود شما گذشته باشد، ممکن است سن بارداری شما هنوز 4 هفته باشد و سونوگرافی دوم شما در واقع در هفته 5 انجام شده باشد.

اگر بعد از هفته هفتم بارداری قلب جنین نزند چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر بعد از هفته هفتم هنوز قلب جنین تشکیل نشده یا صدای آن شنیده نشود، ممکن است علامت سقط جنین باشد، اما استثنائاتی هم وجود دارد. شاید شما هم در مورد زنانی که گمان می‌رفته سقط کرده‌اند اما بارداری آنها بدون هیچ مشکلی ادامه پیدا کرده، شنیده باشید. پس نباید امید خود را از دست بدهید.

چه زمانی با اطمینان می‌توان گفت که جنین سقط شده است؟

برای آنکه پزشکان با اطمینان بتوانند سقط جنین را تعیین کنند معیارهایی تعیین شده است. در حالت‌های زیر به طور قطع می‌توان سقط جنین را اعلام کرد:

  • در یک جلسه سونوگرافی صدای قلب جنین شناسایی شده، اما در سونوگرافی بعدی شنیده نمی‌شود و قطع شده است؛
  • ضربان نداشتن قلب جنین و پایین آمدن سطح هورمون بارداری؛
  • داشتن مقادیری درسونوگرافی که نشان می‌دهد ضربان قلب جنین باید شنیده شود.

اگر قلب جنین تشکیل نشد ممکن است در هفته های بعدی بتوانید ضربان قلب جنین را بشنوید. حتی اگر باز هم شنیده نشد، دنیا به آخر نرسیده است! با امید به آینده و کمک پزشک و اطرافیان، به زودی می‌توانید به زندگی عادی خود برگشته و باز هم برای بارداری اقدام نمایید.

بیشتر بدانید:

صدای قلب جنین و تکامل دستگاه گردش خون

هفته هفتم بارداری