ماست خوردن نوزاد

وقتی که زمان شروع غذای جامد کودک می‌ر‌سد دغدغه مادران انتخاب نوع غذای مناسب کودک می‌شود. خوب طبیعی است که چون ماست یک غذای سالم است آنرا به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید اما ممکن است دوستان و آشنایان شما بگویند که ماست جزء لیست ممنوعه کودک زیر 1 سال است. پس چکار باید بکنیم؟ آیا آنرا از لیست غذای کودک حذف کنیم؟ ادامه مطلب را بخوانید تا همه چیز برای شما روشن شود.

وقتی که زمان شروع غذای جامد کودک می‌ر‌سد دغدغه مادران انتخاب نوع غذای مناسب کودک می‌شود. خوب طبیعی است که چون ماست یک غذای سالم است آنرا به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید اما ممکن است دوستان و آشنایان شما بگویند که ماست جزء لیست ممنوعه کودک زیر 1 سال است. پس چکار باید بکنیم؟ آیا آنرا از لیست غذای کودک حذف کنیم؟ ادامه مطلب را بخوانید تا همه چیز برای شما روشن شود.

نقش چربی در رشد کودک چیست؟

خیلی مهم است که خوراکی‌های مفید در سبد غذای کودک قرار بگیرد. در این میان غذاهای با چربی کامل نقش مهمی در رشد مغز کودک ایفا کرده و در جذب مواد غذایی حیاتی و تولید هورمون نقش اساسی دارند.

آیا لبنیات پرچرب برای کودک زیر 1 سال مجاز است؟

خیر. مثلا شیر گاو تا 1 سالگی ممنوع است. شیر می‌تواند  مانع جذب آهن شود. ضمن اینکه هضم آن برای کودکان زیر 1 سال مشکل است. اما همه لبنیات این طور نیستند. مثلا اگر ماست پرچرب، غیر شیرین و غیر طعم دار باشد، غذای مفیدی برای کودک است.

آیا ماست برای کودک زیر 1 سال مجاز است؟

ماست برای کودکانی که شروع به خوردن غذای جامد می‌کنند مجاز و همچنین مفید است. وقتی که کودک به 6 ماهگی می‌رسد زمان معرفی غذای جامد است پس با خیال راحت به کودک خود ماست ساده (غیر طعم دار) و پرچرب بدهید. اگر می‌خواهید فواید ماست بیشتر شود نوع پروبیوتیک آنرا انتخاب کنید.

فواید ماست برای کودک

ماست برای رشد کودک فواید زیادی دارد. در ادامه بعضی از آنها ذکر شده است.

رشد مغز

ماست با چربی کامل برای رشد مغز کودک لازم است. چربی همچنین به کودک انرژی لازم برای حرکت، بازی و رشد را می‌دهد. اغلب در ذهن ما چربی ماده‌ای مضر دانسته می‌شود اما چربی غیر اشباع برای کودکان زیر 2 سال نه تنها مضر نبوده که برای رشد او بسیار حیاتی است.

چربی برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی است. بنابراین علاوه بر غذاهای ساده مثل سرآل و میوه و سبزیجات باید غذاهای دارای چربی مثل ماست چرب هم به کودک بدهید.

مواد غذایی اساسی

ماست دارای محتویات مفیدی مثل کلسیم و ویتامین دی است. یک کودک در 6 ماهگی به حدود 260 میلی گرم در روز نیاز دارد. ماست غذای خوشمزه‌ای برای دریافت میزان کافی کلسیم است!

ویتامین دی برای رشد استخوان‌ها مفید است اما مشکل بتوان تمام ویتامین دی لازم را از خوراکی‌ها جذب کرد. به هر حال تا حدودی می‌توان آنرا از ماست تامین کرد.

لبنیات پروبیوتیک

بهترین ماست نوع پروبیوتیک آن است. پروبیوتیک‌ها ارگانیسم‌های زنده کوچکی هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند. وقتی که کودک غذاها و پربیوتیک موجود در آن را می‌خورد کمتر دچار اسهال و در نتیجه کم شدن آب بدن و سوء تغذیه می‌گردد. ثابت شده لبنیات پروبیوتیک از کولیک کودک هم جلوگیری کرده یا دستکم آنرا کاهش می‌دهند.

نکات مهم در مورد ماست دادن به کودک

کودکان می‌توانند ماست بخورند اما بعضی از انواع ماست برای آنها مناسب نیست. برای انتخاب ماست نکات زیر را در نظر بگیرید

ماست با چربی کامل خریداری کنید

در 2 سال اول زندگی کودک برای رشد مناسب مغز باید به او ماست چرب بدهید.

ماست فاقد طعم بخرید

بعضی از انواع ماست موجود در سوپرمارکت‌ها دارای طعم شکر، موسیر، پونه و غیره هستند. ماست ساده بخرید. توصیه شده که کودکان زیر 2 سال به میزان زیاد شکر نخورند. اگر می‌خواهید ماست کمی طعم دار شود مقدار کمی میوه پوره شده در آن بریزید.

مقداری کمی ماست به کودک بدهید

مثل بقیه غذاها مقدار زیاد ماست توصیه نمی‌شود. لبنیات زیاد جلوی جذب آهن را می‌گیرد. این نگرانی بیشتر مربوط به شیر گاو است اما در مورد ماست هم زیاده‌روی نکنید.

اگر می‌خواهید زیاد لبنیات به کودک بدهید برای جبران جذب کم آهن باید غذاهای غنی از آهن به کودک بدهید.

مراقب علائم آلرژی کودک باشید

ماست در زمره 9 ماده غذایی آلرژی زا قرار دارد. در زمان معرفی لبنیات به غذای کودک مراقب واکنش‌های آلرژیک او باشید. به خصوص اگر قبلا به کودک شیر خشک یا سایر انواع لبنیات نداده‌اید، مراقبت بیشتری لازم است.

غذاها را تک به تک به کودک معرفی کنید. بهتر است غذای جامد کودک با ماست آغاز نشود.

چه زمانی و چگونه ماست را به غذاهای جامد کودک اضافه کنید؟

مدتی بعد از آنکه کودک غذاهای جامد دیگر را مصرف کرده به او ماست بدهید. وقتی که کودک بعضی از وقایع مهم زندگی مثل بالا نگهداشتن سر، نداشتن رفلکس زبانی (tongue thrust reflex) و  نداشتن رفلکس چنگ زنی (pincer grasp reflex) را تجربه کرده و به غذای جامد علاقه و کنجکاوی نشان می‌دهد، زمان شروع غذای جامد است. این حالت معمولا در 6 ماهگی رخ می‌دهد.

در شروع کار بهتر است خودتان با قاشق به او ماست بدهید اما به مرور می‌توانید قاشق را از ماست پر کرده و اجازه دهید خودش قاشق را به سمت دهان ببرد. اگر تصمیم دارید از ابتدا اجازه دهید خودش غذا بخورد، ماست را روی کمی نان مالیده یا داخل ماست کمی بیسکوییت یا موز له شده بریزید.

مقدار مناسب ماست برای کودک چقدر است؟

کودکانی که شروع به خوردن غذای جامد می‌کنند باید طعم‌های جدید را تجربه نمایند. در اولین سال زندگی باید کودک را با طعم‌ها و بافتهای زیادی آشنا نمایید. در این حالت میزان هر کدام از غذاها باید مناسب باشد. اگر کودک عاشق ماست است می‌توانید هر روز به او ماست بدهید اما حتما باید در طول روز غذاهای دیگر هم به او بدهید.

یک روش مفید برای تعیین میزان ماست آن است اجازه دهید کودک مقدار ماست را خودش انتخاب کند اما تعداد دفعات آن باید توسط شما مشخص شود.

در دومین سال زندگی بین 450 تا 700 گرم چربی سالم در روز به او بدهید. ماست می‌تواند تامین کننده بخشی از این چربی باشد. بیشتر از این لبنیات به او ندهید تا آهن به میزان مناسب در بدن او جذب شود.

میزان مناسب ماست بر اساس سن

6 تا 12 ماه: مقدار کم

1 تا 2 سال: 450 تا 700 گرم لبنیات در روز

بیشتر بدانید:

راه‌های تشویق کودک نوپا به غذا خوردن

غذای کودک،‌ از بدو تولد تا یک سالگی